Industria producatoare de autovehicule este deosebit de sensibila la orice modificare de conjunctura a pietei. Atentatele din SUA au determinat o accelerare a recesiunii economice, urmata de o scadere sensibila a consumului. Cea mai mare piata de autovehicule din lume, cea a Americii de Nord este afectata de o scadere a cererii, fapt reflectat de scaderea actiunilor tuturor marilor companii producatoare de autovehicule. Firmele europene nu puteau sa nu sufere pierderi, fiind poate chiar mai afec
Industria producatoare de autovehicule este deosebit de sensibila la orice modificare de conjunctura a pietei. Atentatele din SUA au determinat o accelerare a recesiunii economice, urmata de o scadere sensibila a consumului. Cea mai mare piata de autovehicule din lume, cea a Americii de Nord este afectata de o scadere a cererii, fapt reflectat de scaderea actiunilor tuturor marilor companii producatoare de autovehicule. Firmele europene nu puteau sa nu sufere pierderi, fiind poate chiar mai afectate decat cele din SUA.
Studiile realizate de firmele de investitii, printre care si Credit Suisse First Boston (CSFB), anticipeaza ca vanzarile si profitabilitatea producatorilor europeni de autovehicule vor fi mai reduse anul viitor. Acest fenomen a determinat CSFB sa modifice, in scadere, previziunile sale, privind profitabilitatea sectorului auto european, cu 10% pentru acest an, respectiv 23% in anul 2002. In plus, CSFB se asteapta ca datoriile constructorilor de autovehicule sa creasca cu 9,4 miliarde de euro, in valoare neta, reprezentand zece procente din capitalul de piata al acestui sector, in timp ce vanzarile pe piata europeana sunt preconizate sa scada cu cinci procente, la 13,8 milioane de unitati, pe perioada anului 2002.
Dar nu numai producatorii europeni sunt afectati de recesiunea economica din SUA. Au fost inregistrate scaderi semnificative pentru actiunile tuturor companiilor japoneze cotate la bursa. Actiunile Toyota s-au diminuat cu 6%, in timp ce titlurile Honda au scazut puternic, cu 12%, la fel si Nissan care au fost cotate cu 13% mai putin decat in perioada anterioara atentatelor. Investitorii, care administreaza in SUA cele mai importante fonduri axate pe industria auto, au declarat ca profitul operational s-a diminuat cu 10-20%, pe fondul unei scaderi bruste a cererii.
Renault: un necaz nu vine niciodata singur
Pentru Renault, criza de pe piata auto a survenit intr-un moment in care compania se confrunta deja cu o diminuare a cifrei de afaceri. In primul semestru al anului in curs, Renault a inregistrat o scadere a profitului, in timp ce PSA Peugeot-Citroen a crescut cu 36%. Vanzarile Renault scazusera cu 9,3%, de la 20,77 miliarde cu un an in urma la 18,8 miliarde de euro, datorita conditiilor dificile de pe piata europeana si a contractarii pietelor de automobile din Turcia si Argentina, piete pe care firma franceza este deosebit de activa. In luna iulie 2001, in afara de scaderea brusca a rezultatelor din activitatea de exploatare, de la 1,15 miliarde de euro in primul semestru al anului trecut, la 304 milioane de euro, Renault se confrunta si cu o deteriorare a profitului net. La inceputul lunii august, Louis Schweitzer, presedintele Renault, explica rezultatele slabe ale firmei franceze prin evolutia companiilor afiliate, Dacia din Romania si Samsung din Coreea de Sud, care continuau sa inregistreze pierderi. Analistii considera ca pentru Renault, competitia puternica, combinata cu o gama de modele relativ invechita, au impiedicat compania sa obtina o diminuare a costurilor in limitele preconizate. Numai o serie de venituri exceptionale si revenirea in ultimul an fiscal a companiei Nissan Motor Corp. (la care Renault detine 37% din capitalul social) au ajutat grupul Renault sa obtina un profit net de 779 milioane euro in primele sase luni din acest an.
Scaderea evidenta din luna septembrie i-a determinat pe conducatorii Renault sa treaca la masuri active pentru diminuarea pierderilor. Purtatorul de cuvant al companiei a precizat ca centrele de productie Douai si Flins, unde sunt asamblate modelele Megane, Scenic, Clio si Twingo, vor fi inchise in perioada 29 octombrie – 2 noiembrie. De asemenea, alte trei uzine isi vor intrerupe activitatea pe data de 2 noiembrie. Statisticile publicate saptamana trecuta de asociatia producatorilor de autoturisme din Franta, arata ca numarul de inmatriculari de autoturisme in aceasta tara a scazut cu doua procente, in timp ce vanzarile Renault s-au diminuat cu 1,6%. Cu toate ca masura a fost pusa de oficialii Renault pe seama evitarii unei cresteri prea mari a stocurilor, cotidianul Le Monde afirma ca reducerea productiei va fi mult mai drastica. Astfel, Renault ar urma sa inchida atat uzinele Douai si Flins din Franta, cat si cele de la Palencia si Valladolid din Spania pentru o perioada de trei saptamani, aceasta masura urmand a fi pusa in practica pana la sfarsitul anului.
Aceste rezultate negative ale grupului Renault nu ar trebui sa afecteze programul de investitii la Dacia. Noua Dacie de 5.000 de euro este destinata pietelor emergente, investitia in uzinele de Colibasi, pentru fabricarea noului model fiind de 300 milioane USD, pana in anul 2004. Recent, constructorul francez si-a anuntat intentia de a investi in continuare si in uzinele Moskvici din Moscova, unde urmeaza sa se asambleze de asemenea acest model.