Pentru a respecta reglementările UE și a evita penalitățile financiare care ar putea ajunge la 15 miliarde de euro, marii producători auto europeni, precum Volkswagen, Stellantis și Renault, au început să majoreze prețurile modelelor pe benzină.
Marii producători auto europeni au început să majoreze prețurile modelelor pe benzină
Potrivit surselor din industrie, Stellantis a crescut prețurile pentru toate modelele sale din Franța, cu excepția celor electrice, cu până la 500 de euro, iar Renault a aplicat o creștere de 300 de euro pentru unele modele pe benzină, menținând însă prețurile hibride nemodificate.
Aceste majorări au scopul de a descuraja cumpărarea de vehicule pe benzină și de a stimula interesul pentru modelele electrice, deși acestea rămân semnificativ mai scumpe și mai puțin populare.
Ordinele date de UE ar putea avea un impact negativ asupra întregului lanț valoric
Un expert din industrie a avertizat că această strategie ar putea avea un impact negativ asupra întregului lanț valoric, afectând inclusiv furnizorii de piese și echipamente, conform Reuters.
În paralel, pentru a impulsiona vânzările de vehicule electrice, Volkswagen a început să reducă prețul modelului său electric ID3 în mai multe piețe europene, aducându-l sub pragul de 30.000 de euro în Germania. Reducerile de preț reprezintă un efort de a face vehiculele electrice mai accesibile și de a respecta cerințele UE. Totuși, popularitatea rămâne în continuare scăzute, comparativ cu modelele pe benzină.
Mai mult, această strategie nu este lipsită de costuri. În Marea Britanie, industria auto estimează că obiectivele de vânzări pentru vehicule electrice vor genera pierderi de 6 miliarde de lire sterline în acest an, dintre care 4 miliarde vor fi alocate reducerilor de preț.
Cerințele nu au legătură cu realitatea pieței
În prezent, vehiculele electrice reprezintă doar 13% din totalul vânzărilor auto din Europa, ceea ce evidențiază un decalaj semnificativ între cerințele impuse de UE și realitatea pieței. Marc Mortureux, directorul lobby-ului auto francez PFA, a subliniat că industria auto se confruntă cu un context economic incert, subvențiile pentru vehicule electrice fiind în scădere, iar concurența din partea producătorilor chinezi crescând.
Deși estimările arată o creștere de 41% a vânzărilor de vehicule electrice până în 2025, ajungând la 3,1 milioane de unități, provocările rămân considerabile. În acest context, unii producători, precum Suzuki, au început să colaboreze cu alți jucători din industrie pentru a îndeplini obiectivele de emisii fără a suporta penalități financiare.