Sectorul auto european, numeroase probleme în 2024
Sectorul auto european s-a confruntat cu numeroase probleme în 2024, începând cu scăderea vânzărilor din cauza cererii reduse și costuri ridicate de producție, până la concurența acerbă a rivalilor chinezi și o tranziție mai lentă decât se estima către vehiculele electrice (EV).
Într-un context dominat de provocările economice și geopolitice, dar și pe fondul tranziției către mobilitatea electrică, companiile auto tradiționale, dar și furnizorii de componente, se văd nevoite să recurgă la planuri de restructurare și chiar la închiderea unor fabrici.
Restructurări masive în rândul producătorilor
Cel mai mare producător auto european, Volkswagen AG, amenință că va renunța la mii de angajați și, în mod potențial, ar putea închide uzine în Germania. În prezent, se derulează negocieri dificile cu sindicatele privind măsurile de reducere a costurilor. În iulie, compania a scos la vânzare fabrica Audi din Bruxelles, unde sunt angajați 3.000 de oameni, din cauza cererii reduse pentru mașini electrice premium.
La rândul său, al doilea mare producător auto european, Stellantis, a anunțat că intenționează să închidă fabrica Vauxhall din Luton (Anglia), fiind amenințați de concedieri aproximativ 1.000 de angajați. Compania a oprit în mod repetat activitatea la principala sa uzină din Italia – Mirafiori – din cauza cererii scăzute, în special pentru versiunea electrică a Fiat 500, dar nu intenționează să închidă fabrici în Italia.
Și producătorul auto american Ford va renunța la 4.000 de angajați din Europa, sau 14% din forța sa de muncă europeană, iar majoritatea concedierilor vor fi în Germania și Marea Britanie.
Declinul din sectorul auto afectează și industria de componente
Declinul din sectorul auto a mai afectat și o serie de producători de componente pentru această industrie. Printre companiile care au anunțat concedieri se află producătorul francez Valeo, care va renunța la 1.000 de angajați din Europa, iar în urma restructurărilor vor fi închise două fabrici din Franța, conform Reuters.
Dacă vorbim de producătorul de utilaje și piese auto german Schaeffler AG, acesta intenționează să închidă două facilități de producție, în Austria și Marea Britanie, ca parte a măsurilor de restructurare anunțate luna aceasta.
Locațiile companiei mai rentabile din România și Slovacia vor prelua capacitatea de producție, dar și acestea vor fi afectate de concedieri, a avertizat Schaeffler. Grupul german a informat că ar vrea să renunțe și la producția de rulmenți de la fabrica din Berndorf (Austria), în urma majorării semnificative a costurilor cu materialele, energia și forța de muncă, din ultimii ani. În Sheffield (Anglia), Schaeffler va opri producția de ambreiaje, citând declinul global rezultat în urma supra-capacității de producție.
Bosch, cel mai mare furnizor mondial de piese auto, intenționează să concedieze până la 5.500 de angajați până în 2032, majoritatea în Germania, și va reduce orele de muncă pentru unii angajați. În timp ce producătorul francez de anvelope Michelin va închide două fabrici din Franța, fiind afectate aproximativ 1.250 locuri de muncă.
Nici cel mai mare producător de camioane din lume, Daimler Truck, nu o duce prea bine, ceea ce l-a determinat să reducă timpul de lucru al unor angajați și să înghețe angajările în Germania.
UE impune taxe vamale la importurile ieftine din China
Producătorii auto din China își majorează exporturile de vehicule hibride către Europa și intenționează să lanseze mai multe modele pentru această piață cheie, ceea ce expune limitele taxelor vamale suplimentare impuse de UE la vehiculele electrice din statul asiatic, conform unei analize Reuters.
Taxele, menite să protejeze industria auto europeană de importurile ieftine din China, nu se aplică mașinilor hibride, astfel încât marii producători de vehicule electrice (EV) din statul asiatic, cum ar fi BYD, își vor continua expansiunea în regiune, apreciază analiștii. Unii producători construiesc în Europa fabrici pentru a reduce costurile, în contextul taxelor vamale.
„Creşterea este determinată de producătorii de echipamente originale (OEM) din China care se axează pe modele hibride plug-in (PHEV) ca un mod de a ocoli taxele vamale impuse de UE vehiculelor electrice pe baterii (BEV) din China”, susține Murtuza Ali, analist la Counterpoint Research. El se așteaptă ca exporturile chineze de vehicule hibride către Europa să crească cu 20% anul acesta și chiar mai rapid anul viitor.
Taxele vamale suplimentare impuse de UE la importurile EV
Taxele vamale suplimentare impuse de UE la importurile EV din China au intrat în vigoare la finalul lui octombrie, pentru a contracara ceea ce Comisia Europeană (CE) spune că sunt subvenții incorecte care au ajutat la crearea de capacități de producție suplimentare de trei milioane EV pe an în China, de două ori mărimea pieței blocului comunitar. Taxele se vor aplica timp de cinci ani, în plus față de tarifele vamale standard de 10% aplicat de UE la mașinile importate.
Tarifele vamale care se aplică din octombrie celor trei producători chinezi din eșantion sunt de 17% pentru automobilele BYD, de 18,8% pentru automobilele Geely și de 35,3% pentru automobilele SAIC. Altor companii care au cooperat în timpul investigației li se vor aplica tarife de 20,7%. În urma solicitării de examinare individuală, pentru mașinile Tesla se vor aplica tarife de 7,8%.
Investigația anti-subvenții declanșată de CE în octombrie 2023 și încetinirea vânzărilor în China, cea mai mare piață auto din lume, în urma problemelor economice, i-a determinat pe unii producători auto să-și schimbe strategia din Europa, pentru a se concentra mai multe pe exporturile de mașini hibride. Acestea, care funcționează pe baza unei combinații între benzină și electricitate, devin din ce în ce mai populare, deoarece cumpărătorii le consideră un compromis accesibil între vehicule pe combustie și cele complet electrice.
Europa, cea mai bună destinație pentru producătorii auto din China
În perioada iulie-octombrie, exporturile de mașini hibride către Europa au crescut de peste trei ori, la 65.800 unități, față de perioada similară din 2023, inversând tendința declinului vânzărilor de la începutul acestui an și din 2023, conform datelor China Passenger Car Association (CPCA). Ca rezultat, exporturile de mașini hibride plug-in hybrids și hibride convenționale au fost responsabile pentru 18% din vânzările totale de vehicule chineze în Europa, în trimestrul trei din 2024, de la un nivel de 9% în primele trei luni din acest an. Ponderea livrărilor EV a scăzut la 58%, de la 62%.
China a depășit Japonia ca exportator auto
China, care anul trecut a depășit Japonia, devenind cel mai mare exportator auto mondial, sprijinită de dominația sa pe segmentul EV, face eforturi pentru a-și majora exporturile, pentru rezolvarea problemei supra-capacității de pe piața internă, susțin analiștii. Ținând cont de taxele vamale de 100% la vehiculele electrice chinezești impuse în Statele Unite și Canada, Europa este probabil cea mai evidentă destinație pentru producătorii auto din China.
Marii producători auto chinezi ar putea deveni lideri pe piața vehiculelor hibride plug-in din Europa, dominată de firmele europene și nipone, deoarece satisfac cererea pentru mașini mai accesibile cu o economie mai bună de combustibil, în contextul inflației ridicate.
BYD concurează cu Volkswagen și Toyota în Europa aducând primul său model hibrid plug-in pentru această regiune: Seal U DM-i, al cărui preț de pornire este de 35.900 euro, cu 700 euro mai puțin decât cel mai bine vândut model PHEV al VW – Tiguan – și cu 10% mai ieftin decât modelul PHEV al Toyota: C-HR PHEV. De asemenea, BYD ia în considerare producția de modele electrice și hibride la fabrica sa din Ungaria, a informat Car News China.
„Acest segment are potenţial ridicat de creştere, producătorii auto din China aducând modele mai accesibile clienţilor din Europa, în special pentru cei atenţi la preţuri”, a afirmat Yale Zhang, director la Automotive Foresight.
SAIC a anunțat că intenționează să aducă pe piața europeană produse cu diverse sisteme de propulsie. Geely, al doilea producător auto din China în funcție de vânzări, a lansat în Europa un nou model hibrid plug-in sub marca Lynk & Co.
„Recentele creșteri ale introducerii de modele hibride electrificate pe piețele mondiale de către producătorii auto globali sunt în linie cu cererea consumatorilor și tendințele de achiziții”, se arată în răspunsul Geely la întrebările adresate de Reuters.
Ce spun datele cu privire la mașini în Europa
Conform celor mai recente date ale Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), înmatriculările de autoturisme noi în Europa (UE plus Marea Britanie și țările EFTA) au scăzut în ritm anual cu 2% în noiembrie, după un ușor avans în octombrie, în timp ce tranziția către vehicule hibride câștigă teren.
Un număr de 1,055 milioane de autoturisme au fost înmatriculate în noiembrie în Europa, comparativ cu 1,077 milioane unități în perioada similară din 2023. Vânzările de mașini pe baterii și cele de hibride au crescut cu 0,9%, respectiv cu 16,4%, în timp ce vânzările de vehicule hibride plug-in au scăzut cu 8,6%, conform datelor ACEA. Și livrările de mașini pe benzină și motorină au scăzut luna trecută cu 12,4%, respectiv cu 15,4%.
Pe principalele piețe europene, majorarea vânzărilor în Spania (6,4%) și Germania (0,5%) a compensat declinul din Franța (12,7%), Italia (10,8%) și Marea Britanie (1,9%).
În sectorul auto european sunt 12,9 milioane de angajați, iar 8,3% din totalul locurilor de muncă din industria UE sunt în sectorul auto. Înmatriculările de autoturisme noi în Europa au crescut cu 0,6% în primele 11 luni din 2024, comparativ cu perioada similară din 2023, fiind înmatriculate 11,876 milioane de unități.
Pe principalele piețe europene, majorarea vânzărilor în Spania (5,4%) și Marea Britanie (2,8%) a compensat declinul din Franța (3,7%), Germania (0,4%) și Italia (0,2%). În primele 11 luni din acest an, piața auto din România a înregistrat o creștere de 4,2%, fiind înmatriculate 137.298 autoturisme, față de 131.707 vehicule în perioada similară din 2023.