Industria auto din Europa suferă datorită Chinei
Industria auto europeană se confruntă cu provocări semnificative, amplificate de reglementările stricte privind emisiile și de creșterea constantă a prețurilor la automobile. China începe să câștige teren pe piața europeană.
Pe măsură ce se face tranziția către vehicule electrice (BEV) și competiția cu producătorii din China devine tot mai intensă, viitorul producătorilor auto europeni rămâne incert.
Conform unui raport al Jato Dynamics, în primele trei trimestre din 2024, vânzările de autoturisme noi în Europa au scăzut la doar 9,74 milioane de unități, comparativ cu 12,11 milioane de unități în aceeași perioadă a anului 2019. Această scădere semnificativă reflectă nu doar efectele crizelor recente, dar și o problemă structurală profundă a industriei auto europene.
Reglementările de emisii și creșterea prețurilor
Uniunea Europeană a stabilit că toate vehiculele noi vândute până în 2035 trebuie să fie zero-emisii, în scopul combaterii schimbărilor climatice. Însă implementarea acestor reglementări a dus la majorarea prețurilor autoturismelor.
În Germania, de exemplu, prețul mediu al unui automobil a ajuns la 56.735 de euro, depășind venitul anual brut mediu al unui angajat german, care este de 51.900 de euro. Aceeași tendință se regăsește și în alte piețe mari, precum Franța, Italia, Spania și Marea Britanie.
Deși vehiculele electrice sunt promovate ca soluția viitorului, prețurile acestora nu sunt încă accesibile pe scară largă, iar tranziția la aceste tehnologii rămâne lentă. În plus, prețurile vehiculelor cu motoare cu combustie internă (ICE) au crescut mai rapid decât cele ale vehiculelor electrice.
De exemplu, între 2019 și 2024, prețurile mașinilor ICE au crescut cu 26,1% în Germania, în timp ce prețurile BEV-urilor au avut o creștere de doar 5,2%.
China câștigă teren pe piața auto globală
China a reușit să devină un jucător major pe piața vehiculelor electrice, prin exportul de mașini accesibile și datorită unei rețele bine dezvoltate pentru producția de baterii. În perioada ianuarie-septembrie 2024, din cele 7,2 milioane de vehicule electrice vândute la nivel global, 4,1 milioane au fost vândute în China, iar 3,7 milioane au fost produse de companii chinezești.
Creșterea prețurilor automobilelor reprezintă o amenințare directă pentru viitorul industriei auto europene. Felipe Munoz, analist global la Jato Dynamics, subliniază că piețele auto din Europa, deja mature, nu mai pot susține creșteri rapide.
Scăderea cu 3,3 milioane a numărului de unități vândute între 2019 și 2023 sugerează o problemă mai profundă decât fluctuațiile economice normale. Munoz avertizează că industria auto europeană se confruntă cu o dublă provocare: menținerea profitabilității în condițiile creșterii costurilor și competiția intensificată din partea producătorilor chinezi.
Deși vehiculele electrice reprezintă doar 15% din totalul vânzărilor din Europa, producătorii chinezi avansează rapid cu oferte mai ieftine și mai competitive.
Impactul prețurilor asupra pieței
Deși mulți consideră că creșterea prețurilor este determinată de vehiculele electrice, datele arată că majoritatea acestei creșteri provine din prețurile vehiculelor cu motoare cu combustie internă. În Franța, între 2019 și 2024, prețurile BEV-urilor au scăzut cu 6,4%, în timp ce prețurile vehiculelor ICE au crescut cu 10,4%.
Industria auto europeană se află într-un moment decisiv, având nevoie de soluții rapide pentru reducerea costurilor și pentru crearea unor vehicule mai accesibile. Într-un context în care China devine tot mai influentă pe piața auto globală, producătorii europeni riscă să își piardă relevanța.
Supraviețuirea lor depinde de abilitatea de a inova, de a optimiza lanțurile de aprovizionare și de a răspunde rapid cerințelor pieței. În caz contrar, industria auto europeană ar putea suferi consecințe economice majore, cu un impact semnificativ asupra regiunii.