Nori negri se adună asupra viitorului mașinilor electrice, arată o un articol publicat de ziarul Le Monde. După ce au intrat, cu succes, pe piață în timp record – VE au reprezentat aproape unu din cinci vehicule nou înmatriculate în Franța, în aprilie – mașinile electrice intră acum într-o fază mai delicată a cuceririi lumii auto, așa cum profețeau unii.
Provocările cu care se confruntă se înmulțesc, iar adversarii lor fac doi pași în față. Ascensiunea VE pare și mai puțin realizabilă decât părea cu doar câteva luni în urmă.
Cota de piață a mașinilor electrice în Europa a scăzut
Chiar dacă vânzările nu s-au prăbușit, cota de piață a mașinilor alimentate cu baterii în Europa a scăzut cu 2,5 puncte, comparativ cu primul trimestru din 2023. Acest lucru a rezultat, în principal, din reducerile mari ale subvențiilor publice pentru mașinile alimentate cu baterii, primele vizate prin măsuri de reechilibrare fiscală, în special în Germania, unde bonusul de mediu a dispărut brusc în decembrie 2023.
Noul contract pe cinci ani, semnat pe 6 mai între industria auto și guvern, pentru a produce două milioane de vehicule electrice în Franța până în anul 2030 – în creștere față de 500.000 în prezent – este menit să îmbunătățească perspectivele și credibilitatea electrificării vehiculelor.
De ce și-au pierdut o parte din strălucire
Și totuși, o serie de semnale confirmă faptul că vehiculele electrice și-au pierdut o parte din strălucire.
Amenințarea climatică a determinat guvernele să accelereze tranziția de la motoarele cu ardere internă la mașinile electrice. În mai puțin de cinci ani, piața globală a mașinilor electrice, care a reprezentat 2% din vânzări în 2018, a crescut de șase ori. Ar trebui să depășească 20% până în 2024, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA). Cu toate acestea, vehicule electrice sunt ceva nou, care au dus la două schimbări pe care producătorii europeni nu le-au anticipat suficient.
Peugeot, o companie istorică, fondată în secolul al XVIII-lea în apropierea granițelor cu Elveția și Germania, s-a ferit întotdeauna de orice venea din Est. Marea preocupare a lui Jacques Calvet (1931-2020), șeful PSA din 1984 până în 1997, a fost rezistența la incursiunea japoneză. Succesorul său, Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis, se luptă acum cu rivalii din China. Nu trece o zi fără ca el să nu avertizeze asupra „covorului roșu” pe care Europa îl întinde acum producătorilor auto chinezi.
În anii 90, pericolul venea din Japonia, acum pericolul vine din China
Se va întâmpla și astăzi, când sute de mii de mașini chineze se îngrămădesc în portul belgian Anvers, precum călăreții înaintea luptei? Pericolul este la fel de mare ca în anii 1990, dar de altă natură. Pe atunci, revoluția era productivă. Industria japoneză a fost cu mult înainte în ceea ce privește procesele de producție, productivitate și calitatea producției.
Pentru producătorii de mașini în urmă din Europa, încetinirea creșterii vânzărilor vehiculelor electrice nu este doar o veste proastă. Au adoptat o abordare lipsită de electrificare, în comparație cu rivalii chinezi. Acțiunile producătorilor auto europeni s-au menținut bine până în prezent. Între timp, vânzările vehiculelor electrice Tesla au scăzut cu 40%.
Ce ar trebui să facă acum producătorii europeni
Vânzările de vehicule cu motor cu combustie ajută la fluxurile de numerar, în timp ce companiile europene tradiționale investesc în modele electrice. Întrebarea este cât va dura acest lucru.
Îngrijorarea cea mai mare este dacă producătorii auto europeni pot concura cu rivalii chinezi. Costurile producătorilor de automobile chinezi sunt cu 3.500-5.000 de euro pe unitate mai mici decât ale omologilor europeni, spune Fabian Brandt de la Oliver Wyman citat de Financial Times.
Fără restricții comerciale, care au afectat mărcile europene care se bazează încă pe vânzările din China, e greu de văzut cum se poate reduce acest decalaj.
Producătorii de mașini europeni ar trebui să folosească această încetinire a pieței pentru a recupera rămânerile în urmă.