Ca urmare a mai multor dispute politice și a unor decizii financiare blocate, România a rămas fără nicio aeronavă oficială pentru liderii ţării.
Traian Băsescu a renunţat la acordul cu Tarom în 2013
Președintele, prim-ministrul sau demnitarii nu mai au la dispoziție niciun avion prezidențial sau VIP pe care să-l utilizeze în deplasările externe, ca cel de la Tarom înainte de tensiunile politice din 2013-2014.
În perioada comunistă, Nicolae Ceaușescu avea permanent la dispoziția sa cel puțin două avioane și mai multe elicoptere.
Din 1990 până în 2010, ca avion prezidențial s-a utilizat Boeing 707 – 3K1C Carpați, produs în 1974. Acesta dispunea de birou, cameră de odihnă, tehnica specifică de secretizare a comunicațiilor și convorbirilor care aveau loc la bordul navei. Traian Băsescu a fost ultimul președinte care l-a utilizat în deplasările sale externe.
După anul 2010, Administrația Prezidențială a folosit un Airbus închiriat de Tarom.
În 2013, președintele a renunțat la acordul cu Tarom. De atunci, s-au folosit avioane închiriate în regim charter pentru toate deplasările externe ale președintelui.
Victor Ponta: Președintele Băsescu s-a opus, spunând că această decizie să fie luată de viitorul președinte
În august 2013, guvernul Ponta autoriza cumpărarea unui avion pe care să îl utilizeze primii oameni din stat. Ministerul Apărării ar fi urmat să încheie până la finalul acelui an un contract de leasing pentru avionul privat, costurile de cumpărare, de zbor și de mentenanță urmând să fie suportate de același minister.
Victor Ponta a povestit, după aproape 10 ani, că demersurile sale au fost oprite de către Traian Băsescu.
„Guvernul Ponta a făcut toate documentele, procedurile, a alocat banii și obținut toate avizele de securitate pentru o aeronavă Airbus A319 cu kit oficial – care urma să fie folosită de către președinte, prim-ministru și președinții celor două Camere din Parlament.
Am pus în 2014 pe ordinea de zi a CSAT (din motive de securitate a demnitarilor), dar președintele Băsescu s-a opus, spunând că această decizie să fie luată de viitorul președinte. Am amânat procedura de achiziție din acel moment. După 2015, nu știu ce s-a mai întâmplat”, a spus fostul premier pentru Gândul.
În anul 2010, Administrația Prezidențială solicitase Tarom să efectueze cursele speciale pentru deplasările și vizitele externe ale șefului statului utilizând unul dintre cele două avioane Airbus A 310, achiziționate la începutul anilor ’90.
Solicitarea a ajuns la Tarom după ce, în 2010, compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidențială, un Boeing 707 care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, anunțase că nu mai poate efectua deplasările președintelui, din cauza situației financiare dificile a regiei. Compania a dat ulterior faliment.
De ce a renunțat România la avionul de la Tarom?
În anul 2013, tensiunile crescuseră între Executiv și Președinție, după ce Victor Ponta anunțase, pe fondul discutării bugetului de stat, că urmau să se facă reduceri și la Administrația Prezindențială.
„Faptul că ditamai avionul stă pe pistă câte trei zile să se plimbe preşedintele la Bruxelles, la Consiliul European… La noi se închiriază de la Tarom ditamai avionul pentru preşedinte şi câţiva din jurul lui”, spunea Victor Ponta în urmă cu aproape 10 ani.
Datele Guvernului arătau clar faptul că „achiziționarea unei aeronave speciale ar fi mai eficientă din punct de vedere financiar decât soluția de închiriere”.
În februarie 2013, ministrul de atunci al Transporturilor, Relu Fenechiu, spunea că Tarom ar trebui să renunțe la aeronava prezidențială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro.
O lună mai târziu, în martie 2013, Traian Băsescu a anunțat că a reziliat contractul încheiat cu Tarom, spunând că atunci când va avea nevoie de un avion, îl va închiria în regim charter de la o companie străină.