Informarea, cea mai bună metodă de prevenire a incidentelor cu gaze

Distribuitorii de gaze îşi informează clienţii cu privire la obligaţiile contractuale, însă anual sunt înregistrate explozii sau incidente din cauza neglijenţei consumatorilor sau a informării deficitare.

În primul trimestru al acestui an au avut loc 17 incendii sau explozii produse la instalaţii de gaze naturale, conform raportărilor Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU). „Cele 17 evenimente s-au soldat cu 10 victime, dintre care o persoană decedată şi 9 răniţi.
Valoarea estimată a pagubelor este de circa 150 mii lei, iar a bunurilor salvate se cifrează la aproape 2 milioane lei“, ne-au transmis oficialii IGSU. Potrivit acestora, consumatorii casnici care exploatează centrale termice de apartament (murale) instalate şi puse în funcţiune, în condiţiile legii, de către persoane autorizate trebuie să respecte graficul lucrărilor de revizii, reparaţii şi întreţinere prevăzut de producător/furnizor/ în conformitate cu legislaţia în vigoare. Aşa cum am arătat în ediţia anterioară a revistei Capital, consumatorii trebuie să efectueze verificarea periodică la maximum doi ani, iar revizia periodică la maximum zece ani.
Cine şi cum îşi informează clienţii
Întrucât nu toţi consumatorii au acces la internet sau la căile moderne de informare, am întrebat distribuitorii de gaze cum îşi informează clienţii cu privire la consumul de gaze naturale fără pericole. Cei doi mari distribuitori de gaze naturale Distrigaz Sud Reţele, care gestionează o reţea de circa 16.500 kilometri, deservind 18 judeţe şi minicipiul Bucureşti, şi E.ON Gaz România, cu o reţea de peste 19.800 kilometri şi 1,5 milioane de consumatori din peste 1.000 de localităţi, susţin că derulează campanii cu obiectivul de responsabilizare a consumatorilor cu privire la respectarea normelor de utilizare a gazelor naturale.
Filiala de distribuţie a GDF Suez Energy România, Distrigaz Sud Reţele, cu 1,3 milioane de consumatori, ne-a comunicat că pentru prevenirea incidentelor pe instalaţiile de utlizare informează periodic clienţii cu privire la normele de siguranţă şi le propune acestora pachete de servicii – alarmă duală de monoxid de carbon şi gaz metan, repestiv verificarea şi revizia instalaţiilor interioare de utilizare a gazelor naturale – prin intermediul filialei Distrigaz Confort.
În ceea ce priveşte  prevenirea incidentelor pe reţeaua de distribuţie, compania are două direcţii principale de acţiune: investiţii în modernizare, prin înlocuirea conductelor vechi din oţel şi modernizarea staţiilor de reglare (anul trecut compania alocând aproximativ 105 milioane de lei în modernizarea reţelei), respectiv „măsurători periodice ale concentraţiilor de gaze pe traseul reţelei cu ajutorul unor laboratoare portabile sau mobile performante“.
Conform datelor companiei, anual compania a investit peste 200 milioane de lei în dezvoltarea şi reabilitarea reţelei de distribuţie, de la privatizare (2005- n.r.) şi până în prezent. Grupul german E.ON, care deţine E.ON Gaz România, cea de-a doua companie de pe piaţa românească, susţine că de la privatizare a realizat investiţii de aproape 1,8 miliarde de lei, majoritatea sumelor fiind direcţionate spre reabilitarea, modernizarea şi extinderea reţelelor de distribuţie a gazelor naturale şi energiei electrice, întrucât grupul  a cumpărat şi filiala de furnizare şi distribuţie a energiei electrice Electrica Moldova. „În această perioadă au fost derulate investiţii destinate reabilitării şi modernizării a peste 4.200 de kilometri din reţeaua de distribuţie a companiei E.ON Gaz Distribuţie. Investiţiile vor continua şi în acest an în ritm susţinut“, ne-au transmis reprezentanţii companiei.
Investiţii în modernizarea şi extinderea reţelei sunt realizate şi de firmele mai mici. De exemplu, Berg Sistem Gaz a alocat în 2011 o sumă de circa 1,3 milioane de lei în acest sens. Mai mult, Costin Berevoianu, administratorul companiei, ne-a precizat că Berg Sistem Gaz derulează permanent companii de informare a clienţiilor. „Fiecare consumator este informat pe versoul facturii de furnizare gaze naturale cu privire la obligaţiile furnizorului/operatorului de gaze naturale faţă de consumatori, precum și despre obligaţiile sale contractuale“, ne-au transmis reprezentanţii firmei.
Cea mai recentă campanie de informare a consumatorilor Berg Sistem Gaz s-a desfăşurat în luna ianurie 2012, cu ocazia unei ample campanii de verificare a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale (în locuinţele persoanelor fizice, sediile sociale şi de lucru ale agenţilor economici şi instituţii publice) pentru care perioada de verificare se apropia de scadenţa legală – 2 ani de la data punerii în funcţiune sau de la ultima verificare periodică, potrivit sursei menţionate.s
Pentru siguranţa consumatorilor, sunt interzise

– Aprinderea focului dacă aparatul de utilizare nu este etanş sau nu are tiraj;
– Lăsarea focului nesupravegheat la aparatele neautomatizate;
– Obturarea coşului de fum al aparatelor;
– Modificarea instalaţiilor de utilizare;
– Dormitul în încăperi cu focul aprins;
– Dormitul în încăperi cu aparatele nelegate la coş (reşou, aragaz, maşini de gătit etc.).