Industria auto începe anul cu stângul

EPICENTRU Mii de angajaţi din industria auto vor fi disponibilizaţi, în Braşov, Argeş şi Prahova Producătorii romåni de autoturisme şi componente resimt tot mai puternic efectele crizei mondiale. Încă de la jumătatea anului trecut, firmele care îşi bazau o mare parte a afacerilor pe exporturi au primit veşti tot mai proaste din partea clienţilor vest-europeni, care reduceau de la o săptămånă la alta nivelul comenzilor. Situaţia a devenit însă dramatică abi

EPICENTRU 

Mii de angajaţi din industria auto vor fi disponibilizaţi, în Braşov, Argeş şi Prahova

Producătorii romåni de autoturisme şi componente resimt tot mai puternic efectele crizei mondiale. Încă de la jumătatea anului trecut, firmele care îşi bazau o mare parte a afacerilor pe exporturi au primit veşti tot mai proaste din partea clienţilor vest-europeni, care reduceau de la o săptămånă la alta nivelul comenzilor. Situaţia a devenit însă dramatică abia către sfårşitul lui 2008, cånd mulţi dintre marii angajatori din acest domeniu, inclusiv singurul producător naţional de automobile, Dacia, au anunţat întreruperi temporare ale producţiei. În noiembrie şi decembrie, veştile rele s-au ţinut lanţ. Automobile Dacia, Pirelli, Continental, Michelin, Valeo, Lisa Draexlmaier, Takata Petri sau Subansamble Auto au trimis acasă mii de angajaţi, pentru perioade cuprinse între o săptămånă şi o lună.

Revin unii, pleacă alţii

În ultimele zile ale lui 2008, conform estimărilor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Romånia (ACAROM), peste 40.000 de oameni primeau 85% din salariu stånd degeaba, pentru că angajatorii lor nu mai aveau pentru cine să producă. „Am distribuit deja 400 de avize de concediere. Să laşi oamenii acasă cu trei zile înainte de Crăciun e foarte dificil. Dacă situaţia va continua, este posibil ca, în curånd, să ajungem la pragul limită de rentabilitate şi să luăm decizii precum îngheţarea activităţii şi recuperarea investiţiilor“, consideră Nicolae Badea, directorul general al Grupului Industrial Componente Auto Piteşti (GIC).

Din fericire, la începutul lunii ianuarie, multe dintre companiile aflate în întrerupere temporară a activităţii au decis să reia lucrul şi au rechemat cåteva mii de angajaţi, bazåndu-se mai mult pe speranţe decåt pe contracte ferme.

„Angajaţii au fost chemaţi pe rånd la muncă. Din păcate, nu sunt comenzi la fel de mari ca anul trecut, motiv pentru care se lucrează la aproape 50% din capacitate“, a declarat Marin Andreescu, preşedintele Sindicatului Draexlmaier Hunedoara, în timp ce reprezentanţii Michelin au anunţat că a fost reluată activitatea la toate cele trei fabrici din Romånia ale companiei. Aceasta este însă doar partea plină a paharului, pentru că, din datele raportate de companii la Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), rezultă că în perioada ianuarie – martie vor fi disponibilizaţi la nivel naţional, de această dată definitiv, peste 4.100 de angajaţi ai unor fabrici care produc componente auto. „Acestea sunt datele raportate, însă este posibil ca unii angajatori să se răzgåndească pånă la termenul menţionat“, a declarat pentru Capital Adina Croitoru, directorul de comunicare al instituţiei.

De altfel şi sindicatele se aşteaptă ca unii oameni să fie concediaţi definitiv. „Probabil că, în condiţii de criză economică, cum nu avem comenzi la fel de multe ca pånă acum, vor fi concediaţi unii dintre salariaţi. Nu ştim încă sigur“, a declarat liderul sindical de la Draexlmaier Hunedoara.

Studiile ACAROM relevă faptul că „situaţia disponibilizărilor va evolua în funcţie de cererea de maşini noi pe piaţă. Numai furnizorii Dacia din Argeş ar putea concedia, începånd cu luna martie, pånă la 40.000 de angajaţi dacă piaţa nu îşi va reveni. Aceştia s-ar putea adăuga celor 6.000 de persoane, dintre care 3.000 cu contracte cu durată nederminată, pe care i-ar putea disponibiliza Automobile Dacia“. Cert este că, în opinia celor implicaţi în afaceri cu maşini şi componente, nu doar criza financiară mondială este pe cale să pună pe butuci o industrie care participă cu 8,3% la PIB-ul Romåniei. „Orice prelungire a discuţiilor pe tema taxei auto, după şase luni de dezastru, echivalează cu a trage un glonţ în capul industriei auto“, consideră directorul GIC, iar Luminiţa Såmbotin de la Sealynx Automotive Romånia declară că „175.000 de angajaţi romåni din industria auto sunt în pericol nu din cauza crizei, ci a taxei de mediu din vară. Nu mai avem nici un minut de pierdut. Actuala taxă trebuie să rămånă aşa cum este.“

Centrul şi vestul ţării duc greul

Conform datelor ANOFM, în perioada următoare, angajaţii din industria auto din judeţele din centrul şi vestul ţării vor avea cel mai mult de suferit. Argeşul, judeţul care contribuie, conform ACAROM, cu 39% la cifra de afaceri totală a acestei industrii şi care are nu mai puţin de 45.360 de salariaţi angrenaţi în activităţi de producţie legate de producţia de maşini şi componente, va avea încă 1.265 de noi şomeri în perioada ianuarie – martie 2009. „Peste 45.000 de oameni lucrează în industria auto în judeţ, raportat la o populaţie activă de 272.000 de persoane. Cifrele transmise de companii către Autoritate nu sunt încă foarte îngrijorătoare, dar pot deveni“, a declarat Mihai Oprescu, directorul executiv al AJOFM Argeş. Peste 1.000 de persoane din industria auto vor fi concediate şi în judeţul Braşov, iar alte aproape 500 vor fi disponiblizate în Prahova.

În afară de zona centrală a Romåniei, concedieri însemnate vor avea loc şi ceva mai la vest. Un număr de 581 de angajaţi ai companiilor producătoare de componente auto din Arad şi încă 434 din Hunedoara vor fi nevoiţi să îşi caute alte locuri de muncă. Pentru a ajunge la totalul de 4.162 de persoane, anunţat de ANOFM, trebuie luaţi în calcul şi angajaţi din Alba, Sibiu, Olt, Covasna, Dolj şi Iaşi.

Industria auto: 175.000 de angajaţi şi 10,7 mld. euro

Conform preşedintelui ACAROM, Constantin Stroe, în industria auto romånească activează, în prezent, circa 175.500 de persoane, iar cifra de afaceri totală realizată în 2008 de acest sector a atins 39,5 miliarde de lei, în creştere de la 24,2 miliarde de lei în 2007. Din această sumă, peste 15,6 miliarde de lei au fost realizate în Argeş, exact judeţul care se confruntă acum cu cele mai mari probleme.

Cifra de afaceri totală din industria auto reprezintă circa 8,3% din PIB, iar contribuţiile la buget din TVA au fost, în acest an, de 2,96 miliarde de euro, la care se adaugă din impozitul pe profit încă 202,86 milioane de euro. Exporturile realizate de întreaga industrie producătoare de maşini şi componente auto au atins în acest an valoarea de trei miliarde de euro.

Unde loveşte criza cel mai tare

Conform ANOFM, în judeţul Argeş se anunţă cel mai mare număr de disponibilizaţi din industria auto pentru perioada ianuarie – martie 2009. Celor 1.265 de şomeri din acest judeţ li se vor adăuga alţi 1.024 din Braşov, încă 581 din Arad, 445 din Prahova şi 434 din Hunedoara.

  • 4.162 de persoane din industria auto vor fi disponibilizate în următoarele trei luni, conform notificărilor înregistrate la ANOFM
  • 39,6 miliarde de lei a fost cifra de afaceri totală a industriei auto romåneşti în 2008, în creştere cu 15,31 de miliarde de lei faţă de valoarea din 2007

42.000 de şomeri în trei luni

Conform statisticilor ANOFM, în primele trei luni din 2009 vor fi disponibilizate în Romånia 42.474 de persoane, însă multe dintre acestea pot fi reangajate rapid în alte sectoare. Cei mai mulţi şomeri, circa 11.000, vor proveni din domeniul construcţiilor. Cu peste 4.000 de disponibilizaţi, industria auto se plasează pe locul trei în topul concedierilor, fiind urmată de industria chimică (2.692 de persoane), industria textilă (1.867 de persoane) şi de industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal (1.465 de persoane).