Acordul comercial convenit la ieşirea Marii Britanii din blocul comunitar prevede că 45% din valoarea unui vehicul electric vândut în UE trebuie să provină din Marea Britanie sau din UE, începând din anul 2024, pentru a evita tarifele. În acest context, industria auto din România solicită extinderea condiţiilor comerciale ale UE cu Marea Britanie, conform ACAROM.
Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a subliniat că producătorii care au investit masiv la începutul tranziţiei vor fi cel mai greu afectaţi de tarife pentru originea preferenţială.
Tarifele vor afecta atât producătorii din Marea Britanie, cât şi pe cei din UE
„Problema este că un pachet de baterii poate reprezenta până la jumătate din costul unui nou vehicul electric. De asemenea, bateriile sunt grele şi costisitoare pentru a fi transportate pe distanţe lungi. Deci, ne confruntăm cu o mare provocare. Astăzi, industria nu are suficientă capacitate de aprovizionare cu baterii şi componente europene pentru a satisface cererea. Înăsprirea regulilor comerciale în acest moment riscă să submineze trecerea la vehiculele electrice cu tarife şi să adauge costuri inutile pentru clienţii care doresc să susţină tranziţia la electromobilitate.
Producătorii care au investit masiv la începutul tranziţiei vor fi cel mai greu afectaţi de tarife pentru originea preferenţială, deoarece vehiculele cu motor cu combustie vor continua să se deplaseze fără tarife. În acest context, industria auto naţională şi europeană solicită extinderea cerinţelor comerciale actuale până în 2027, pentru a permite timp lanţului de aprovizionare cu baterii să se dezvolte în Europa şi pentru a satisface cererea de vehicule electrice. Tarifele vor afecta atât producătorii din Marea Britanie, cât şi pe cei din UE, aşa că este vital ca Regatul Unit şi Uniunea Europeană să identifice rapid o soluţie pentru evitarea acestor tarife”, a informat ACAROM,conform Agerpres.
Industria auto a investit masiv în vehicule electrice în toată Europa
Potrivit informațiilor transmise de ACAROM, industria auto a investit masiv în vehicule electrice în toată Europa.
„Misiunea industriei şi obiectivele ambiţioase asumate pentru un viitor complet electric implică investiţii de miliarde în vehicule de pasageri care vor fi construite la nivel european, în diferite facilităţi de producţie. Şi în România, investiţiile anunţate sunt semnificative, cu 490 milioane de euro anunţaţi de Ford Otosan, precum şi alte investiţii importante anunţate de Automobile Dacia şi furnizori prezenţi în România, investiţii ce vor susţine electrificarea acestei industrii”, a explicat asociația.
Amintim că ACAROM este asociaţia reprezentativă a industriei auto locale, recunoscută ca fiind de utilitate publică, în conformitate cu HG 410/2020, partener oficial de dialog al autorităţilor naţionale. Asociaţia reuneşte peste 170 de companii care acoperă toată sfera de activităţi din sectorul auto: cercetare, design, testare, producţie de componente şi vehicule, servicii. Prin intermediul Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), ACAROM reprezintă sectorul auto din România la nivel european, un partener permanent de discuţie al Comisiei Europene şi al organismelor de reglementare în domeniul auto, la nivel european.