Patriarhul României, Preafericitul Daniel, a vorbit marți, pe 15 august, în cadrul predicii sale de la Paraclisul „Sf. M. Mc. Gheorghe” al Reședinței Patriarhale despre termenii legați de Adormirea Maicii Domnului și despre semnificațiile sărbătorii.
Preafericitul Daniel a spus că „Maica Domnului a trecut prin moarte ca toți oamenii”.
„Însă ea nu mai așteaptă învierea de obște, ci Hristos Domnul, Fiul ei, nu a voit să lase descompunerii trupul Maicii Sale și a luat-o cu Sine la ceruri”, a adăugat el.
Cum mai este numită sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului
Potrivit Patriarhului, Biserica a numit această sărbătoare în două moduri: „adormire”, pentru a arăta că moartea Maicii Domnului a fost reală și „mutare la cer”, întru slava Fiului ei, relatează basilica.ro.
„Această sărbătoare nu se numește nici ‹înviere› – pentru că nu a văzut-o nimeni înviată după cum a fost văzut Hristos, nici ‹înălțare› – cum greșit spun unii din neștiință, pentru că ea nu s-a înălțat la cer cu putere proprie cum s-a înălțat Hristos. Ea a fost luată la cer, mutată”, a declarat acesta.
Preafericitul Daniel a spus despre această mutare a Fecioarei Maria că „nu este o simplă deplasare spațială de la pământ la cer, ci este și o mutație spiritual-existențială”.
„Este o mutare la viața veșnică netrecătoare și o proslăvire a sufletului și trupului Maicii Domnului, o mutare a ei întru slava împărăției cerurilor”, a explicat șeful BOR.
Mutarea Maicii Domnului, descrisă în Cartea Apocalipsei
Potrivit Patriarhului, această mutare întru slavă este descrisă în cartea Apocalipsei (12:1).
„Această mutare întru slavă este descrisă ca stare în care se află Maica Domnului, împreună cu starea Bisericii – pentru că ea este ‹icoana vie a Bisericii› – în cartea Apocalipsei, capitolul 12. Se spune că Maica Domnului are deasupra sa soarele – care este Hristos ‹Soarele dreptății›, la picioarele ei luna – care reprezintă lumea schimbătoare care crește și descrește, iar în jurul ei 12 stele – care îi reprezintă pe cei 12 apostoli, pe temelia mărturisirii cărora se zidește Biserica lui Hristos, El fiind Capul Bisericii”, a afirmat el.
„Mutarea Maicii Domnului este intrarea într-un alt mod de existență, acela al vieții cerești netrecătoare, o mutare în slava împărăției cerurilor”, a adăugat șeful Bisericii Ortodoxe Române.
Chiar dacă Maica Domnului a fost mutată la cer prin iubirea și puterea Fiului ei, „ea rămâne prezentă în lume prin rugăciunile ei, prin care izbăvește din moarte sufletele celor care i se roagă, ea fiind chemată în ziua morții și în ziua judecății”, a mai subliniat acesta.
„Ea este mijlocitoare, împreună cu Sfântul Ioan Botezătorul, în ziua Judecății universale, pentru cei care s‑au pocăit, dar nu au mai trăit pentru a arăta faptele pocăinței”, a spus Preafericitul Daniel.
„Maica Domnului nu părăsește lumea pentru că aceasta este lumea pe care Fiul său a iubit‑o și pe care a mântuit‑o. Și, pentru că Fiul dorește ca umanitatea să se mântuiască, și Maica Sa dorește ca toți oamenii să se bucure de fericirea veșnică din Împărăția Preasfintei Treimi”, a adăugat acesta.
Adormirea Maicii Domnului, hramul mai multor biserici voievodale
Ulterior, Patriarhul a amintit că Adormirea Maicii Domnului este hramul mai multor biserici, mai ales voievodale, care au devenit loc de înmormântare pentru domnitori și regi: Mănăstirea Bistrița (din Neamț), unde este înmormântat domnitorul Alexandru cel Bun, Mănăstirea Putna, unde este înmormântat Sfântul Domnitor Ștefan cel Mare ș.a.
La final, Preafericitul Daniel a spus că Hramul Adormirii Maicii Domnului este o chemare la pregătire pentru mutarea la viața veșnică.