Cantități semnificative de zahăr din Ucraina ajung în continuare în marile magazine din România la prețuri de dumping. Acest lucru se întâmplă în ciuda reglementărilor care limitează importurile de zahăr din Ucraina. Producătorii locali și a cultivatorilor de sfeclă au luat imediat atitudine.

Producătorii și cultivatorii acuză concurența neloială din partea Ucrainei. Ei solicită sprijinul autorităților.

Lidl, în centrul unui scandal imens

Fabrica de Zahăr Luduș este singurul producător autohton de zahăr din România. Compania a transmis o notă către Guvern, acuzând retailerul Lidl, cel mai mare lanț alimentar din țară, că a preluat o cantitate mai mică de marfă decât fusese stabilită.

În plus, se afirmă că Lidl oferă zahăr la un preț sub 4 lei. Acesta este apropiat de costul de producție al zahărului românesc. Cultivatorii de sfeclă de zahăr și reprezentanții fabricii de zahăr Luduș susțin că legislația actuală privind limitarea importurilor din Ucraina nu își atinge scopul. Ei au arătat că piața locală este în continuare inundată de produse ieftine din afara țării.

Această situație poate crea prejudicii semnificative fermierilor și procesatorilor locali. Ei acuză că se confruntă astfel cu o concurență neloială.

lidl
Sigla Lidl/SURSA FOTO: Dreamstime

Limitarea importurile de zahăr din Ucraina prin lege, ineficientă

Cultivatorii de sfeclă de zahăr și reprezentanții fabricii de zahăr Luduș trag un semnal de alarmă cu privire la ineficacitatea legislației menite să limiteze importurile de zahăr din Ucraina. Potrivit unei note de informare transmise către Ministerul Agriculturii și Autoritatea Vamală de către Fabrica de Zahăr Luduș și Asociația Cultivatorilor de Sfeclă de Zahăr „Beta” Luduș, piața locală este în continuare inundată de zahăr ieftin din import.

Importurile acestui produs din Ucraina ajung în România prin intermediul Bulgariei, eludând astfel prevederile legislației care permite importul doar pe baza unui acord pentru punerea în liberă circulație și utilizarea în/pe teritoriul României. Situația creată afectează producția autohtonă și ridică întrebări despre viabilitatea sectorului local al zahărului.

Guvernul a fost solicitat să vină cu o soluție

Producătorii consideră că dialogul cu Guvernul este esențial pentru găsirea unei soluții la această problemă. Cu toate acestea, în absența implementării efective a normelor legislative, ei atrag atenția asupra posibilității recurgerii la manifestări de protest pentru a atrage atenția autorităților responsabile cu aplicarea reglementărilor legale și vămuirea corespunzătoare.

„În contextul în care doar prețul de producție al zahărului din sfeclă de zahăr în campania din acest an a fost similar cu cel pe care comerciantul îl are la raft, ne întrebăm cum pot procesatorii români să-și vândă marfa și totodată dacă merită ca aceștia să achiziționeze materia primă de la fermierii români. Fără îndoială, în condițiile în care actul normativ mai sus menționat ( OUG 84/2023 – n.red) nu își face aplicabile prevederile, iar importurile de zahăr din Ucraina prin T1 (procedura de tranzit comun – n.red) sunt masive, zahărul produs în România nu se va putea vinde, iar fermierii nu-și vor primi contravaloarea pe sfecla de zahăr furnizată procesatorilor. Suntem de părere că cea mai bună cale de soluționare a problemelor este dialogul și am convenit asta și în întâlnirile avute cu reprezentanții Guvernului cu ocazia ultimelor manifestărilor din stradă ale fermierilor și transportatorilor”, se arată în scrisoarea citată de Economica.

Ce explicație oferă Lidl

Producătorii susțin că Lidl a redus volumul de zahăr cumpărat de la singura fabrică din România, Fabrica Luduș. Motivul invocat a fost că prețul solicitat de aceasta este mai mare decât oferta de la alți furnizori.

Într-o scrisoare adresată autorităților, se menționează:

„La acest link, aveți un exemplu concludent, un operator economic fără drept de import pune pe piață un produs de origine Ucraina la un preț de 3,99 lei. Acest produs este listat în catalogul unui lanț de magazine de notorietate din Romania (LIDL), un supermarket cu care avem un contract de livrare a unei cantități de 8.000 tone/ zahăr și care nu ne mai face comenzi având în vedere prețul prea mare în comparație cu cel primit de la operatorii economici cum este cel menționat anterior”.

Conform catalogului Lidl pentru perioada 12-18.02.2024, retailerul va comercializa într-o campanie promoțională zahăr sub brandul Delmario la 3,99 lei. Acesta e un preț semnificativ mai mic decât prețul pieței. Produsul este furnizat de SC Wholesale Beverage SRL. E vorba de o companie cu activitate principală în „activități de consultanță pentru afaceri și management” și sediul în Mizil. Produsul provine din sfeclă de zahăr și are proveniență non-UE.

Reprezentanții Lidl au declarat că produsul nu este unul de marcă proprie. Compania a subliniat că are un sortiment permanent și produse in-and-out. Acestea sunt disponibile la raft pentru o perioadă limitată. Reprezentanții Lidl au sugerat să fie contactat furnizorul sau procesatorul care deține în portofoliu zahărul Delmario pentru mai multe detalii.

Patronatul Zahărului nu știe nimic despre intenția retailerilor

Patronatul Zahărului, organizația care reprezintă interesele procesatorilor din industrie, a reacționat. Acesta a declarat că nu are cunoștință despre intenția retailerilor de a cumpăra mai mult zahăr de import în detrimentul producătorilor locali. Aceștia consideră că este puțin probabil ca jucătorii mari să facă astfel de greșeli. Mai ales că sunt contracte pe termen lung și că consumul acestui produs în România este semnificativ, la aproximativ 22 de kilograme pe cap de locuitor pe an.

Directorul Executiv al Patronatului Zahărului din România, Bejan Gheorghe, a explicat că, la o diferență de preț de 50 de bani, consumatorul ar plăti în plus aproximativ 10 lei pe an. Acest fapt nu ar justifica o schimbare în preferințele de achiziție ale retailerilor. Fabrica de zahăr Luduș a semnat deja contracte cu fermierii români pentru a acoperi o mare parte din capacitatea de producție a fabricii.