Dizolvarea cererii provenită din boom-ul imobiliar a provocat scăderea cu 20% a afacerilor cu mobilă. Pentru acest an, producătorii speră măcar să stopeze declinul.
Valoarea pieţei autohtone a mobilei a scăzut, în primele nouă luni ale anului trecut, cu 22,7%. Cu toate acestea, reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR) estimează că, pentru întregul an 2009, scăderea va fi ceva mai mică, de doar 20%, la aproximativ 912 milioane de euro.
„Această restrângere a pieţei a fost cauzată de scăderea cererii pe toate sectoarele, atât cea corporate, cât şi cea venită din partea persoanelor fizice. O oarecare relansare a apărut în lunile octombrie şi noiembrie, când a crescut cererea şi pe intern, dar şi la export“, spune Aurica Sereny, preşedintele APMR.
Producătorii sunt unanimi când afirmă că cea mai afectată piaţă a fost cea a mobilei de birou, care a coborât de la peste 80 de milioane de euro, în 2008, la aproape 55 de milioane de euro, anul trecut. „Clar, piaţa office a fost lovită rău, dar sincer să fiu, pe mine mă doare mult mai rău cea din rezidenţial. Trei sferturi din afaceri le avem pe mobila destinată locuinţelor şi acolo suferim“, arată Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, holding care a avut, în 2008, vânzări totale de 21 de milioane de euro şi un profit de 17 milioane de euro, la cursul de atunci.
„Nu am tras încă linie pentru 2009, suntem în calcule şi sper doar ca pierderile să nu fie foarte mari. Nici pentru anul acesta nu ne facem mari speranţe“, continuă Şucu. Pronosticurile pentru acest an rămân foarte rezervate, atât din cauza efectelor agresive ale crizei în ceea ce priveşte pieţele unde România realizează exporturi (Germania, Franţa, Italia, Marea Britanie, Belgia), cât şi, sau mai ales, din cauza slabelor speranţe de relansare a pieţei imobiliare, care absorbea masiv producţia de mobilă autohtonă în perioada de boom, în anii trecuţi.
Strategii şi explicaţii
„Îmi aduc aminte foarte bine perioada în care mi-am dat seama că ne paşte ceva foarte rău. În august 2008, vorbeam cu prietenii şi ne gândeam la soluţii pentru ce va urma. Aşa am ajuns să bat la uşa investitorilor speculativi de pe piaţa locuinţelor“, spune Bogdan Ivănescu, asociat în cadrul producătorului şi distribuitorului de mobilă Rocca Design. „Am ajuns să livrăm mobilă către un investitor care deţine apartamente în cadrul Residenz (n. red. – proiect dezvoltat de Țiriac Imobiliare şi amplasat în Chitila) sau North Lake View“, completează Ivănescu.
Rocca Design a mers exclusiv pe import în intervalul 2007-2008, pentru ca ulterior să amenajeze o unitate de producţie în Popeşti-Leordeni, căreia i se va adăuga, anul acesta, încă o unitate, în aceeaşi zonă. Fiind pe piaţă abia din 2007, compania a reuşit să crească datorită strategiei de vânzări care a ţintit investitorii imobiliari, anul trecut cifra de afaceri a Rocca Design ajungând la circa 500.000 de euro, dar pe un profit în scădere. „Trebuia să facem ceva şi am fost inspiraţi când am decis să ne îndreptăm către aceşti investitori. Nu se putea să se vândă sau să se închirieze ceva în perioada asta grea fără ca măcar să se ofere o bucătărie mobilată. Dar extinderea s-a făcut prin sacrificarea unei părţi din marja de profit şi dacă aproape ne-am dublat cifra de afaceri, profitul s-a diminuat“, explică Ivănescu.
„Oricum, oricât ne vom extinde nu cred că vom apela la finanţări bancare. Sunt acţionar la mai multe companii din domenii diferite (n. red. – mobilă, consultanţă, sănătate) şi, dacă va fi nevoie de bani, voi aduce de acolo. Oricum, anul acesta facem angajări şi în producţie şi în echipa de vânzări, şi vom tatona pieţele din Spania, Irlanda şi Cipru“, îşi dezvăluie strategia Bogdan Ivănescu.
„În perioada asta, cuvântul profit e un arhaism. Noi am investit în unităţi suplimentare de producţie, am mărit infrastructura companiei, că de‘, piaţa o cerea, şi acum suferim că stăm pe loc sau nu mergem la capacitate“, îşi exprimă amărăciunea Dan Şucu. Strategia liderului de pe piaţa mobilei este permanenta primenire a ofertei. Înoim oferta şi umblăm la design. Nu văd altă soluţie pentru moment“, susţine proprietarul Mobexpert. De altfel, compania este în plină campanie de reduceri de preţuri, anumite produse fiind comercializate şi la jumătate de preţ.
Speranţele se leagă de piaţa hotelieră
Dacă Aurica Sereny, preşedintele APMR, are speranţe că anul acesta piaţa mobilei va reuşi să se apropie de valoarea din 2008, Dan Şucu este sceptic. „Pentru noi, viitorul e mai rău decât trecutul“, spune acesta, deşi este contrazis de Sereny. „Eu sper să meargă mai bine decât anul trecut. Avem informaţii că o serie de proiecte hoteliere vor fi reluate, şi, mai mult, unele hoteluri se vor remobila, deci va creşte cererea“, speră Aurica Sereny. „Mai mult, în ultima perioadă, producătorii autohtoni au reuşit să pătrundă şi pe pieţele est-europene şi acum vindem în Rusia, Bulgaria şi Ucraina“, completează preşedintele APMR.
Şi reprezentantul Rocca Design spune că ia în calcul piaţa hotelieră şi are semnale că unele dintre hotelurile importante din Capitală îşi vor moderniza mobilierul, situaţie de care trebuie să se profite. „Ne-am extins şi la Sinaia unde avem o înţelegere pentru un showroom la Belleview cu Ozer (n. red. – dezvoltator şi constructor intrat în insolvenţă în 2009) şi sperăm că problemele lor se vor rezolva. Noi am păţit-o oricum rău cu Asset Management System, firmă controlată de Sever Mureşan, cu care aveam un contract de 2,4 milioane de euro, cu clauză penală de 500.000 de euro, pentru un proiect de 800 de vile în nordul Capitalei. Acum ne judecăm cu ei“, dezvăluie Ivănescu.
Că piaţa mobilei nu va reuşi prea curând să revină la vârful de 1,2 miliarde de euro din 2007 e un fapt cert. Majoritatea poducătorilor mizează pe stagnare sau pe o scădere uşoară, anul acesta, de doar 5%, faţă de cele 20% înregistrate anul trecut.
Raportat la estimările jucătorilor din piaţă, valoarea din acest an a sectorului (producţie internă şi importuri) se va cifra la aproximativ 850 de milioane de euro, varianta optimistă aparţinând APMR, care vede o piaţă ceva mai bună decât anul trecut, estimată la 960 de milioane de euro. Oricum, vremurile creşterilor cu două cifre sunt aşteptate mai degrabă în 2012.
În perioada asta, cuvântul profit e un arhaism. Nici pentru anul ăsta nu ne facem noi speranţe.
Dan Şucu, director general Mobexpert
Riscuri şi speranţe
Falimente Jucătorii mici şi medii sunt cei mai expuşi insolvenţei din cauza scăderii drastice a vânzărilor.
Stabilitatea este principala pretenţie a jucătorilor din piaţă, care suferă (mai ales exportatorii) din cauza cursului valutar.
Ikea a pierdut 9% din vânzări în 2009. Suedezii se situează, astfel, la jumătate din restrângerea totală (de 20%) a pieţei.
Jucătorii din piaţă văd ieşirea pieţei din criză abia în cea de-a doua jumătate a anului viitor.
Speranţe de revenire
Asociaţia Producătorilor de Mobilă speră că, anul acesta, piaţa de profil va înregistra un reviriment, graţie exporturilor şi a investiţiilor din industria hotelieră