Industria auto face angajări pe bandă rulantă

Cel mai probabil, Ford va demara procesul de recrutare peste două luni. Planurile sale urmăresc angajarea a cel puţin 4.000 de oameni în următorii doi ani. Craiovenii n-au mai văzut până acum asemenea maşini prin oraşul lor. Numerele de înmatriculare din spate ies din tiparele Registrului Auto Român, iar pe cele din faţă scrie, simplu, Ford. Sunt automobilele reprezentanţilor străini ai companiei americane, veniţi din toate colţurile Europei. Câteva exemple: preşedint

Cel mai probabil, Ford va demara procesul de recrutare peste două luni. Planurile sale urmăresc angajarea a cel puţin 4.000 de oameni în următorii doi ani.

Craiovenii n-au mai văzut până acum asemenea maşini prin oraşul lor. Numerele de înmatriculare din spate ies din tiparele Registrului Auto Român, iar pe cele din faţă scrie, simplu, Ford. Sunt automobilele reprezentanţilor străini ai companiei americane, veniţi din toate colţurile Europei. Câteva exemple: preşedintele companiei este spaniol, directorul financiar, irlandez, iar managerul de operaţiuni, german. Cu excepţia fostului director general al Daewoo Craiova, Ion Ion, despre care există zvonuri că ar fi cooptat în echipa de conducere, niciunul dintre managerii din prima linie a Ford nu sunt români. Povestea este alta, odată ce cobori în ierarhia companiei. Întrucât, aşa cum au declarat pentru Capital reprezentanţi ai Ford Europe, „obiectivul nostru este să apelăm la forţă de muncă din România“. Într-un interviu recent, Lyle Watters, directorul de dezvoltare pe Europa al concernului Ford, declara că „este posibil ca unii dintre liderii de mâine ai companiei să se fi născut la Craiova“. De altfel, un întreg şir de declaraţii dă de înţeles că cea mai mare parte a personalului ce urmează să fie mobilizat la fabrica din Bănie va fi atrasă de pe plan local. Plan care coincide, însă, cu bazinul de recrutare al principalului concurent al Ford.

Bătaie pe angajaţii experimentaţi

Vicepreşedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe, speră ca investiţia americanilor să nu atragă după sine o mişcare de forţe dinspre fabricile de la Mioveni spre Craiova. „Chiar dacă la noi recrutarea a devenit o problemă, cred că Oltenia are suficienţi muncitori. Oricum angajările nu se vor face în câteva săptămâni, ci pas cu pas, în unu-doi ani“, spune Stroe.

Zona de est a Craiovei a fost puternic industrializată într-un timp relativ scurt, motiv pentru care foarte mulţi oameni au fost disponibilizaţi, explică Daniela Dobrin, directorul Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Dolj, cea mai probabilă sursă de angajaţi la care va face apel Ford. În condiţiile în care reprezentanţii companiei se abţin de la orice fel de declaraţii pe această temă, majoritatea informaţiilor vehiculate până acum reprezintă mai degrabă speculaţii. Una dintre puţinele certitudini o reprezintă disponibilitatea companiei de a colabora cu camera de muncă locală în vederea acoperirii necesarului de personal, cel puţin în ceea ce priveşte angajaţii din „păturile“ inferioare. „Am fost contactaţi de reprezentanţii Ford în câteva rânduri, încă dinainte de preluarea fabricii. Am avut două întâlniri cu directorul lor de resurse umane şi ţinem şi acum legătura“, spune Daniela Dobrin. „Cred că procesul efectiv de recrutare va începe peste două-trei luni, odată cu demararea retehnologizării fabricii“, adaugă ea. Pentru o situaţie cum este cea a Ford, în care este nevoie de angajarea treptată a patru-cinci mii de oameni, oficialul AJOFM spune că instituţia sa va organiza târguri de slujbe de câte ori va fi nevoie. „Este una dintre cele mai eficiente metode de recrutare, pentru că în două zile poţi să atragi un număr mare de oameni din mai multe zone ale ţării“. În plus, punctează Cristina Pasat, directorul general al companiei de recrutare Professional, care are o sucursală şi în Craiova, „producătorul american va prelua o companie care are deja angajaţi valoroşi, nu se porneşte de la zero şi acesta reprezintă în mod clar un avantaj“.

În ceea ce priveşte posturile pentru care este nevoie de calificări superioare, Daniela Dobrin spune că din discuţiile cu reprezentanţii Ford a reieşit că aceştia „vor apela cu siguranţă la recrutarea tinerilor de pe băncile facultăţii“. Aceasta, pentru că, după cum subliniază ea, Craiova este un centru universitar destul de mare, care cuprinde şi o specializare auto. De menţionat că metoda este folosită de câţiva ani şi de grupul Dacia-Renault, iar Universitatea din Craiova este una dintre cele patru instituţii de învăţământ din ţară cu care Renault Technologie Roumanie (RTR), centrul de proiectare al companiei franceze, a stabilit parteneriate în vederea recrutării studenţilor talentaţi.

Renault vrea încă 500 de oameni, Dacia – 3.400

Una dintre cele mai stringente probleme ale pieţei auto este lipsa de personal. Potrivit datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică pentru luna ianuarie a acestui an, circa 180.000 de oameni activează în acest domeniu şi în sectoarele adiacente.

„Adevărata provocare în ceea ce priveşte recrutarea o reprezintă piaţa muncii din România, în care numărul de specialişti este limitat“, spune Anca Oreviceanu, director de comunicare al RTR. Numai pentru acest an, centrul de proiectare are în plan angajarea a cel puţin 500 de oameni, în timp ce Automobile Dacia vrea să încheie anul cu un efectiv de 17.200 de angajaţi, cu 3.400 mai mulţi decât la finalul anului trecut.

Potrivit Cristinei Pasat, câştigurile salariale pentru meseriile tehnice pot varia, pe piaţa locală, de la 900 de lei, pentru o poziţie new-entry, şi până la 2.500 – 3.000 de lei net, în funcţie de experienţă şi calificare. n

«E puţin probabil ca Renault să devină o sursă importantă de candidaţi pentru Ford.»
Cristina Pasat, director general al companiei Professional

Venituri

900 de lei este salariul minim net al unui muncitor din industria auto. Specialiştii presupun că, la acest nivel, este greu ca Ford să aducă oameni de la Automobile Dacia. Aceasta, deoarece o ofertă salarială mai mare cu 200 de lei, de exemplu, nu este destul de atrăgătoare încât să-i determine pe muncitori să îşi schimbe locul de muncă şi oraşul.

Ford pentru România: pâine Şi fotbal

„Atunci când a semnat contractul cu Ford, scopul principal al statului a fost să se asigure că la Craiova se vor fabrica automobile în următorii 50 de ani“, declara preşedintele Comisiei de privatizare a Automobile Craiova, Sebastian Vlădescu, după parafarea contractului. De altfel, de la bun început, venirea Ford la Craiova a fost văzută mai degrabă ca o investiţie pe termen lung, decât una cu efecte imediate. Faptul era evidenţiat de însăşi suma pentru care cele două părţi au căzut de acord – 57 milioane de euro pentru 72,4% din acţiuni, la care s-au adăugat, după intervenţia Comisiei Europene, încă 27 de milioane de euro.

Vocilor nemulţumite de suma care a revenit statului român le-au răspuns diverşi oficiali din cadrul concernului american. Potrivit lui John Flemming (foto), directorul Ford Europe, odată cu decizia de a veni în România, compania s-a angajat să investească circa 700 de milioane de euro într-un orizont de timp de patru ani şi să ridice capacitatea de producţie a uzinei de la 100.000 de automobile, cât este în prezent, la 300.000. De la creşterea nivelului de trai din capitala Olteniei până la îmbunătăţirea infrastructurii, speranţele legate de investiţia Ford fac ca aceasta să reprezinte cel mai important eveniment din istoria recentă a Craiovei. Un bun exemplu îl reprezintă chiar visele primarului oraşului, Antonie Solomon: „Mă gândesc ca, după ce lucrurile se vor pune la punct, să-i invităm pe cei de la Ford să susţină şi alte activităţi, cum ar fi sportul. Gândiţi-vă cum ar arăta o echipă de fotbal la Craiova susţinută de Ford“, declara Solomon la începutul acestui an.

Ford America, oaia neagra a concernului

CĂDERE La începutul anului 2006, Bill Ford, managerul general al concernului american, a pus în cuvinte criza pe care presa o specula de câţiva ani. Compania urma să reducă schema de personal cu circa 30.000 de oameni, reprezentând un sfert din numărul total de angajaţi din America de Nord. În bani, criza s-a tradus în cheltuieli de 470 de milioane de dolari, reprezentând compensaţiile acordate angajaţilor disponibilizaţi şi costurile pentru închiderea fabricilor.

OPTIMISM Anul trecut, Ford a căzut pe locul trei în ierarhia constructorilor de automobile din Statele Unite, pentru prima oară în ultimii 56 de ani, în urma producătorilor Toyota şi General Motors. Totuşi, compania a încheiat anul 2007 cu venituri de 174 de miliarde de dolari, în creştere cu circa 8% faţă de 2006. Ford are, la nivel global, 245.000 de angajaţi, distribuiţi în peste o sută de fabrici, şi a produs anul trecut 6,553 milioane de automobile.

Obiectiv

4.000 de angajaţi va recruta Ford în următorii ani, urmând să-şi dubleze astfel efectivul actual de salariaţi, preluat integral de la fosta Daewoo Craiova.

Capital – Editia nr.15, data 16 aprilie 2008