După un an în care a fost salvat de Logan, grupul Renault pariază pe noul Megane pentru a continua redresarea, dar ţintele impuse de Carlos Ghosn în „Renault Commitment 2009” par prea ambiţioase. Bossul Renault, Carlos Ghosn, consideră că grupul său se află pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivele anunţate în deja vestitul «Renault Commitment 2009», conform căruia marja operaţională va trebui să atingă 6% anul viitor. Astfel, dacă în 2006 R
După un an în care a fost salvat de Logan, grupul Renault pariază pe noul Megane pentru a continua redresarea, dar ţintele impuse de Carlos Ghosn în „Renault Commitment 2009” par prea ambiţioase.
Bossul Renault, Carlos Ghosn, consideră că grupul său se află pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivele anunţate în deja vestitul «Renault Commitment 2009», conform căruia marja operaţională va trebui să atingă 6% anul viitor. Astfel, dacă în 2006 Renault înregistra o marjă de 2,56% din cifra de afaceri, la sfârşitul anului trecut acest indicator se poziţiona la 3,3%, iar pentru 2008 este foarte posibilă atingerea unui nivel de 4,5%. Încrederea debordantă a lui Ghosn nu a sedus însă analiştii. „Noi continuăm să vedem Renault ca fiind una dintre companiile cu cel mai mare risc de a nu îşi atinge ţintele anunţate“, declara, la numai o zi după prezentarea rezultatelor financiare ale Renault, un oficial al celei mai mari bănci independente private din Europa, Sal. Oppenheim.
Acest pesimism pare a fi în contradicţie cu rezultatele prezentate pe 14 februarie de preşedintele Renault. Oficialul francez se declară încrezător în creşterea cu nu mai puţin de 1,2% a marjei operaţionale în 2008, deşi este conştient că va avea de a face cu o piaţă chiar mai dificilă decât anul trecut. În timp ce concurenţii săi europeni mizează pe creşteri mult mai reduse ale acestui indicator, cuprinse între 0,3% şi 0,6%, Ghosn are în mânecă mai multe cărţi câştigătoare.
Una dintre acestea este, desigur, expansiunea sau remodelarea gamelor Dacia şi Renault, iar cealaltă pare a fi contractul imens cu AvtoVaz, care ar ajuta grupul să atingă ţinta de creştere anunţată, de 800.000 de maşini până în 2009. Acest din urmă atu poate fi însă şi o capcană. Punerea pe picioare a gigantului rus şi readucerea mărcii Lada în lumea bună a industriei auto pot determina creşteri majore ale cheltuielilor anuale. Pe de altă parte, mulţi analişti se întreabă unde va poziţiona Ghosn marca rusă pentru a nu intra în competiţie cu niciunul dintre produsele deja existente în gama grupului.
Diferenţa de abordare a pieţei dintre Renault şi competitori se vede şi din estimările altor companii. Mercedes, divizia de lux a grupului Daimler, a atins o marjă de 9,1% în 2007 şi vizează un nivel de 10% în 2010, iar PSA Peugeot-Citroën, grup a cărui marjă operaţională a ajuns la 2,9% anul trecut, prognozează doar o creştere până la 3,5% în 2008. „Deşi toate aceste rezultate par spectaculoase şi arată creşteri pe linie, este o mare diferenţă între situaţiile companiilor“, spune Michael Tyndall, analist la Nomura Europe. Dacă Mercedes, PSA sau Fiat se bazează atât pe reducerea costurilor, cât şi pe o gamă de modele în plin avânt, Renault se află deja cu profitul net (2,73 miliarde de euro) sub nivelul de anul trecut (2,96 miliarde de euro), iar modelul cu care sperau să „rupă gura târgului“ are deja unele probleme, cauzate mai mult de segmentul de piaţă ales decât de calitatea produsului.
Miza pe un singur model
Conform lui Carlos Ghosn, noul model Laguna, element central în stategia Renault, se află într-un segment (M2) care a înregistrat o scădere importantă în ultimele luni, astfel că stocurile au început să crească. De altfel, singurul vehicul care a ţinut în spate creşterea grupului în 2007 a fost Logan, şi asta în ciuda intrării pe piaţă a noilor modele Twingo şi Laguna. Maşina produsă la Mioveni a atins o marjă de 6% în Europa şi chiar de 8% în România, iar dacă punem alături marja medie a întregului grup, 3,3%, se observă foarte clar că marjele celorlalte produse ale grupului se află mult mai jos. „Am arătat lumii întregi că Logan nu este numai o maşină de volum, ci şi una profitabilă, acest model având şi avantajul de a fi bine vândut în pieţele care înregistrează şi cele mai mari creşteri. Low cost nu înseamnă neapărat şi low profit, însă dacă în 2007 Logan a fost şoferul grupului Renault, când va intra pe piaţă noua gamă Megane, situaţia se va schimba“, a declarat Ghosn, la conferinţa de presă de la Billancourt.
Analiştii europeni consideră, însă, că dependenţa de un singur produs rămâne marea problemă a grupului francez. În ciuda numărului mare de vehicule noi aşteptate să intre în scenă atât în 2008, cât şi în 2009, este clar că Ghosn, care în 2007 a fost salvat de Logan, mizează acum pe noul Megane, care îşi va face apariţia pe piaţă la sfârşitul acestui an. Dacă luăm în calcul însă tiparul modelului Laguna, este foarte posibil ca şi Megane să vină pe piaţă într-un moment prost. Concurenţi precum Fiat Bravo, Peugeot 308 sau Toyota Auris au reuşit deja să se impună în segment, iar bestsellerul Volkswagen Golf se află şi el aproape de momentul schimbării de generaţie. Este clar că Megane va avea un an 2009 extrem de dificil. Şi vânzările sub aşteptări ale Renault Laguna pot influenţa piaţa pentru Megane. „Maşinile din clase superioare au un efect de halo care ajută la poziţionarea brandului. Dacă maşina respectivă nu se vinde suficient de bine, nu sprijină poziţionarea celorlalte modele din gamă“, consideră Philippe Houchois de la JP Morgan.
2008, anul creşterii la Renault
În ciuda pesimismului afişat de unii analişti, Renault are mari şanse să îşi atingă obiectivele stabilite. „2007 a fost anul calităţii, iar 2008 va fi anul creşterii. În acest an vom beneficia de efectul maxim al produselor lansate anul trecut“, a declarat Ghosn. Este demn de luat în seamă faptul că Laguna va fi lansată abia în acest an pe pieţele cu creşteri importante ale vânzărilor, ceea ce poate duce la o redresare rapidă a balanţei.
Dacă lansarea lui Megane va avea efectul scontat, iar Logan va continua să uimească concurenţa prin volume considerabile vândute în ţările emergente, mai ales că va fi ajutat şi de noul model hatchback, este foarte posibil ca toţi cei care nu au încredere în planul lui Ghosn să regrete amarnic că nu au investit în momentul potrivit în acţiunile francezilor. De asemenea, pe piaţa de origine, ca şi în alte state vest-europene, unde sistemul de taxare a noxelor este bazat pe emisii de CO2, Renault are posibilitatea de a creşte considerabil, dat fiind faptul că întrega sa gamă este propulsată de motoare cu cilindree mică şi cu emisii scăzute.
Carlos Ghosn, preşedinte Renault
Marja operaţională a grupului Renault a reintrat pe o pantă descendentă în 2005. Modelul Logan a fost ideea inspirată fără de care acest declin ar fi fost, probabil, şi mai accentuat. Noul Koleos, primul SUV al gamei, alături de Laguna şi Megane, vor contribui şi ele la reînscrierea pe traiectoria ascendentă a marjei, beneficiind şi de condiţii de piaţă mult mai favorabile.