Ce au spus specialiștii Agenția Națională de Administrare Fiscală în sesiunea de consultanță organizată, joi, 5 septembrie 2018, pe tema “Stabilirea rezidenței fiscale a persoanelor fizice la sosirea în România și la plecarea din România”.
În cadrul sesiunii care a avut loc online, specialistii ANAF au oferit asistenta contribuabililor in ceea ce priveste "Stabilirea rezidenței fiscale a persoanelor fizice".
Întrebare contribuabil: Se cere completarea "Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din România" cu 30 de zile înainte de plecarea din țară. Ce înseamnă acest termen? Cu maximum 30 de zile înainte de plecarea din țară? Deci se poate depune și cu cateva luni înainte?
Răspuns ANAF: Legislația prevede ca, persoana fizică rezidentă în România care pleacă din țară pentru o perioadă sau mai multe perioade de ședere în străinatate care depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, are obligația înregistrării formularului "Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România" cu 30 de zile înaintea plecării din România. Menționăm însă, că puteți depune chestionarul și inaintea celor 30 de zile.
Întrebare contribuabil: Deoarece acest chestionarul se depune înainte de plecarea din țară, încă nu se dispune de documentele justificative cum ar fi certificatul de rezidență fiscală emis de autoritatea fiscală străină. Se poate depune ulterior acest document? Cum se calculează atunci termenul de 15 zile în care organul fiscal notifică persoana dacă mai are domiciliul fiscal în România? Procedurile sunt cumva neclare și pot aparea probleme, cum ar fi ca persoana să fie impozitată dublu, în ambele țări, în primele luni după plecare.
Răspuns ANAF: Dumneavoastră depuneți chestionarul însoțit de documentele justificative pe care le dețineți în acel moment, respectiv înaintea plecării. Organul fiscal analizează situația dvs. fiscală și documentele depuse și emite Notificarea având în vedere toate acestea. Ulterior, în situația în care intervin modificări, de ex. obtineți rezidența fiscală în acel stat și dețineți certificatul de rezidență fiscală, veți depune din nou formularul, cu informațiile actualizate, la care anexați documentul/certificatul de rezidență fiscală emis de autoritatea competentă a statului care va considera rezident, în vederea aplicării prevederilor convenției.
Întrebare contribuabil: Se poate depunde acest chestionar online, iar în caz contrar, se lucrează cumva la integrarea acestui formular în Spatiul Privat?”
Răspuns ANAF: în prezent se are în vedere crearea posibilității depunerii on-line a chestionarelor. În momentul în care va fi disponibilă posibilitatea de depunere electronică a acestora, vom informa contribuabilii.
Între timp, vă sugeram să va înregistrați în vederea utilizării serviciului Spațiul Privat Virtual. În momentul în care veți părăsi teritoriul României, acest serviciu vă va ajuta să comunicați cu Agenția fiscală și să solicitați/primiți diverse documente.