Operatorii de telefonie au obligaţia, începând de joi, 14 mai, să îşi informeze mai bine clienţii cu privire la serviciile oferite şi la tarifele practicate, iar aceştia din urmă vor putea lua o decizie corectă şi adecvată propriilor nevoi, a anunţat, miercuri, autoritatea de reglementare (ANCOM).

Decizia 77/2009 privind obligaţia de informare a utilizatorilor finali de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului în ceea ce priveşte ofertele a fost publicată în Monitorul Oficial la finele lunii martie.

Actul normativ a fost contestat de Orange România şi Vodafone România, care au cerut suspendarea deciziei ANCOM. În urmă cu o săptămână, Curtea de Apel Bucureşti a respins solicitarea Orange România şi Vodafone România de suspendare a Deciziei 77/2009.

Informaţii despre planul tarifar, verbal sau în scris

Potrivit comunicatului ANCOM, personalul de vânzări al operatorilor trebuie să comunice clientului, verbal sau, dacă acesta solicită, în formă tipărită ori electronică, înainte de încheierea contractului, informaţii despre planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe întreaga perioadă contractuală iniţială, precizând serviciile incluse – abonament lunar (numărul de minute/creditul inclus, dacă este cazul), extra-opţiuni, conectare/instalare, echipament terminal achiziţionat etc., după caz, cu toate taxele incluse.

De asemenea, personalul de vânzări va informa clientul despre tarifele aplicabile pentru acces şi pentru apelurile naţionale, tarifele pentru apelurile efectuate în orele de vârf/în afara orelor de vârf (cu indicarea intervalelor orare corespunzătoare) şi condiţiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus, precum şi durata minimă a contractului, alături de condiţiile de încetare a contractului înainte de termen şi penalităţile aplicabile, dacă este cazul.

Dreptul la o factură detaliată

Pe parcursul derulării contractului, utilizatorul final va avea dreptul de a solicita şi de a primi o factură detaliată, în care se vor regăsi informaţii referitoare cel puţin la perioada de tarifare, tarifele percepute, gratuităţile/reducerile de care abonatul a beneficiat, lista completă a apelurilor efectuate şi recepţionate, durata acestora etc.

În cazul în care contractul pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului este prelungit automat, iar rezilierea sa ulterioară de către abonat presupune plata unor penalităţi, operatorii vor trebui să îşi informeze abonaţii prin intermediul facturii sau prin intermediul unui SMS despre data la care expiră contractul şi data-limită până la care abonatul poate cere să nu i se prelungească respectivul contract.

Această informare trebuie transmisă abonatului cu minim 15 zile şi cu maxim 45 de zile înainte de expirarea contractului.

SURSA: ANCOM