Distribuția bogăției la nivel planetar este nu doar o poveste legată de accesul la resursele financiare, ci și o problemă de echitate de gen. Potrivit unui raport Oxfam care analizează diferențele de avuție între femei și bărbați, averile cumulate ale celor mai bogați 22 de bărbați din lume, de exemplu, sunt egale cu toată avuția populației feminine din Africa, la nivelul anului 2021.
La nivelul societății, femeile sunt mai puțin bogate decât bărbații nu pentru că ar fi mai cheltuitoare sau nu ar ști să gestioneze banii, ci pentru că societatea se așteaptă ca ele să presteze anumite activități de îngrijire a familiei care nu sunt niciodată cuantificate.
Oxfam consideră că la nivel modial munca neplătită prestată de femei se ridică la aproximativ 10,8 trilioane de dolari, de trei ori mai mult decât valoarea globală a industriei tech.
Depășirea obstacolelor
Fintech-urile sunt cunoscute ca furnizori de produse și soluții care au costuri mici de utilizare sau taxe minime. Cu toate acestea, de multe ori femeile le folosesc serviciile mai puțin ca bărbații deoarece se tem pentru confidențialitate datelor sau de atacurile cibernetice, potrivit Băncii Mondiale.
Din aceste motive, femeile sunt mai expuse riscului de a pierde mai mulți bani plătind comisioane și taxe ascunse sau de a rata oportunități de creștere a randamentelor propriilor fonduri financiare.
Tehnologia poate ajuta la creșterea incluziunii financiare a femeilor și decalajul de avuție poate fi redus prin utilizarea soluțiilor fintech care sunt mai flexibile și mai ușor de adaptat la nevoile diferite ale clienților.
”Accesul echitabil la serviciile financiare este un prim pas important, iar încurajarea femeilor să folosească serviciile oferite de fintech-uri precum Revolut le poate îmbunătăți situația financiară. Revolut se bucură de o popularitate în creștere în rândul doamnelor, în România. Potrivit datelor noastre, 36% din totalul utilizatorilor din România aparțin genului feminin.
Dacă ne uităm la evoluția comportamentului de consum, utilizatoarele Revolut au preferat să folosească tot mai mult Revolut pentru achiziții sau cumpărături, în ultimii doi ani, iar valoarea totală a tranzacțiilor efectuate de clientele noastre a crescut, în 2021, cu 45% față de 2020 și cu 243% față de 2019”, a declarat Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head.
Așa cum ar fi fost, probabil, de așteptat, utilizatoarele Revolut din România folosesc cel mai mult super-aplicația financiară pentru achiziții/ cumpărături (27%) și aprovizionare (18%). Două au fost categoriile de cheltuieli pentru care utilizatoarele Revolut au alocat semnificativ mai mulți bani în 2021 decât în 2020: serviciile de alimentație publică (restaurante/ cafenele/ baruri), cu +94%, și cele legate de sănătate, cu +42%.
În top 5 comercianți preferați de doamne pentru a face cumpărături cu Revolut, anul trecut, s-au aflat: Lidl, Mega Image, Emag, Kaufland și Glovo. În top 10 s-au mai strecurat și Bolt și Booking, semn că doamnele au preluat treptat inițiativa și la organizarea de excursii, city-break-uri și vacanțe, în condițiile de relaxare a restricțiilor impuse de pandemia COVID-19.
Pe lângă partea tranzacțională, utilizatoarele Revolut au pus accent și pe economisire, prin buzunarele digitale ale utilizatoarelor din România trecând, în 2021, fonduri în 65 de monede și criptomonede, preferate fiind: leul românesc, euro, forintul maghiar, lira sterlină și dolarul american.
Câteva modalități prin care aplicația Revolut poate susține un mai bun management personal al resurselor financiare ale femeilor
Fără taxe ascunse
Dacă un client utilizează aplicația pentru schimburi valutare sau folosește Revolut pentru a investi, întotdeauna este informat înainte de tranzacție în legătură cu taxele sau comisioane.
Facturi împărțite, bani recuperați cu ușurință
Pentru clienții care plătesc întotdeauna factura în primul rând, Revolut are o funcție care îi ajută să împartă facturile.
Astfel, recuperează mai ușor bani de la prietenii sau cunoscuții alături de care au luat masa, au petrecut o seară la un concert sau eveniment sau de la colegii de echipă, cu care au fost la un team-building.
Planificarea bugetelor și respectarea lor
Utilizatorii pot determina cât de mult vor să cheltuiască în fiecare lună și pentru ce. Aplicația urmărește obiectivele setate de clienți și îi anunță pe aceștia când au depășit limita pentru cheltuieli.
Rontunjirea mărunțișului și transformarea în economii
Aplicația permite rotunjirea sumelor plătite pentru achiziții diverse și transformarea mărunțișului în economii în valute clasice, în metale prețioase sau criptomonede.
Reduceri la cumpărăturile pe platformele e-commerce și la cazare
Prin Revolut, clienții pot beneficia de cashback pentru achizițiile făcute pe platformele de e-commerce partenere.
Mai mult, dacă pentru vacanțele și călătoriile viitoare rezervă cazarea prin opțiunea Sejururi din aplicație, pot primi cashback de până la 10% din valoarea cazării.
Decalajul de avuție pe bază de gen trebuie să se reducă
Deși accesul la serviciile fintech nu va reduce inegalitatea de avuție pe bază de gen peste noapte, a ajuta femeile să-și schimbe modul în care își gestionează banii este un pas în direcția cea bună.
În cele din urmă, dezechilibrul financiar dintre bărbați și femei trebuie abordat în moduri mai ample și cu mai mult impact, prin politici și schimbări instituționale.
Acestea includ reducerea timpului pe care femeile îl petrec pentru munca de îngrijire neremunerată, beneficii cum ar fi îngrijirea gratuită sau subvenționată a copiilor la locul de muncă, descurajarea prejudecăților de gen la locul de muncă, colaborarea cu legiuitorii locali în domeniul regimului fiscal sau al impozitării veniturilor, sprijin financiar pentru femei șomere, mame, văduve sau femei singure.