companii din domeniu au cunoscut cresteri importante, concomitent cu majorarea numarului actiunilor transferate. Traficul mondial de marfuri este in continua dezvoltare. Accentul pus pe protectia mediului face din transportul naval, deosebit de prietenos din acest punct de vedere, un domeniu cu mari perspective. Acest lucru nu i-a lasat indiferenti pe investitorii romani care, in acest an, au inceput sa dea din ce in ce mai multi bani pe actiunile operatorilor portuari listati pe piata de capita
companii din domeniu au cunoscut cresteri importante, concomitent cu majorarea numarului actiunilor transferate. Traficul mondial de marfuri este in continua dezvoltare. Accentul pus pe protectia mediului face din transportul naval, deosebit de prietenos din acest punct de vedere, un domeniu cu mari perspective. Acest lucru nu i-a lasat indiferenti pe investitorii romani care, in acest an, au inceput sa dea din ce in ce mai multi bani pe actiunile operatorilor portuari listati pe piata de capital. Pe langa Oil Terminal, Socep, Comvex din Constanta si Romportmet Galati, ale caror actiuni au inceput sa fie intens tranzactionate, pe piata mai sunt listate inca patru operatori portuari: Bazinul Nou Galati, Chimpex, Minmetal si Tar Decirom, toti trei din Constanta, insa actiunile emise de acestia au o lichiditate mai redusa. Majoritatea acestor societati au inregistrat cresteri ale cursurilor actiunilor in ultima perioada, atat datorita performantelor financiare bune, cat si perspectivelor de dezvoltare pe care le au ca urmare a cresterii traficului maritim si fluvial.Gheorghe Moldoveanu, directorul general al CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta, ne-a declarat ca traficul estimat pentru acest an este de 50 milioane tone, ceea ar insemna o crestere cu 15% fata de 2003, iar la containere se estimeaza realizarea a 300.000 TEU (unitatea specifica de masura pentru containere) cu 45% mai mult decat 2003, cand a atins 206.449 (cu 51,5% mai mult decat in 2002). Daca raportam numai la primele noua luni ale anului, traficul de containere a crescut cu 112% TEU fata de aceeasi perioada a anului trecut. Principalele marfuri care ajung in portul Constanta sunt minereurile de fier si fierul vechi (9,54 milioane tone in primele noua luni ale anului), petrol brut si produse petroliere (4,73 milioane tone, respectiv 3,64 milioane tone) si cerealele (2,67 milioane tone).Aceeasi tendinta se observa si in traficul pe Dunare, din porturile Galati si Tulcea, care a crescut in primele noua luni ale acestui an cu 8% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Florin Popa, directorul general al CN Administratia Porturilor Dunarii Maritime SA Galati, spune: ” … din informatiile pe care le detinem, tendintele pe plan mondial privind traficul fluvial sunt foarte imbucuratoare, ponderea transporturilor fluviale de marfuri si de persoane urmand sa cunoasca o evolutie deosebit de favorabila in urmatorii zece ani”. De altfel, pentru acest an, oficialii companiei galatene estimeaza ca prin cele doua porturi vor fi manipulate 15,34 milioane tone de marfa si prognozeaza pentru 2005 o crestere cu 2% pana la 15,65 milioane tone. O mare parte din traficul prin cele doua porturi dunarene este asigurat combinatul Ispat Sidex, prin produsele si materiile prime din metalurgie (laminate, minereuri feroase, fier vechi). Oil Terminal Constanta este cel mai mare operator, via mare, din Romania, specializat in manipularea titeiului, produselor petroliere, petrochimice lichide si alte produse finite sau materii prime lichide pentru import-export si tranzit. Principalii clienti ai societatii sunt Petrom, prin sucursalele Arpechim si Petrobrazi, Rompetrol Rafinare si Carom Onesti, care ii asigura mai mult de jumatate din cifra de afaceri. In prima jumatate a anului, cifra de afaceri a societatii constantene a fost de 517 miliarde de lei, cu 28% mai mare decat cea realizata in aceeasi perioada a anului trecut. Cu o cifra de afaceri de peste 445 miliarde de lei pe an, un trafic de peste 2.600.000 tone si 950 de angajati, Socep Constanta ocupa un important segment din piata serviciilor oferite in portul Constanta in manipularea containerelor, marfurilor generale si vrac solide. Societatea dispune de trei terminale: Containere, cu o capacitate de operare de 200.000 TEU/an, Marfuri Generale, care poate asigura un trafic de 3.000.000 tone/an, si inca un terminal pentru marfuri generale in Zona Libera Constanta Sud.Terminalul Comvex este specializat in manipularea, depozitarea si transbordarea materiilor prime solide vrac cum ar fi minereuri de fier, carbuni, cocs, bauxita. Comvex este singurul terminal pentru operarea marfurilor solide vrac din zona Marii Negre, care are posibilitatea de a acosta nave de mare capacitate (pana la 220.000 tdw). Ispat Sidex Galati este principalul client al societatii, alti clienti fiind Alum Tulcea, Navlomar Maritime si Kumba International.Tot legat de activitatea combinatului galatean este si Romportmet Galati care, initial, a fost construit pentru aprovizionarea cu materii prime necesare combinatului Sidex (minereu de fier, cocs, calcar). In primul semestru al acestui an, Romportmet a realizat o cifra de afaceri de 214 miliarde de lei si un profit net de 84 miliarde lei.