Consumul autohton de produse de mobilier a crescut, anul trecut, cu 1%-2%, în ciuda unei scăderi a numărului de locuinţe noi recepţionate. Totuşi, pe fondul unui optimism în privinţa investiţiilor imobiliare, producătorii aşteaptă afaceri mai mari în 2015.
Industria locală de mobilă este direct legată de evoluţia sectorului rezidenţial. Locuinţele noi livrate într-un an înghit mare parte din producţia de mobilier. În 2014, au fost terminate 42.589 de locuinţe noi la nivel naţional, în scădere cu 998 de unităţi faţă de anul anterior, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Efervescenţa cu care sectorul imobiliar a început anul, cu o serie de proiecte rezidenţiale noi începute pe piaţă sau reînviate din categoria celor promise înainte de criză, determină producătorii de mobilier să îşi reia activitatea de extindere.
Antreprenorul Alexandru Rizea a văzut în anii de criză oportunitatea de a-şi extinde reţeaua de magazine Lem’s prin care se vând produsele fabricii Lemet din localitatea prahoveană Brebu. El a investit, în ultimii cinci ani, circa 50 mil. lei în dezvoltare, ajungând la 81 de magazine Lem’s şi 19 magazine partenere.
Chiar dacă piaţa în care activează a stagnat în ultima perioadă, afacerile lui Rizea s-au majorat prin redistribuirea cotelor de piaţă deţinute de concurenţii săi, în mare parte antreprenori locali, şi a ajuns la sfârşitul lui 2014 să înregistreze o pondere de 7,6% din totalul pieţei de mobilă, în creştere cu 150% faţă de cota din 2009.
Vânzările reţelei de magazine Lem’s s-au ridicat la 255 mil. lei în 2014, în creştere cu 10% faţă de anul precedent, iar marja de profit net cu care lucrează este de 5%-7%. Pentru acest an, Rizea îşi propune un avans similar al rulajului. Aşteptările sale se bazează pe creşterea suprafeţelor magazinelor din reţea, care în prezent au un spaţiu de vânzare de peste 66.000 mp, şi pe optimismul arătat la finalul anului trecut de consumatorii români.
„Creşterile uşoare din piaţa imobiliară ar putea încuraja vânzările de mobilier, deci s-ar putea să vedem o cerere mai mare. Este posibil ca pe termen scurt unii retaileri să crească preţurile la mobilier, dar nu cred că este strategia câştigătoare în contextul pieţei actuale“, precizează Alexandru Rizea.
Extinderea producţiei
Pe lângă cele două facilităţi de producţie disponibile pe platforma de la Brebu, cu o capacitate de producţie de circa 3,5 milioane de panouri de tip PAL, proprietarul Lemet pregăteşte pentru a doua parte a acestui an deschiderea unei noi fabrici în care se vor dezvolta produse din lemn masiv, precum mese sau scaune.
„Această investiţie se ridică la aproximativ 5 mil. euro şi este susţinută parţial prin accesarea de fonduri europene. Dezvoltarea unei facilităţi de producţie era necesară pentru a completa gama de produse în magazinele Lem’s. Noi am diversificat, de la an la an, gamele de produse, atât pe orizontală, cât şi pe verticală. Avem mai multe opţiuni pentru fiecare nivel de preţ şi de aşteptari, începând cu gama economic, până la mobila din gama premium. Producţia de mobilier din lemn masiv marchează o nouă etapă în dezvoltarea fabricii Lemet şi a brandului său de retail, Lem’s. Acesta este un proces continuu, dacă ne uităm în urmă. Din 2009 şi până în prezent, oferta noastră s-a apreciat de la aproximativ 900 de corpuri de mobilier, la peste 10.000“, arată Rizea.
Pentru noua unitate de producţie, Rizea va mai angaja încă 100-120 de muncitori, care se adaugă la cei peste 1.350 de angajaţi care lucrează pe platforma de la Brebu şi în reţeaua naţională de magazine Lem’s.
„Pentru 2015, strategia de dezvoltare a Lem’s include un facelift pentru o serie de magazine din reţea. Aceste spaţii vor ajunge astfel la standardele necesare pentru expunerea numeroaselor game de produse Lem’s, care nu se regăseau în oferta noastră în urmă cu câţiva ani“, menţionează omul de afaceri.
Dacă produsele Lemet sunt gândite special pentru piaţa românească, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre restul mobilei realizate în fabricile din România, din moment ce peste 80% din producţia locală este destinată exportului.
28 mil.euro este averea familiei Rizea estimată în ultima ediţie a Top 300 Capital, care o plasează pe poziţia 197
Articol apărut în cadrul suplimentului Capital Construcţii din mai 2015