Guvernul israelian a aprobat luna trecută proiectul de construcţie a unei căi ferate care să unească centrul ţării de Eilat, preconizată să înlocuiască, cel puţin parţial, tranzitul în Canalul de Suez în ceea ce priveşte transportul mărfurilor prin Marea Roşie şi Marea Mediterană şi Israel, potrivit ziarului Haaretz preluat de portalul israelian Cursor.
Construirea noii linii, pe o lungime de 173 km, va necesita ridicarea a 63 de poduri, cu o lungime totală de 4,5 km, precum şi a cinci tuneluri, cu o lungime totală de 10 km.
După finalizarea acestui proiect, călătorii din centrul ţării vor putea să ajungă la Eilat în decurs de numai două ore.
Costurile de construcţie sunt estimate la 30 de miliarde şekeli. Executivul israelian speră că proiectul va fi finanţat şi realizat de chinezi.
Unii experţi israelieni au pus deja sub semnul întrebării beneficiile posibile ale proiectului respectiv, exprimând totodată îndoieli cu privire la motivele reale ale implicării părţii chineze în construcţia căii ferate.
Portul Eilat, afirmă aceştia, nu dispune de un terminal adecvat pentru încărcarea şi descărcarea containerelor şi în imediata sa vecinătate nu există un loc unde un astfel de terminal ar putea fi construit. Timpul de transport pe ruta Eilat va fi de patru ori mai mare decât prin Canalul Suez. Potrivit lui Ezra Sadan, fost director general în Ministerul israelian de Finanţe, costul transportului va fi de câteva ori mai mare decât tranzitul prin Suez.
Profitabilitatea transportului de călători este de asemenea pusă la îndoială, având în vedere că guvernul de la Tel Aviv a aprobat recent construcţia unui nou aeroport la nord de Eilat, care va concura cu calea ferată.
În acest context, editorialistul de la Haaretz explică disponibilitatea chinezilor de a se implica într-un proiect puţin profitabil prin singurul motiv de căutare a profitului.
În ultimii zece ani, China se implică activ în diverse proiecte privind extracţia de resurse minerale sau de construire a infrastructurii de acces la resurse minerale, graţie resurselor sale valutare imense, estimate la mai mult de trei trilioane de dolari.
Pentru implicarea în proiectul din Israel, chinezii vor cere, probabil, licenţa de operator al liniei de cale ferată şi acces la resursele minerale, cum ar fi potasiul din Marea Moartă, consideră editorialistul de la Haaretz, care estimează că o investiţie atât de uriaşă va duce inevitabil la creşterea influenţei politice a Chinei asupra guvernului israelian.
SURSA: Agerpres