Majoritatea actorilor din industria auto românească privesc cu încredere anul 2016. Scăderea TVA, noile investiții făcute de Renault la Dacia, posibila intrare în producție a unui nou model la uzina Ford din Craiova și creșterea pieței europene sunt principalele elemente care anunță un an fast pentru companiile implicate în afaceri cu mașini și componente.
Producția și exportul de autoturisme din 2015 au fost, conform estimărilor, sub valoarile atinse în 2014. Deși datele finale nu sunt încă disponibile, este limpede că nici Dacia și nici Ford nu au reușit să crească producția. Motivele sunt cât se poate de diferite. Dacă uzina din Mioveni trece printr-un proces de modernizare menit să susțină viitoarele variante ale modelelor din portofoliul Dacia, fabrica din Bănie are capacitate, dar nu are produse. În ciuda faptului că oficiali ai Ford au lăsat să se înțeleagă că un anunț în privința intrării în producție al unui nou model – SUV-ul EcoSport după toate probabilitățile -, la Craiova va fi făcut până la finalul lui 2015, acest lucru nu s-a întâmplat. Cu toate acestea este de așteptat ca anunțul cu pricina să fie făcut în următoarea perioadă. Desigur, asta nu va însemna că un al doilea model Ford „made in Romania“ va intra imediat în asamblare, însă ar da un mesaj de încredere așteptat de mult timp atât de autoritățile române cât și de furnizori. Revenind la Dacia, producția din 2016 ar putea fi impulsionată de noile evoluții ale modelelor Sandero și Logan. Desigur, cum uzina românească se află foarte aproape de capacitatea maximă, eventuala majorare a producției nu poate fi decât minoră. „În 2016 vor exista evoluții ale modelelor Logan și Sandero în gama Dacia. Vorbim despre noi versiuni și ediții limitate. De asemenea, o parte dintre modele vor fi echipate cu cutia robotizată Easy R. În privința vânzărilor ne așteptăm ca, la nivel european, să avem un rezultat simiar cu cel din 2015. În România sperăm într-o creștere a vânzărilor. Ne dorim să ajungem la o piață totală de 200.000 de unități aici – vorbesc de toate mărcile. Și asta cât mai curând, dacă se poate, înainte de 2020. Obiectivul nostru este ca 20% din producția Dacia să fie vândute pe piața locală. În prezent suntem sub 10%“, a declarat în exclusivitate pentru Capital, Nicolas Maure, directorul general al Automobile Dacia.
Vânzările de autoturisme, în creștere
După ani buni în care piața auto românească a înregistrat recul după recul, din 2014 direcția a redevenit pozitivă. Cum cifrele oficiale privind înmatriculările din întregul an 2015 nu sunt încă disponibile, nu putem decât să estimăm că anul trecut piața de autoturisme noi a atins 79.000 de unități, în creștere cu peste 12% față de valoarea din 2014. Și pentru 2016 majoritatea comercianților estimează o creștere a vânzărilor, mai ales că va intra în vigoare și reducerea TVA. Este greu de estimat în acest moment impactul acestei măsuri fiscale, însă mulți mizează pe o creștere a pieței de autoturisme noi cuprinsă între 10% și 15%. Asta ar însemna că la finalul acestui an totalul de autoturisme noi înmatriculate în România să depășească pragul de 90.000 de unități. Desigur, odată cu creșterea vânzărilor de mașini noi, se va majora și piața second-hand, aceasta tinzând către 270.000 de unități.
Cum nu doar piața autohtonă se află pe un trend ascendent este de așteptat ca și activitatea furnizorilor de componente auto să crească. Dacă în 2014, Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) menționa o cifră de afaceri a industriei de componente de circa 12,6 miliarde de euro, iar în 2015 aceasta pare să fi depășit 13,5 miliarde, estimările arată că la finalul lui 2016 ar putea fi atinsă valoarea de 15 miliarde de euro. De altfel, cifra de afaceri a întregului sector auto s-a majorat anual, în ultima perioadă, cu aproximativ un miliard de euro ceea ce înseamnă că în acest an ar putea fi atinsă valoarea de 20 de miliarde. Nu trebuie uitat faptul că, în urmă cu doar 10 ani, în 2005, cifra de afaceri totală a industriei auto românești era, conform ACAROM, de doar 3,8 miliarde de euro.