Un raport prezentat investitorilor străini de președintele Asociației Constructorilor Români de Automobile (ACAROM), Constantin Stroe, arată că, în ciuda crizei, industria auto românească își continuă dezvoltarea. Acest sector industrial este susținut, pe lângă Automobile Dacia, de câteva sute de firme, care își desfășoară activitatea ca furnizori atât ai companiilor autohtone, cât și ai unor puternice mărci externe. Potrivit șefului ACAROM, dintr-un total al cifrei de afaceri, corespunzător întregii industrii în 2009, de 8,1 miliarde de euro, doar 2,638 miliarde provin de la companiile producătoare de vehicule, în timp ce restul de 5,409 miliarde sunt aferente firmelor producătoare de componente. Pentru anul trecut, oficialul ACAROM a estimat o creștere de 10% a cifrei de afaceri totale, astfel încât aceasta a ajuns la 8,9 miliarde de euro, adică 7,3% din PIB.
18,9% din totalul exporturilor României
Pe lângă majorarea cifrei de afaceri, industria auto stabilește record după record și în privința exporturilor. Anul trecut, exportul total de vehicule și componente a atins 6,87 miliarde de euro, în creștere de la 5,41 miliarde în 2009. Conform raportului menționat, aceste valori corespund unor procente de 18,9% din totalul exporturilor din 2010, respectiv, 18,6% din anul anterior. Și în acest domeniu, ponderea este deținută tot de producătorii de componente. Astfel, din totalul exporturilor, doar 1,98 miliarde euro sunt sume aferente producătorilor de vehicule, în timp ce firmele furnizoare au atins 4,88 miliarde euro. Dacă în privința exporturilor de componente auto România se poate mândri cu o balanță pozitivă încă din 2006-2007, la capitolul vehicule asamblate, exportul a depășit importul abia în 2009. Astfel, în ultimii doi ani, în timp ce exportul de mașini a înregistrat o creștere a valorii de la 1,69 miliarde, în 2009, la 1,98 miliarde, anul trecut, importurile s-au situat între 850 și 959 milioane de euro.
În același timp, balanța export-import a ramurii producătoare de componente auto a atins un excedent de 1,64 miliarde de euro. Pe lângă aceste cifre impresionante pentru un stat din sud-estul Europei, statul român a încasat circa 1,5 miliarde de euro la buget din contribuții, impozite și taxe aferente exportului auto.
Din nefericire, conform lui Constantin Stroe, rezultatele bune înregistrate de industria producătoare de mașini și componente sunt umbrite de evoluția pieței autohtone de vehicule. Aceasta a atins în 2009 și, mai ales, în 2010 un nivel „critic“, prin care s-a întors la cotele anului 2003. Astfel, din totalul de 144.977 de mașini comercializate în 2009, dealerii români au fost nevoiți să reexporte aproape 14.000 de unități. În 2010, au fost vândute doar 116.230 de mașini.
Investițiile străine sunt viitorul industriei
„Dezvoltarea tehnologică prin efort propriu, al acționarilor români, reprezintă o iluzie atât în prezent, cât și în perspectivă“, consideră șeful ACAROM, care menționează și că evoluția bună, de până în prezent, a sectorului auto din România se datorează într-un procent covârșitor investițiilor străine directe (ISD). În opinia oficialului,unul dintre punctele forte ale României în privința atragerii de ISD tinde să se transforme într-un punct slab. Deși încă mici, costurile brute cu forța de muncă au crescut la noi, mult mai repede decâ în alte state, fapt ce îngrijorează investitorii. Între 1999 și prezent, salariul mediu brut în industria auto românească s-a majorat cu 130%, în timp ce în Germania a crescut cu doar 24,5%, în Polonia, cu 6%, iar în Spania, cu 38%.
Industria auto, pe punctul de a sparge pragul de 9 miliarde euro
27 aprilie 2011, 08:51
Ultima modificare în 27 aprilie 2011, 11:51
Cifrele ACAROM demonstrează că industria auto românească este un important vector de creștere economică. Atragerea investițiilor străine este determinantă pentru soarta acestui sector.
Etichete:
Publicat in categoriile: Știri de ultimă oră
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Știri de ultimă oră
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- BERD va putea investi 9 miliarde de euro în 2011
- Opel demarează producţia de serie a noului model Astra GTC
- Nissan Leaf și Chevrolet Volt au obținut punctaj maxim la testul de siguranță IIHS
- Înghețarea prețurilor la carburanți, pripită și inutilă
- Deficitul bugetar a sărit la 1% din PIB în martie, pe fondul creşterii cheltuielilor de investiţii
- România a realizat în 2010 a treia cea mai amplă reducere a deficitului bugetar din UE
- Ungurii vor să scape de MKB Romexterra
- Fermierii mai au o câteva zile la dispoziţie să solicite decontarea diferenţei de acciză la motorină
- Cele mai neperformante destinații pentru exporturile românești
- Acte normative publicate în data de 26 aprilie