Se pare că nu mai există liniște pentru proprietarii de mașini electrice din Norvegia, țara scandinavă unde peste 20% din parcul auto are acum zero emisii și este alimentat exclusiv cu baterii, iar maşinile electrice domină autoritar piaţa de vânzări de autoturisme noi. Autoritățile norvegiene par decise să își schimbe complet abordarea față de mașinile electrice.
Încă din luna mai a anului trecut, ministrul norvegian al Transporturilor prezisese că ministerul pe care îl prezidează evaluează o revizuire a privilegiilor rezervate proprietarilor de mașini electrice.
Răspândirea rapidă a vehiculelor complet electrice, care au devenit în unele cazuri mai ieftine decât cele pe benzină, a dus la creșterea numărului de mașini pe șosele și, în același timp, la scăderea veniturilor pentru trezoreria statului.
Ce schimbări vor face autoritățile norvegiene
Pentru a încuraja achiziționarea de vehicule electrice, guvernul garantase o reducere de 50% a taxei de circulație și eliminarea TVA-ului de 25%. Este o listă lungă de privilegii care, așa cum s-a anunțat, este pe cale să fie anulată.
Potrivit unor estimări, boom-ul mașinilor electrice din Norvegia a generat o pierdere de venituri fiscale evaluată la 2 miliarde de euro. Un neajuns pe care legiuitorii din țara scandinavă vor să îl remedieze prin eliminarea unora dintre privilegiile introduse în ultimul deceniu.
În primul rând, Norvegia va reintroduce TVA de 25% chiar și pentru mașinile electrice. Măsura va viza vehiculele cu un preț mai mare de 500.000 de coroane norvegiene (aproximativ 50.000 de euro) și va pune vehiculele complet electrice la același nivel comercial și fiscal cu cele propulsate de motoare cu combustie internă.
Oricine își cumpără o mașină va trebui să plătească apoi o taxă de înmatriculare, dar s-ar putea ca tăierea privilegiilor mașinilor electrice să nu se termine aici. Guvernul de la Oslo se gândește, de fapt, să reintroducă și taxa de circulație sau taxa auto, mizând aici pe greutatea mai mare a mașinilor electrice în comparație cu cele pe benzină și diesel.
Taxa de drum în Norvegia este stabilită pe baza a trei parametri: emisiile de CO2, emisiile de oxizi de azot și greutatea vehiculului. Întrucât mașinile electrice nu emit nici CO2, nici oxizi de azot, legiuitorii scandinavi se gândesc să se bazeze pe greutatea acestora pentru a colecta venituri suplimentare.
„Un cadou cu greutate” pentru cei care dețin o mașină electrică
Mai exact, Norvegia ia în considerare aplicarea unei suprataxe de greutate pentru mașinile care cântăresc mai mult de o tonă. Pe baza zvonurilor vehiculate până în prezent, noua taxă pe greutate pentru mașinile electrice ar trebui să se refere la vehiculele full-electrice care cântăresc mai mult de 900 de kilograme și va crește semnificativ pentru vehiculele de peste 1,4 tone.
Șoferii ar urma să se trezească că trebuie să plătească aproximativ 1,2 Euro pentru fiecare kilogram în plus.
Spre deosebire de reintroducerea TVA-ului pentru mașinile electrice cu prețuri de peste 50.000 de euro, taxa pe greutate ar urma să fie plătită de toate vehiculele electrice. În acest context, menționăm că, cel mai ușor vehicul electric este Dacia Spring, cu o greutate de 970 de kilograme, iar mașinile de oraș, precum Fiat 500e sau Renault Zoe, au un tonaj care variază între 1,2 și 1,5 tone.