Apetitul Chinei pentru automobile premium este o veste bună pentru economiile din Europa de Est, care anterior erau îngrijorate cu privire la gradul lor ridicat de dependenţă faţă de uzinele care produc automobile, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.
Slovacia şi Cehia, ţările cu cele mai mari producţii de automobile per capita din lume, au închis magazinele şi barurile pentru a ţine sub control cel de-al doilea val de infecţii cu Covid-19. Însă uzinele lor auto continuă să producă automobile de lux precum Porsche Cayenne pentru Asia şi SUA dar şi o gamă largă de modele cu costuri mai mici precum Peugeot şi Skoda pentru clienţii mai aproape de casă.
Producătorul britanic Jaguar Land Rover Automotive Plc, care în urmă cu doi ani a inaugurat o uzină în Slovacia, a înregistrat o îmbunătăţire „remarcabilă” a cererii în trimestrul al treilea, în condiţiile în care „vânzările în China au fost deosebit de încurajatoare”, a spus Russel Leslie, directorul acestei uzine care produce modelele SUV Discovery şi Defender. „China, SUA şi Marea Britanie sunt pieţe foarte mari pentru noi. Continuăm să vedem tendinţe bune acolo”, a precizat Russel Leslie.
Investiţiile în industria auto au ajutat la transformarea ţărilor din Europa de Est. Atrase de mâna de lucru ieftină dar calificată precum şi de apropierea de marile pieţe europene, o serie de producători importanţi au construit uzine moderne în întreaga regiune. Însă, Slovacia şi Cehia se disting faţă de restul statelor din regiune în condiţiile în care sectorul auto este responsabil pentru jumătate din producţia industrială în Slovacia şi un sfert în Cehia. Este un procent mult mai mare decât în Germania sau Franţa.
Vulnerabilitate în fața dependenței de piața auto
Un astfel de grad sporit de dependenţă a ridicat semne de întrebare. Numeroşi politicieni şi economişti susţin că o astfel de dependenţă sporită de sectorul auto face ţările vulnerabile la modificarea cererii globale precum şi la întreruperile în lanţurile de aprovizionare înregistrat cu ocazia primului val al pandemiei. Un alt risc este tranziţia spre vehiculele electrice, care în cele din urmă vor elimina o mare parte din producţia Cehiei şi Slovaciei, care este legată de motoarele cu combustie internă.
Însă cele două ţări au reuşit să îşi repornească rapid producţia după carantină din primăvară şi în prezent reuşesc să o menţină deschisă. Atât Slovacia cât şi Cehia au înregistrat în trimestrul al treilea creşteri peste aşteptările analiştilor.
„Accentul prea mare pe industria manufacturieră al economiei Cehiei, un aspect deseori criticat, poate fi în prezent, la fel ca şi în primul val al pandemiei, un avantaj”, a subliniat Martin Gurtler, economist la Komercni Banka AS.
Cu o populaţie totală de 16 milioane de persoane, Cehia şi Slovacia depind de clienţii de dincolo graniţelor lor. Anul trecut, 85% din vânzările totale în valoare de 1.100 miliarde coroane (49 miliarde de dolari) ale industriei auto din Cehia au venit din exporturi. Ponderea este chiar mai mare în cazul Slovaciei, care produce de două ori mai multe automobile decât Italia la o populaţie de zece ori mai mică.
În pofida mişcărilor tectonice care se prefigurează în viitor în industria auto, Cehia şi Slovacia pot continua să ofere o bază de producţie după ce pandemia va fi îmblânzită, susţine Russel Leslie. „Industria auto înregistrează cea mai rapidă evoluţie pe care am văzut-o în ultimii 17 de ani, migrând spre conectivitate, automatizare şi acest lucru aduce oportunităţi mari”, a spus Russel Leslie.