În cadrul evenimentului anual ”Berea Face Cinste României”, aflat la cea de-a 8-a ediție, membrii Asociației Berarii României, care dețin împreună 67 de mărci de bere, au dezbătut alături de autorități rezultatele economice și tendințele industriei în contextul pandemic actual, cât și provocările și oportunitățile ce țin de cadrul fiscal, impactul industriei asupra mediului și susținerea fermierilor locali.
Berea – un stimul real pentru economia României
Sectorul de bere continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia și societatea din România. Chiar și în condițiile unei stagnări în volum a pieței determinată de puterea limitată de cumpărare din ultimii ani și de contextul pandemic actual, industria berii asigură, direct și indirect, peste 60.000 de locuri de muncă și generează creștere prin angajamentul său pe termen lung de a investi la nivel local și de a consolida o industrie responsabilă.
“România este a 7-a piață de bere din Europa, ceea ce arată maturizarea sectorului local al berii și contribuția semnificativă la economia românească și europeană. Datorită caracterului său național, definit deopotrivă prin faptul că peste 97% din berea consumată în România este produsă local și 50% din ingrediente provin din țară, sectorul berii reușește să genereze un adevărat lanț de efecte pozitive pentru economie,” a declarat Julia Leferman, Director General, Asociația Berarii României, în cadrul primului panel de discuție la care au mai participat: Dan Robinson, Președinte Asociația Berarii României, Radu Burnete Director Executiv Confederația Patronală Concordia.
Volumul pieței berii în 2019 s-a menținut la nivelul anului anterior, cu o evoluție de doar +0.4% în volum, ajungând la 16,7 milioane Hl. În același timp, eforturile investiționale ale membrilor Berarii României au atins un nivel record în 2019, acestea ridicându-se la 96,3 milioane euro, în creștere cu 22 de milioane euro față de 2018. Investițiile cumulate ale membrilor Asociației în ultimii 16 ani au atins 1,62 miliarde euro.
În primele 6 luni de la declanșarea crizei Covid-19 (martie – august 2020), industria berii a înregistrat o scădere de aproximativ 7% în volum datorită măsurilor de urgență care au determinat închiderea totală sau parțială a sectorului Horeca care reprezintă 15% din industria berii. În acest context, reprezentanții industriei au evidențiat importanța inițierii unor demersuri fiscale clare pentru a diminua efectele negative ale pandemiei.
“Piața berii a fost puternic afectată anul acesta de criza sanitară. Industria noastră este partea vizibilă a unui lanț complex în care activează multe afaceri în paralel: fermieri, procesatori, transportatori, distribuitori, companii care colectează și reciclează. Atunci când o verigă importantă din lanț, așa cum este Horeca, este grav afectată se produce un efect de domino în întregul sistem. Ne bucurăm că există un dialog deschis cu autoritățile deoarece este important să fie luate din timp toate măsurile necesare revenirii”, a menționat Julia Leferman referitor la impactul economic. “Pe lângă scutirile de taxe, acordarea de microgranturi, plata șomajului tehnic sau garantarea creditelor, se pot introduce în plus stimulente sau ajutor financiar care să susțină digitalizarea companiilor care își mută activitatea în online și încurajarea turismului, un sector important pentru consumul de bere”, a încheiat Julia Leferman.
Reciclare și reutilizare – un sistem complex de politici publice și implicare socială
În paralel cu importanța economică, producătorii de bere din România își propun să aibă un impact pozitiv asupra societății, a oamenilor și a mediului. Practicile de sustenabilitate sunt incluse în tot procesul de fabricare a berii, în lanțurile de aprovizionare și în modul în care berea este promovată, consumată și savurată. Obiectivele UE de reciclare pentru 2025 sunt provocatoare pentru multe state UE iar România reciclează în acest moment doar aproximativ 15% din deșeurile pe care le produce, conform unei comunicat de presă al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor din 2 septembrie 2020.
În industria berii, etapa de producţie a ambalajelor presupune utilizarea de materiale precum aluminiul, sticla sau plasticul în fabricarea dozelor, a sticlelor și a PET-urilor. Pentru a limita impactul asupra mediului și a optimiza gestionarea deșeurilor în România este nevoie de un dialog constant între toți factorii implicați, industrie – autorități locale – societatea civilă, dar și de acțiuni concrete transpuse atât în legislație, cât și în realitatea de zi cu zi.
În acest sens, principalii vorbitori – Mircea Fechet, Secretar de Stat, Ministerul Mediului, Dan Robinson, Președinte Asociația Berarii României, Cristian Ghinea, Europarlamentar, Vicepreședinte USR au subliniat importanța eforturilor susținute la nivel de industrie și nevoia unui dialog constructiv cu autoritățile.
S-a discutat despre importanța implementării cât mai rapide a unui sistem garanție-returnare în România ca o soluție prin care reciclarea deșeurilor de ambalaje se poate face eficient și la un nivel ridicat.
Industria berii este implicată activ în implementarea sistemului garanție – returnare pentru ambalajele primare de băuturi. Acesta este un instrument eficient care asigură colectarea, reciclarea și, implicit, refolosirea materialelor pentru ambalajul de bere, cu impact pozitiv asupra mediului.
„Sectorul de bere continuă să fie un angajator important și să contribuie semnificativ la bugetul de stat. Sustenabilitatea este un topic important pe agenda producătorilor de bere. În primul rând, și cel mai important, de altfel, sistemul DRS în România înseamnă să facem ceea ce trebuie pentru mediul înconjurător. De asemenea, este o oportunitate grozavă nu doar pentru a atinge țintele de colectare și reciclare, dar chiar de a le depăși.
Am creat, împreună cu industria băuturilor răcoritoare, Alianța Producătorilor de Băuturi, o inițiativă a sectorului privat, pentru a ajuta la implementarea acestui sistem. Colaborarea strânsă între toate părțile implicate este vitală pentru a ne asigura că România are una dintre cele mai bune practici, ca abordare a sistemului DRS, care include principii precum un sistem unic, cu acoperire la nivel național, non-profit, complet transparent, proprietar al ambalajelor colectate, administrat de și pentru industria băuturilor”, a declarat Dan Robinson, Președinte Asociația Berarii României.
Ingrediente locale pentru o bere locală – politici agricole pentru susținerea culturilor de hamei și malț
Producția de bere are un rol determinant în dezvoltarea economiilor locale, atât prin locurile de muncă pe care le creează și contribuțiile constante la bugetele de stat și locale, cât și prin sprijinul fermierilor locali de orz și hamei. Potrivit studiilor derulate la nivelul Asociației Berarii României, industria berii generează în România 7.600 de locuri de muncă numai în agricultură. Din cele 11 locuri de muncă pe care berea le creează în economia românească în mod direct și indirect, 2 sunt în agricultură.
În cadrul panelului dedicat agriculturii, în care au luat cuvântul Aurel Simion, Secretar de Stat în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Akos Mora, Asociația Producătorilor de Hamei și Ionuț Oprea, Soufflet Malt, s-a evidențiat faptul că aprovizionarea din surse locale reprezintă o prioritate pentru industria berii, lucru care are efect pozitiv asupra economiei naționale prin crearea de locuri de muncă, creșterea veniturilor furnizorilor și plata taxelor, dar și asupra mediului.
Vorbitorii au subliniat deopotrivă nevoia menținerii stabilității fiscale, o condiție obligatorie pentru ca industria berii să poată genera în continuare efecte economice pozitive pentru România, și nevoia creării unui cadru legislativ favorabil agricultorilor români, menit să le permită extinderea suprafețelor cultivate cu orz și hamei, în linie cu dorința producătorilor de bere de a atrage o cantitate din ce în ce mai mare de ingrediente locale.
La finalul evenimentului, Julia Leferman a concluzionat: “Traversăm o perioadă plină de provocări în contextul pandemiei COVID-19 și este firesc să vorbim mai mult despre provocările care ne așteaptă. În același timp este important să nu uităm de valorile care au clădit această industrie – Creație, Tradiție și Inovație. Mai mult ca oricând ne propunem să fim solidari și constructivi, să avem un impact pozitiv la nivel de industrie, să fim creativi în găsirea soluțiilor, să ne regăsim puterea în tradiții și să îmbrățișăm cu optimism to ce înseamnă inovație.”
Despre Asociația Berarii României
De peste 15 ani, Asociația Berarii României reprezintă vocea comună a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt să sprijine dezvoltarea unui sector durabil, să promoveze un mediu competițional transparent, să asigure un tratament egal și corect în fața instituțiilor de reglementare și să educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile și consumul responsabil de bere. Începând din 2008, Asociația Berarii României a devenit parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, reprezentați prin organizația Berarii Europei, fondată în 1958, la Bruxelles.
Membrii săi actuali sunt importanți producători de bere din România: BERGENBIER SA, HEINEKEN România SA, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES și MARTENS, alături de microberăria CLINICA DE BERE. Împreună, cei șase producători furnizează 85% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA și ASOCIAȚIA PRODUCĂTORILOR DE HAMEI DIN ROMÂNIA.
Industria berii pune un accent deosebit pe managementul sustenabilității, în sensul eficientizării consumului de apă și de energie în producţia de bere sau în reducerea amprentei de CO2. De asemenea, este sectorul economiei cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse în circulație voluntar.