Că viitorul transportului rutier va fi electric nu se mai îndoiește nimeni. An de an tot mai multe mărci de renume din industria auto prezintă vehicule alimentate cu energie electrică, iar numărul nou-veniților în acest sector elitist este tot mai mare. Cu toate acestea, până când mașinile electrice vor ajunge pe piață cu prețuri care să nu sperie clienții, infrastructura va ține pasul cu producătorii de vehicule și tehnologia va elimina timpii mari de încărcare a bateriilor și va permite parcurgerea unor distanțe tot mai lungi, vehiculele alimentate cu combustibili fosili vor continua să fie ținta celor care își doresc un automobil nou, dar nu sunt pregătiți să accepte compromisurile impuse de utilizarea electricității în domeniul transportului personal.
Orice vizitator care a trecut porțile centrului expozițional de la Porte de Versailles în ultimele zile din septembrie poate spune cu tărie că vedetele incontestabile ale Paris Motor Show au fost vehiculele electrice ale viitorului, însă mașinile cu motoare convenționale au rămas mult mai aproape de bugetul și de pretențiile oamenilor de astăzi. Printre aparițiile importante din categoria autoturismelor a căror utilitate a fost deja dovedită se numără, de exemplu, noul Renault Megane Sedan. Nume deja cunoscut de români grație primei generații care a fost vândută la noi în nu mai puțin de 35.000 de exemplare și a fost urmată de mult mai puțin apreciatul model Fluence, Megane Sedan revine cu un nou design, o nouă platformă și un portbagaj de 550 de litri. Este interesant de observat că partea frontală identică celei a variantei hatchback a fost completată de panouri laterale și un portbagaj cât se poate de frumos îmbinate. Este limpede că designerii Renault au lucrat în paralel la ambele modele fără a transforma sedanul într-un „hatchback cu rucsac”. Ajuns de doar câteva zile și pe piața autohtonă, Megane Sedan este un concurent redutabil pentru toate modelele din zona sedanurilor compacte, iar gama de prețuri – care începe cu 14.800 de euro – va fi un factor pozitiv incontestabil.
Un alt model de serie important pentru piața din România este noul Hyundai i30. Conform oficialilor mărcii, acest nou vehicul prezentat la Paris va fi disponibil în primăvara anului viitor având, pe lângă un design nou și atractiv, o gamă de propulsoare performantă care include un turbo T-GDi cu totul nou de 1,4 litri care dezvolta 140 CP. Bordul poate fi echipat opțional cu un ecran tactil de opt inci, care integrează funcții media și de navigație, permițând șoferului să rămână conectat în tot timpul călătoriei. Pentru siguranța pasagerilor, i30 este dotat cu sistem autonom de frânare la detectarea pietonilor, pilot automat inteligent, sistem de asistență la menținerea benzii de rulare, cât și sistem de monitorizare a unghiului mort.
Audi a sosit la Paris cu un facelift al modelului Q5 care mizează pe eficiență și, cum altfel, pe conectivitate. Pentru a reduce cât mai mult greutatea mașinii, inginerii germani au gândit acest facelift cu hayonul și capota motorului realizate din aluminiu. Trei propulsoare diesel și două alimentate cu benzină asigură o gamă de puteri cuprinsă între 143 CP și 272 CP. În plus, varianta Q5 hybrid quattro, dotată cu un propulsor convențional 2.0 TFSI și un motor electric asigură 245 CP, iar sportivul SQ5 TDI, cu cei 313 CP ai săi, poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 5,1 secunde.
Deși nu este încă un model de serie, BMW X2 Concept se află foarte aproape de intrarea în producție. Designul vehiculului amplifică actualele caracteristici ale gamei X înglobând spațiul și funcționalitatea unui X1 cu plafonul alungit și coborât către spate al unui X4 sau X6. Deși nici la prezentarea oficială bavarezii nu au dat prea multe detalii vă putem spune că X2 va utiliza aceeași platformă cu X1, deja cunoscuta UKL. Prin urmare modelul va avea tracțiune față, însă este greu de crezut că BMW nu va furniza și o variantă cu tracțiune integrală în momentul lansării pe piață care ar trebui să aibă loc în cursul anului viitor.
Pentru că în categoria mașinior de astăzi cele mai multe premiere de la Paris au fost SUV-uri, vorbim în continuare despre noul Discovery al britanicilor de la Jaguar Land Rover. Modelul se încadrează perfect în arhitectura actualei game Land Rover, iar majorarea spațiului interior este un atu important dat fiind faptul că mașina va fi comercializată atât în versiuni cu cinci locuri cât și cu șapte. Deși este mai îngust decât predecesorul său, noul Land Rover Discovery este mai înalt și mai lung, detalii care asigură un habitaclu mai spațios. Gama de propulsoare include deja cunoscutele motoare cu șase cilindri alimentate cu benzină sau motorină dar și o nouă uzină de forță de 2.0 litri cu patru cilindri ale cărei emisii de CO2 sunt de 171 gr./km.
Pe lângă deja faimosul concept EQ care pare a prefigura o întreagă serie de vehicule electrice Mercedes-Benz, germanii din Stuttgart au dezvăluit la Paris noul E Class All-Terrain, un răspuns la Audi Allroad sau chiar VW Passat Alltrack. Combinând abilitățile unui SUV cu spațiul și versatilitatea unui break, noul model are în dotarea standard sistemul 4MATIC, dar și o suspensie AIR BODY CONTROL. La începutul comercializării clienții vor putea opta strict pentru un nou motor cu patru cilindri care dezvoltă 194 CP, însă un diesel cu șase cilndri va intra și el, curând, în oferta Mercedes-Benz.
Japonezii de la Nissan au prezentat noul Micra drept un vehicul revoluționar. Cu un design inspirat din conceptul Sway prezentat în primăvara anului trecut la Geneva, noul Micra readuce în atenția clienților propulsia diesel la care japonezii renunțaseră pentru acest mic model. Astfel, doritorii vor putea opta fie pentru motoare alimentate cu benzină de 0,9 litri sau 1 litru, fie pentru un diesel de 1.5 litri. În materie de sisteme de comandă și control, dar și de conectivitate, Nissan Micra pare gata să stabilească un nou standard în segment.
În afara modelelor deja menționate, la ediția din 2016 a Paris Motor Show au fost dezvăluite publicului și alte noi vehicule de serie precum Honda Civic, Kia Rio, Peugeot 5008, Citroen C3, Renault Koleos, Skoda Kodiaq sau Suzuki Ignis, toate fiind gata de a intra pe piață cu noutăți importante atât la nivelul propulsiei cât și al echipamentelor disponibile la bord.
(Articol apărut în Suplimentul Auto Capital din 17 octombrie 2016)