Producția de automobile din Rusia a încetinit și este la un pas de colaps, după ce marii producători auto au părăsit țara, iar guvernele occidentale au impus sancțiuni dure Moscovei, în urma invadării Ucrainei.
Rusia a produs, în luna mai, doar 3.700 de mașini, cu 97% mai puțin decât în aceeași lună a anului trecut, a anunțat agenția de statistică a țării, Rosstat,citată de MoscowTimes.
Producția de automobile a fluctuat la începutul anului, cu 95.000 de mașini în ianuarie și 108.000 în februarie, înainte de a scădea la un număr de 40.800 în luna martie, în prima lună după izbucnirea conflictului din Ucraina.
Mai puțin de jumătate din ceea ce producea în aceeași perioadă a anului trecut
Rusia a produs un total de 268.000 de vehicule între ianuarie și mai, adică mai puțin de jumătate din ceea ce producea în aceeași perioadă a anului trecut. În luna mai, producția de camioane și autobuze a scăzut cu aproape 40% și, respectiv, 6,5%, comparativ cu mai 2021.
Industria auto din Rusia numără 300.000 de angajați, alți 3 milioane de oameni lucrând în industriile conexe.
Doar două dintr-un număr de 20 de fabrici auto au rămas în Rusia, după ce marii producători auto au oprit producția și vânzările din cauza invaziei Ucrainei de către țară.
Cel mai bine s-a vâdut Lada
Cea mai bine vândută marcă a fost Lada, cu 6012 vehicule vândute, dar în scădere de 84% față de anul trecut. Urmează Renault, cu 1789 de mașini comercializate și cu o scădere de 86%.
Pe de altă parte, mare parte dintre cei aproape 40.000 de angajaţi ai grupului AvtoVAZ (producătorul automobilelor Lada) sunt în şomaj parţial, fiind plătiţi cu două treimi din salariu, de la începutul lunii aprilie. Angajaţii au mărturisit că sunt nevoiţi să îşi ia un al doilea loc de muncă pentru a face faţă unor salarii mai mici de 200 de euro pe lună.
Putin cere o nouă strategie
Ministrul Comerțului și Industriei, Denis Manturov, a pus creșterile costurilor pieselor și vehiculelor pe seama inflației. Luna trecută, președintele Vladimir Putin a ordonat guvernului său să facă o nouă strategie pentru a reduce dependența industriei auto de tehnologia străină și pentru a asigura „competitivitate globală”.
Association of European Businesses anticipa, în luna aprilie, un declin de cel puţin 50% al vânzărilor de maşini noi în Rusia în 2022, din cauza problemelor legate de aprovizionare.
Grupul auto francez Renault, care deţinea Avtovaz, a fost nevoit să îşi vândă activele statului rus, aceasta fiind considerată prima naţionalizare de amploare încheiată în Rusia, după lansarea ofensivei din Ucraina.
Plan de 350 de milioane
Potrivit agenției Interfax, Putin ar fi fost foarte clar și ar fi dat un ultimatum guvernului său: noul plan de redresare trebuie să ajungă pe biroul lui până la 1 septembrie. Deja, Ministrul Comerțului și Industriei plănuiește să aloce imediat 20,7 miliarde de ruble (346 de milioane de euro) acestui sector. Aproape jumătate ( 170 de milioane de euro) s-ar duce pe creditele auto, în timp ce restul de 175,5 milioane de euro s-ar duce pe susținerea stimulentelor pentru leasing și achiziționări de mașini.