Producătorii din Europa au fost nevoiți să concedieze 30.000 de angajați

În 2024, producătorii de componente auto din Europa au fost nevoiți să concedieze aproximativ 30.000 de angajați, dublu față de 2023. Industria auto continuă să se confrunte cu dificultăți, vânzările de mașini rămânând sub nivelul de dinaintea pandemiei.

Potrivit unui raport al Asociației Europene a Furnizorilor de Automobile (CLEPA), publicat de Financial Times, pierderile de locuri de muncă din sector au ajuns la peste 30.000 în 2024, față de aproximativ 15.000 în 2023.

În perioada 2020-2024, industria a înregistrat peste 58.000 de pierderi nete de locuri de muncă în Europa. CLEPA a remarcat că tranziția către vehiculele electrice nu a reușit să compenseze pierderile din sectorul motoarelor convenționale.

service auto masini mecanic
SURSA FOTO: Dreamstime

Companii precum Michelin și Bosch au anunțat mii de concedieri în urma scăderii vânzărilor de vehicule noi. În unele cazuri, furnizorii au fost nevoiți să intre în insolvență sau să își închidă definitiv operațiunile.

Industria auto europeană a traversat un an dificil, afectată de restructurări, provocările tranziției către electromobilitate și competiția crescută din partea producătorilor din China și SUA.

Concurența globală și reglementările stricte

Furnizorii europeni, care angajează aproximativ 1,7 milioane de persoane, au resimțit impactul negativ al pandemiei de Covid-19, războiului din Ucraina și inflației. Forvia, unul dintre liderii din domeniu, a anunțat reducerea a 10.000 de posturi până în 2028.

Un expert francez în domeniul auto a avertizat: „Estimarea noastră este că mica creștere pe care o putem avea pe piața europeană va fi acaparată de creșterea importurilor, în special a celor chinezești”.

Din 2025, normele mai stricte privind emisiile de carbon impuse de Comisia Europeană și obiectivul de a elimina treptat vânzările de mașini cu motoare termice până în 2035 pun presiune suplimentară asupra industriei. Laurent Favre, directorul executiv al furnizorului OPMobility, a avertizat că aceste reglementări vor reduce cererea pentru produse precum rezervoarele de combustibili.

Bonus propus de cancelarul Germaniei, Olaf Scholz

În timp ce Germania a redus subvențiile pentru vehiculele electrice în 2023, cancelarul Olaf Scholz a propus recent introducerea unui bonus european pentru stimularea achizițiilor.

„Avem nevoie de stimulente pentru a cumpăra mașini electrice – sub forma unui bonus la nivel european sau a unui sprijin direct pentru mașinile electrice fabricate în Germania”, a declarat Scholz.