din SUA de la 11 septembrie, dupa care au mai urmat doua: razboiul din Golf si epidemia SARS. Insa toate acestea par sa fi ramas in urma, iar industria aviatica da semne de revenire. Conform datelor centralizate de IATA (International Air Transport Association), in ianuarie 2004, traficul de pasageri a crescut cu 5,9% fata de ianuarie 2003 si se estimeaza, pe baza datelor din primele trei luni ale acestui an, ca la sfarsitul acestui an se va inregistra o crestere cu 7% (de la 1,6 miliarde de pas
din SUA de la 11 septembrie, dupa care au mai urmat doua: razboiul din Golf si epidemia SARS. Insa toate acestea par sa fi ramas in urma, iar industria aviatica da semne de revenire. Conform datelor centralizate de IATA (International Air Transport Association), in ianuarie 2004, traficul de pasageri a crescut cu 5,9% fata de ianuarie 2003 si se estimeaza, pe baza datelor din primele trei luni ale acestui an, ca la sfarsitul acestui an se va inregistra o crestere cu 7% (de la 1,6 miliarde de pasageri in 2003). Specialistii din acest domeniu cred ca in urmatorii 20 de ani numarul pasagerilor se va tripla, ceea ce va duce la dublarea numarului de avioane care vor opera, in prezent acesta fiind de 11.000 (avioane cu peste 100 de locuri). Conform estimarilor facute de catre cei doi constructori de avioane, precum si de catre producatorul de motoare de avion Rolls Royce, cresterea va fi sustinuta, in special, de cererea venita din regiunea Asia – Pacific. Mai mult, in aceeasi perioada se estimeaza ca va mai apare un nou producator de avioane de talie mondiala care poate veni din Rusia, China sau Japonia. Cresterea numarului de pasageri este confirmata si de comenzile pe care cei doi mari producatori mondiali de avioane, Airbus si Boeing, le aveau la sfarsitul anului trecut. Airbus are comenzi de 1.454 de aparate care ii asigura activitatea in urmatorii cinci ani. si celalalt mare producator, Boeing, are peste 1.100 de aparate comandate. Dupa o cursa care a inceput din anii 80, 2003 a fost primul an in care Airbus a livrat mai multe avioane decat Boeing – 305 fata de 281. si in acest an, situatia va ramane neschimbata: Airbus se asteapta sa livreze acelasi numar de avioane, in timp ce oficialii Boeing estimeaza sa livreze 285 de bucati. Primul semn de schimbare a liderului pietei a aparut in 1999, cand comenzile primite de Airbus, in numar de 476, le-au depasit pe cele ale competitorului sau american, care a primit doar 391. In prezent, cei doi mari producatori lucreaza la cate un nou proiect: Airbus – aeronava A380, iar Boeing – 7E7 Dreamliner. Avionul A380 va avea 550 de locuri, care pot fi in diferite configuratii. Aeronava are doua punti principale, insa se poate amenaja inca o punte pentru o clasa superioara. Pentru aceasta clasa de avioane, Airbus se bazeaza pe cresterea din ce in ce mai mare a marilor aglomerari urbane. Daca in prezent, doar cinci orase au peste 20 de milioane de locuitori, in urmatorii 20 de ani, oficialii de la Airbus estimeaza ca numarul va creste la 16, din care zece in Asia. Autonomia de zbor a aeronavei va fi de 15.000 km si va consuma in jur de 13% mai putin combustibil decat cel mai apropiat concurent (aproximativ trei litri/pasager pentru 100 de kilometri). Primul avion A380 va fi livrat in primavara anului 2006. Pana in prezent, Airbus a primit comenzi pentru 129 de avioane, in principal de la companiile din Asia-Pacific.Luna trecuta, consiliul director al Boeing a anuntat ca a aprobat demararea productiei avionului 7E7 Dreamliner, dupa ce a primit o comanda pentru 50 de aeronave din partea companiei aeriene japoneze All Nippon Airways. Productia avionului 7E7 Dreamliner va incepe in 2006, iar prima livrare se asteapta sa aiba loc in 2008. Familia 7E7 va cuprinde avioane cu capacitati intre 200 si 300 de locuri si va avea o autonomie de zbor cuprinsa intre 6.500 si 16.000 km. Aeronavele din aceasta clasa vor consuma mai putin cu 20% decat consumul inregistrat in prezent de avioanele de aceeasi capacitate.