O dată cu maturizarea generaţiei Y, populaţie născută între anii 1981 şi 1987, practic prima generaţie care a crescut cu precursorul retailului modern - consignaţia, o generaţie care a beneficiat din plin de progresul tehnologiei şi care s-a orientat în principal pe profesii din industria IT şi domeniul bancar, comportamentul general faţă de retail s-a schimbat, constantă consultanţii DTZ Echinox.
Absorbţia în clasa populaţiei active a generaţiei Y are un impact semnificativ asupra retailului modern în general şi implicit asupra dinamicii centrelor comerciale şi cel mai bine se reflectă în creşterea frecvenţei medii de vizitare a centrelor comerciale pe cap de locuitor. Practic este efectul comportamentului consumatorului din generatia Y, care devine un jucător important pentru retail şi nu neaparat datorită unei creşteri a disponibilului financiar. Aceşti consumatori au tendinţa să integreze mallul în toate aspectele activităţii sociale şi familiale. Drept urmare, începând cu 2012 s-a constatat revenirea pe creştere a frecvenţei generale de vizitare, o tendinţă inversă faţă de perioada 2009-2011, când această frecvenţă scăzuse considerabil faţă de nivelurile din perioada 2007-2008, potrivit analizelor DTZ Echinox.
Per ansamblu, la nivel macro, piaţa de retail s-a stabilizat, în contextul în care numărul de noi centre comerciale inaugurate a scăzut în ultimii ani (cinci deschideri în 2013, trei prefigurate pentru 2014). Deşi frecvenţa de vizitare e în creştere, efectul benefic al acestui factor este anulat de scăderea coşului mediu de cumpărături, iar piaţa se menţine constantă, diferenţele fiind generate de specificul zonelor de acoperire.
Pentru centrele comerciale administrate de DTZ Echinox, luna Decembrie a confirmat această tendinţă. Shopping City Suceava a avut o creştere a traficului de 18,3% comparativ cu aceeaşi lună din 2012 şi a continuat evoluţia înregistrată pe tot parcursul anului. În Iaşi, Centrul Comercial Felicia a înregistrat o creştere de 6,72%, iar Shopping City Sibiu un nivel de 7,3%. În Sibiu, creşterea traficului a fost determinată şi de deschiderea Decathlon în timp ce Felicia Iaşi şi-a consolidat poziţia de centru comercial de cartier. Nivelul traficului în Uvertura Mall Botoşani a depăşit cu peste 80% media anuală de trafic, acesta fiind prima lună decembrie de la deschiderea centrului comercial.
“Creşterea traficului a fost mereu responsabilitatea numărul 1 a oricărui property manager, convertirea acestuia în vânzări fiind deja o responsabilitate împărţită cu retailerii parteneri. Din acest motiv creşterile de trafic înregistrate ne dau încredere că există potenţial de îmbunătăţire a rezultatelor, atât pentru proprietarii de centre comerciale, cât şi pentru retaileri”, a declarat Sebastian Mahu, şeful departamentului de property management în cadrul DTZ Echinox.
Stocul total de spaţii comerciale moderne a ajuns la finalul anului trecut la 1,7 milioane mp, în 2013 fiind livraţi 118.000 mp de retail prin deschiderile Uvertura Mall în Botoşani (15.000 mp), Coral în Constanţa (7.500 mp), AFI Palace în Ploieşti (29.000 mp), Promenada Mall în Bucureşti (35.000 mp) şi Galaţi Shopping City (28.000 mp).
DTZ Echinox administrează în prezent un portofoliu de 160.000 mp de proiecte de retail, printre care centrul comercial Cocor, Shopping City Sibiu şi Shopping City Suceava, în proprietatea Argo Real Estate, Felicia Shopping Center din Iaşi, în proprietatea CBRE Global Investors şi Uvertura Mall din Botoşani aflată în proprietatea lui Dănuţ Prisecariu.