Vânzările de bunuri de lux au scăzut dramatic în 2022. Acestea au crescut cu doar 1%, foarte puțin în comparație cu creșterea spectaculoasă de 22% înregistrată în 2021, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor. În ciuda acestui lucru, evoluția din România este bună în raport cu regiunea Europei Centrale şi de Est în ansamblu, unde vânzările au scăzut cu circa 35% după un avans de aproximativ 8% în al doilea an de pandemie, relatează ZF.

România performează bine dacă e să o comparăm cu regiunea Europei Centrale şi de Est. Evoluţia este în valoare şi e calculată pornind de la preţuri în euro, inclusiv în România, pentru a putea exista o bază de comparaţie cu regiunea“, spune Maryna Sheremet, senior analyst în cadrul Euro­monitor.

Aceasta a mai menționat că evoluţia în valoare este calculată pornind de la numărul de bunuri vândute şi de la preţul acestora. Astfel, schim­bările de preţ pot influenţa evoluţia în valoare. De exemplu, dacă oamenii aleg să cumpere bunuri mai ieftine sau dacă vânează promoţii, vânzările în valoare vor fi afectate. La fel se va întâmpla şi în cazul în care oamenii îşi menţin opţiunile, dar preţul creşte.

Piața de lux a scăzut În Europa de Est și Centrală

Infația record poate face o piaţă să rămână pe plus în valoare şi doar din creş­terile de preţ, în volum evoluţia fiind nega­tivă. În țara noastră, inflația a ajuns la 17% în toamna anului 2022, afectând toate sectoarele într-o anumită măsură. De obicei, industria de lux este ultima afectată, deoarece oamenii cu venituri mari sunt ultimii care își schimbă comportamentul de consum.

Datele Euromonitor arată însă o scădere a pieţei de lux în Europa Centrală şi de Est şi aproape o stagnare în România în 2022, iar acest lucru s-a întâmplat din cauza unui cumul de factori.

Anii de pandemie, de exemplu, au fost unii cu vânzări record, pentru că banii au fost mulți și iefitni, iar oamenii au stat în casă și au cheltuit mai puțin pe altceva. Nu au mai ieșit în oraș, nu au mai călătorit, iar unii dintre ei au văzut produsele de lux ca pe niște investiții, indiferent că era vorba de pantofi, genți sau ceasuri. Astfel, această piață a atras mai mulți clienți, care în mod normal nu cumpărau branduri de lux.

Industria de lux, grav afectată de inflație

Situația s-a schimbat însă în 2022, odată cu izbucnirea războiului din Ucraina și cu creșterea inflației. Unii clienți și-au menținut stilul de viață, în timp ce alții au devenit mai precauți și au cheltuit mai puțin. De aceea, piața a crescut cu doar 1%. Fiind vorba de avans în valoare şi ţinând cont de inflaţie, rezultă că există o scădere în volum, cel mai bun indicator pentru apetitul de consum.

Un alt motiv pentru care evoluția din România este mai bună comparativ cu alte țări din regiune este că piața de lux este, în general, subdezvoltată, direcția fiind numai de creștere. Românii sunt însă mai pasionați de cumpărături și mai atenți la felul în care arată decât cehii, maghiarii sau polonezii.

Euromonitor estimează că vânzările de lux îşi vor relua trendul ascendent în 2023, cu un plus de 7%, iar acest avans se va menține și anul viitor. Creșterea se va opri la 4-5%. În regiune, vânzările vor reveni pe plus în 2026.