Fanii autorului „Codul lui Da Vinci” s-au îmbulzit de la 4 dimineaţa pentru a pune mâna pe o copie a ultimului său roman, „The Lost Symbol”, tipărit în primă ediţie într-un număr record de 5 milioane de exemplare.

Ultima producţie literară a lui Brown, lansată la 6 ani distanţă faţă de ultima, a devenit un fenomen internaţional şi sunt şanse ca acesta să fie una dintre cele mai bine vândute cărţi din toate timpurile.

Lansarea a ţinut marţi peste 190 de librării deschise până după miezul nopţii, fiind cel mai mare eveniment de gen după apariţia ultimului volum din „Harry Potter” în 2007. Cartea este de mult timp pe primul loc în topul celor mai aşteptate cărţi de pe Amazon.com, numărul de fani de pe pagina de Facebook a autorului este de peste 600.000, iar editura Random House a hotârăt să tipărească, în priemieră, 5 milioane de exemplare din prima ediţie.

Serete şi mituri masonice

Deşi Waterstones Piccadilly, cea mai mare librărie din Londra, îşi deschide porţile la 7 dimineaţa, fanii celebrului autor au stat la coadă începând cu ora 4 dimineaţa pentru a pune mâna pe una dintre cele 200 de copii cu semnătura autorului. Aşa cum ne-a obişnuit, Brown atinge şi de data aceasta un subiect controversat şi foarte uşor de marketat, luat din mitologia masonică.

„Simbolul pierdut” este un roman-puzzle de 509 pagini construit în jurul unei legende masonice: în Washington DC este ascunsă o hartă secretă care conţine informaţii ezoterice, care oferă puteri neobişnuite care zac neştiute în mintea umană.

Brown, acum în vârstă de 45 de ani, se simte atras de cultura masonică încă din copilăria sa, pentru că deasupra şcolii era o lojă masonică. Deşi autorul şi editura au păstrat secret subiectul cărţii, au existat multe speculaţii despre o abordare critică la adresa masoneriei. Nu a fost, însă, cazul. „Mă interesează mai mult în ce cred ei decât ritualurile lor şi teoriile cospirative legate de ei”, a spus Dan Brown la conferinţa de presă.

Masonii privesc cu amuzament romanul

Dacă romanul „Codul lui Da Vinci” s-a remarcat în topurile de vânzări în mare parte datorită controversei uriaşe pe care stârnit-o teoria conform căreia Maria Magdalena a conceput un copil cu Iisus, intens criticată de catolici, reacţia masonilor la ultimul volum al scriitorul este mult mai rezervată. „The Lost Symbol” prezintă loja masonă ca fiind, în esenţă, inofensivă şi prost înţeleasă. Masonii sunt ridicaţi în slăvi pentru toleranţa religioasă şi ritualurile elaborate care nu sunt însă mai neobişnuite decât ale altor religii.

„Am un respect enorm pentru masoni. În timp ce diferite religii ale lumii se ceartă între ele, fiecare decretând că există un singur dumnezeu adevărat, al lor,  avem o organizaţie mondială care spune, în esenţă, că suntem cu toţii de acord că există un dumnezeu, oricum s-ar numi el, şi hai să trăim cu toţii ca o mare familie şi să privim în aceeaşi direcţie”, a spus Brown într-un interviu recent.

Crociata şi alte loje masonice din Washington şi-au exprimat amuzamentul faţă de roman, spunând că acesta va face masonii să pară mai interesanţi decât sunt de fapt. „Dan Brown este un scriitor de ficţiune; nu scrie articole pentru Encyclopedia Britannica. Orice ar scrie este OK. Dar ar fi mai bine dacă scrie ceva drăguţ despre masonerie”, a spus reprezentantul lojei masonice din Washington, Kirk McNulty, care vede în această lansare o oportunitate de a obţine mai multă vizibilitate.

S-a dezvoltat o adevărată industrie Dan Brown

„Codul lui Da Vinci” a fost timp de 34 de săptămâni pe locul unu în topul celor mai bine vândute cărţi, acest titlu aducându-i autorului venituri de peste 250 de milioane de dolari. În jurul acestei cărţi s-a dezvoltat un amplu fenomen de „piggy-packing”, adică o industrie-căpuşă care face bani de pe urma romanelor şi scandalurilor pe care acesta le-a declanşat, transformându-le într-o sursă inepuizabilă sursă de încasări.

Mulţi autori s-au îmbogăţit explicând ce anume este adevăr istoric şi ce e ficţiune în romanele lui Brown. S-au scris multe ghiduri turistice, însoţite de oferte ale agenţiilor, pe urmele personajelor romanelor lui Brown şi a locurilor menţionate în romanele sale. S-au realizat zeci de documentare inspirate de acest roman, cel mai cunoscut fiind cel difuzat de National Geographic Channel.

În limba română sunt disponibile două ghiduri turistice, publicate de editura RAO, „În lumea romanelor lui Dan Brown”, de Oliver Mittelbach, şi „Codul lui Da Vinci. Ghid de călătorie”, un volum coordonat de Jennifer Paull si Christopher Culwell. Alte romane de Brown publicate în limba română sunt „Fortăreaţa digitală”, „Codul lui Da Vinci ediţie special ilustrată”, „Îngeri şi demori”, ediţia filmului. „Cărţile lui Dan Brown au fost traduce în peste 40 de limbi şi s-au vândut în peste 83 de milioane de exemplare. Cu peste 450.000 de exemplare vândute, Dan Brown este cel mai bine vândut autor publicat de editura RAO”, spun reprezentanţii editurii care promite versiunea în limba româna a romanului „The lost Symbol” la sfârşitul acestui an.