După ce au pariat pe propulsia electrică, producătorii auto merg mai departe. Maşina viitorului „verde“ trebuie să aibă trei caracteristici: să fie sportivă, obligatoriu electrică şi cât se poate de sofisticată.
Odată cu deschiderea porţilor expoziţiei auto din acest an de la Geneva, pesimismul dispare. În ciuda declaraţiilor alarmiste ale şefilor unor companii de renume, care anunţau un 2010 dezastruos, industria auto are resurse nu numai să supravieţ
După ce au pariat pe propulsia electrică, producătorii auto merg mai departe. Maşina viitorului „verde“ trebuie să aibă trei caracteristici: să fie sportivă, obligatoriu electrică şi cât se poate de sofisticată.
Odată cu deschiderea porţilor expoziţiei auto din acest an de la Geneva, pesimismul dispare. În ciuda declaraţiilor alarmiste ale şefilor unor companii de renume, care anunţau un 2010 dezastruos, industria auto are resurse nu numai să supravieţuiască, dar şi să performeze. Chiar dacă greul nu a trecut, este clar că marii producători au identificat, în sfârşit, direcţia în care trebuie să se îndrepte: vehiculul electric. Şi dacă, până acum câteva luni, vehiculul electric era sinonimul contraperformanţei, Geneva Motor Show 2010 pare să fi dat startul goanei după bolidul perfect. Mai exact, al maşinilor care arată şi se comportă ca un bolid fără a lăsa în urmă un imens nor de fum.
Deşi poartă nume mai puţin cunoscute, precum Protoscar Lampo, Fisker Karma sau Koenigsegg Quant, şi au şanse infime să devină la fel de căutate de clienţi ca un Volkswagen Golf sau un Ford Fiesta, vedetele expoziţiei au atras publicul ca un magnet. „Deci, se poate“, par să fi spus în cor producătorii auto atunci când de pe planşetele designerilor şi din atelierele inginerilor au ieşit exponatele pregătite pentru salonul genevez din acest an.
„Eu cred că anul acesta trebuie remarcat în primul rând faptul că ZEV-urile (Zero Emissions Vehicle) nu mai sunt doar ecologice, ci şi frumoase. Asta-i miza industriei auto actuale“, a declarat, pentru Capital, Jacques Daniel, vicepreşedintele diviziei de piese şi accesorii after sales a Renault şi fost director comercial al Dacia. Această opinie este împărtăşită şi de unii dintre importatorii autohtoni, care, din standurile de la Geneva, par să privească mai încrezători până şi viitorul pieţei auto româneşti. „Optimismul este, în opinia mea, caracteristica principală a acestui show“, consideră Mihai Ivănescu, director general M Car Trading, importatorul Mitsubishi.
Culoare şi contrast
În afara direcţiei clare ţintite de producători şi a optimismului, la Geneva au existat şi reminiscenţe ale trecutului. Astfel, lângă vehicule electrice sau hibride, mai mult sau mai puţin sportive, străluceau în lumina reflectoarelor cuceriri tehnice ale epocii aproape apuse a petrolului. Brabus, Hamann, Spyker, Porsche sau Lamborghini sunt numai câteva dintre mărcile care şi-au măsurat mândria în capacităţi cilindrice uluitoare şi gurmande. Unii au găsit cu cale să ascundă leopardul în spatele nuanţelor de verde sau alb ale unor caroserii futuriste. Numai că datele tehnice ale modelelor îi dădeau de gol: 3.5 litri – 280 gCO2/km, 5,5 litri – 390gCO2/km. Păcat de vopsea.
Şi dacă despre viitor se poate spune că sună bine, prezentul e şi el mulţumitor. Honda CRZ, Audi A1, Alfa Romeo Giulietta, Ford Focus, Renault Mégane CC, Kia Sportage, BMW 5, Citroën DS3, Nissan Micra şi autohtona Dacia Duster se anunţă a fi vedetele anului 2010 pe piaţa europeană.