'În România, influenţa pozitivă a investitorilor instituţionali încă nu se face resimţită, dar cu siguranţă în următorii ani această situaţie se va schimba, mai ales prin prisma creşterii importanţei investiţiilor realizate de aceştia (chiar în ultimele zile au fost anunţate investiţii record de 1,2 miliarde lei, atrase de fondurile mutuale în primul trimestru al anului 2014)', arată Anamaria Cora, partener şi lider al departamentului de audit financiar, EY România.
Potrivit unui sondaj EY, 89% dintre investitorii de la nivel global spun că informaţiile referitoare la performanţele de natură non-financiară ale unei companii au jucat un rol esenţial în procesul decizional cel puţin o dată în ultimele 12 luni. 70% dintre respondenţii din pieţele emergente utilizează frecvent sau ocazional informaţiile de natură non-financiară, comparativ cu 49% din cei din pieţele dezvoltate. Decizia de a face publice performanţele de natură non-financiară nu mai este opţională pentru companiile care caută să atragă investitori.
Sondajul a fost derulat pentru EY la nivel global în rândul a 163 de investitori instituţionali şi a identificat principalele tendinţe în procesul de adoptare în raportările companiilor a informaţiilor corporative de natură non-financiară.
În ceea ce priveşte principalele surse pentru informaţii de natură non-financiară, investitorii menţionează rapoartele anuale, rapoartele integrate şi site-urile companiilor, mai degrabă decât datele colectate de la terţe părţi. Acest aspect subliniază, o dată în plus, că a devenit crucial pentru organizaţii să ia în considerare modul în care prezintă informaţiile de natură non-financiară către diferite părţi interesate şi aspectele financiare.
Mulţi dintre investitori au subliniat că este o adevărată provocare găsirea unor modalităţi eficiente de a compara performanţa companiilor, chiar şi între cele care activează în aceeaşi industrie. Lipsa de informaţii privind factorii de impact asupra randamentelor pentru acţionari reprezintă o frustrare comună, mulţi dintre investitori menţionând că nu au reuşit să cuantifice legătura între performanţa de natură non-financiară şi cea financiară a companiilor.
Investitorii au identificat astfel deficienţe în modul în care raportează în prezent companiile, prin urmare acestea ar trebui să aibă în vedere o abordare mai structurată. Prin utilizarea unui model integrat, companiile ar putea raporta ceea ce este semnificativ pentru ele, furniza informaţii suplimentare şi menţiona unde investitorii sau echipele de evaluare a investiţiilor pot găsi detaliate aceste informaţii pe care le-ar putea considera utile.
Sondajul a identificat, de asemenea, diferenţe geografice în privinţa ratei de utilizare a informaţiilor de natură non-financiară.
În contextul în care investitorii încearcă să îşi minimizeze riscurile, 43% din respondenţii din pieţele emergente au declarat că informaţiile de natură non-financiară au fost esenţiale în minimizarea riscului, în comparaţie cu doar 29% dintre cei din pieţele dezvoltate; ceea ce subliniază faptul că riscurile generate de problemele de mediu, sociale sau de guvernanţă corporativă sunt mai răspândite în pieţele emergente.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 175.000 de angajaţi în 728 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 25,8 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2013. AGERPRES