Industria auto trimite la eşafod primii vinovaţi. Cine urmează?

Rezultatele financiare extrem de slabe ale marilor grupuri auto au împins consiliile de administraţie la măsuri drastice, inclusiv identificarea rapidă a unor ţapi ispăşitori. În primul trimestru al fiecărui an, marii actori din industria auto dau cărţile pe faţă. Însă datele puse pe masa consiliilor de administraţie la începutul lui 2009 nu arată deloc bine, mai ales pentru marile grupuri nord-americane, dar nici europenii nu au mai multe motive de satisfacţie. Comparând b

Rezultatele financiare extrem de slabe ale marilor grupuri auto au împins consiliile de administraţie la măsuri drastice, inclusiv identificarea rapidă a unor ţapi ispăşitori.

În primul trimestru al fiecărui an, marii actori din industria auto dau cărţile pe faţă. Însă datele puse pe masa consiliilor de administraţie la începutul lui 2009 nu arată deloc bine, mai ales pentru marile grupuri nord-americane, dar nici europenii nu au mai multe motive de satisfacţie.

Comparând bilanţurile celor mai importante şase grupuri auto din Europa se observă că afacerile au scăzut simţitor. Mai grav, profiturile s-au prăbuşit, devenind chiar pierderi (în cazul PSA). Venite după ani buni în care dividendele oferite acţionarilor însemnau sume cu multe zerouri, scăderile din 2008 au dus, în unele cazuri, la neplata acestora, rezultatul fiind un val de acuze adus managerilor din funcţii-cheie şi planurilor acestora pe termen mediu şi lung. La unele companii, după reproşuri, s-a trecut la măsuri, care au culminat, în cazul francezilor de la PSA, cu schimbarea CEO-ului, Christian Streiff. Nici americanii nu au acceptat uşor înfrângerea, ţap ispăşitor fiind desemnat şeful General Motors (GM), Rick Wagoner, care a fost înlocuit.

Schimbări de faţadă

Aceste mutări bruşte au, în opinia multor analişti, mai mult rolul de a arăta publicului şi acţionarilor că vinovaţii au fost găsiţi şi „executaţi“ decât să rezolve adevăratele probleme care au generat pierderi. „Ne temeam că administraţia Obama va impune astfel de decizii, dar nu văd cum va face asta bine grupului GM. Este deja multă dezordine în industria auto, iar un astfel de demers nu face decât să tulbure apele şi mai tare“, consideră Rebecca Lindland, de la Global Insight, companie de consultanţă şi analize de piaţă. Cât despre şeful PSA, se pare că punerea sa pe liber a fost mai mult un efect al neînţelegerilor cu familia Peugeot decât o decizie care să revigoreze grupul. Înlocuitorul său, Philippe Varin, fost boss la grupul siderurgic Corus, vine cu o reputaţie asemănătoare celei a lui Carlos Ghosn. „A condus Corus de la un pas de insolvenţă până la vânzarea către Tata Steel. Ne aşteptăm ca bursa să reacţioneze pozitiv“, este de părere Stuart Pearson, analist al băncii de investiţii Crédit Suisse.

În Europa, PSA este singurul grup cu pierderi

Comparând principalii indici financiari ai marilor grupuri auto europene, este destul de clar că Streiff nu este singurul cap care ar trebui să cadă, iar rădăcinile problemelor cu care se confruntă industria de profil trebuie căutate dincolo de criza financiară. E drept că grupul PSA Peugeot-Citroën a ajuns la pierderi nete în timp ce competitorii au rămas profitabili, însă scăderile înregistrate atât în dreptul profiturilor, cât şi al marjei operaţionale arată că, în afara celor de la Volkswagen şi BMW, nimeni nu va avea un viitor prea liniştit. Afacerile Daimler au scăzut de la 99,3 miliarde de euro la 95,8 miliarde, în timp ce profitul s-a redus cu nu mai puţin de 2,5 miliarde între 2007 şi 2008. În privinţa diferenţei dintre costurile de producţie şi cele de desfacere, nemţii au scăzut de la 8,7 miliarde de euro, în 2007, la doar 2,7 miliarde, în 2008. Grupul Renault a reuşit ca prin minune să rămână profitabil înregistrând un profit net de numai 0,59 miliarde de euro şi o marjă operaţională de 0,6%, cu mult mai mică decât cea prognozată de Carlos Ghosn în vestitul program „Renault Contract 2009“. Conform acestuia, în 2008, marja operaţională ar fi trebuit să atingă 4,5%, pentru ca, la finalul programului de restructurare, aceasta să fie de 6%. Nici italienii din grupul Fiat nu au reuşit să treacă fără mari probleme de primul an al crizei. În ciuda unei creşteri a cifrei de afaceri de la 58,5 miliarde de euro la 59,3 miliarde, profitul a scăzut cu 0,3 miliarde, iar marja operaţională, cu 2,8 puncte procentuale. Şi asta în ciuda faptului că optimismul lui Sergio Marchionne, CEO al grupului, pare a fi debordant. Cu numai câteva zile în urmă, acesta a declarat că „partea cea mai grea a crizei financiare a trecut. Procesul de redresare a industriei a început. Primele semne ale revenirii pieţelor vor fi vizibile la sfârşitul acestui an“. Este demn de luat în seamă faptul că Fiat a reuşit să menţină scăderile indicilor financiari sub control, niciuna dintre principalele cifre din bilanţul pentru 2008 nefiind cu mult mai mică decât cea din 2007.

Chiar şi BMW a raportat un bilanţ satisfăcător dacă trecem cu vederea scăderea drastică a profitului net de la 3,1 miliarde de euro la numai 0,3 miliarde. Re­­­culul marjei o­pera­ţio­nale ­­cu doar 0,4 puncte şi vânzările mai mici cu numai 100.000 de unităţi sunt e­le­­mente care de­­monstrează că nemţii au po­tenţialul de a de­păşi chiar şi 2009 fără proble­me ma­jore. „Ne-am pregătit din timp pentru condiţii vitrege de piaţă. Prin adaptarea rapidă a producţiei la cererea în scădere am reuşit să optimizăm capitalul de lucru şi să nu deţinem stocuri mari“, este explicaţia şefului consiliului de administraţie de la BMW AG, Norbert Reithhofer.

Plusuri pe linie la Volkswagen

Nemţii de la Volkswagen au un bilanţ impresionant pentru 2008, raportat la ceilalţi competitori. În ciuda crizei, grupul a înregistrat creşteri în dreptul tuturor indicilor financiari importanţi. Majorare cu 4,5% a cifrei de afaceri, creşterea profitului net cu aproape 14% şi a profitului operaţional cu 3% sunt numai câteva exemple de afacere înfloritoare în timpuri dificile. Cu toate acestea, preşedintele Martin Winterkorn este precaut: „Primele două luni ­ne-au arătat cât de dramatică va fi situaţia în acest an. Piaţa mondială a scăzut cu 23%, iar noi am coborât cu 15%. Ca urmare, consider că în acest an piaţa totală va rămâne sub 50 de milioane de vehicule. Înţelegând asta pot spune că veniturile noastre din vânzări în 2009 vor fi sub cele din 2008.“

414 mld. euro a atins cifra de afaceri cumulată a marilor grupuri auto ­europene în 2008, în scădere cu aproape 8 miliarde faţă de anul anterior

Prognoze de criză

Christian StreifF EX-Preşedinte PSA Peugeot-CitroËn

Ne aşteptăm la o scădere a pieţelor vest-europene cu aproximativ 20% în acest an, urmând ca în 2010 să ajungem la stabilitate. Prima jumătate a lui 2009 va fi extrem de dificilă, iar grupul PSA va rămâne pe pierderi. Trebuie să ne concetrăm eforturile pentru a micşora stocurile şi a reduce cheltuielile, astfel încât să revenim la profit în 2010.

Martin Winterkorn preşedinte CA Volkswagen AG

Volkswagen s-a comportat mai bine decât concurenţii săi până acum. 2009 va fi însă un an extrem de greu. Ştiu că valurile de prognoze negative, fiecare mai rea decât precedenta, nu ajută pe nimeni. Tocmai de aceea am adoptat un realism sobru în loc să răspândim panica. Folosim toate instrumentele pe care le avem la dispoziţie pentru a ne adapta producţia la modificarea cererii de pe piaţă, astfel încât să menţinem stocurile la un nivel normal. Fiecare maşină care este produsă şi rămâne nevândută blochează lichidităţi.

Norbert Reithofer preşedinte CA BMW AG

2009 va fi un an de tranziţie pentru care nu pot face estimări realiste. Ținta de profitabilitate stabilită pentru 2012 rămâne intactă, mai ales că vrem să păstrăm independenţa grupului. Vrem să plă­tim dividende chiar dacă trăim tim­puri dificile, pentru a demonstra în­crederea pe care o avem în viito­rul BMW.