Acestea sunt principalele concluzii ale HR Topics 2022 – Spot Survey realizat de Mercer Marsh Benefits în Romania, în luna Martie. Studiul sintetizează răspunsurile transmise de 166 companii din 17 domenii. Raportul acoperă principalele tendințe anticipate pentru acest an în zona de compensații și beneficii precum și abordarea companiilor în ceea ce privește reluarea activității de la birou, pe parcursul acestui an.
„Politicile de beneficii și practicile salariale ale companiilor au rolul de a contribui la atragerea, retenția și motivarea angajaților în condiții de eficiență economică. După creșteri salariale medii constante de 4-5% în ultimii ani, majorarea de 7% estimată pentru acest an este rezultatul eforturilor pe care companiile le depun pentru a atenua efectele inflației păstrând si sustenabilitatea economică a măsurii.
La elaborarea strategiilor de HR angajatorii trebuie să țină cont de contextul economic și de oportunitățile și provocările specifice activității lor. Rolul unui consultant cu expertiză și informații relevante pentru companii este determinant în optimizarea implementării politicilor de beneficii. Tocmai de aceea, realizăm constant studii și analize, și desfășurăm proiecte ample de consultanță, pentru a veni în sprijinul companiilor locale care conștientizează că informațiile și expertiza furnizate de un consultant de specialitate pot face diferența între eșecul și succesul politicilor de beneficii”, declară Narcis Popescu, Director Consultanță HR, Mercer Marsh Benefits Romania.
Beneficii și sprijin financiar pentru angajații care lucrează de acasă. Care este abordarea companiilor?
Doar 18% dintre companii au ales să acorde beneficii financiare pentru angajații care lucrează de acasă în condițiile legii nr. 296/220. Valoarea medie brută a sprijinului financiar anual acordat unui angajat este de 1.679 de lei potrivit companiilor care acordă acest tip de sprijin.
13 companii au precizat că acordă acest tip de sprijin lunar în timp ce 11 companii concentrează beneficiul într-o plată unică anuală.
Cum au de gând companiile să organizeze revenirea la birou în 2022?
Mai bine de o treime dintre companiile care au transmis informații (36%) anunță că vor oferi flexibilitate totală angajaților care vor putea alege dacă doresc să continue să lucreze de acasă sau de la birou. În același timp, 21% dintre companii mizează pentru un program mixt de lucru pentru angajați: 3 zile de la birou și 2 zile de acasă. Doar 9% dintre companii au de gând să revină la un mod de lucru bazat doar pe prezență fizică la birou.
16% dintre companii adoptă modalități diverse ale programului de lucru, în ponderi diferite, opțiunile sunt: mod de lucru diferit, adaptat în funcție de natura activității postului sau departamentului, 4 zile de la birou, o zi de la birou sau program de lucru integral de la birou.
Tendințe în compensații și beneficii: creșterile salariale în 2022
Total majorare salarială | Medie | Număr companii care au răspuns |
Overall Increase | 7.00 % | 166 |
Creștere de merit | 4.80 % | 162 |
Creștere determinată de inflație | 1.75 % | 156 |
Creștere de merit | Medie | Număr companii care au răspuns |
Executive Increase | 5.00 % | 152 |
Middle Management | 5.00 % | 157 |
Specialiști | 5.00 % | 156 |
Muncitori / Poziții administrative | 5.00 % | 151 |
Creștere determinată de inflație | Medie | Număr companii care au răspuns |
Executive | 2.00 % | 107 |
Middle Management | 3.00 % | 108 |
Specialiști | 3.00 % | 108 |
Muncitori / Poziții administrative | 3.20 % | 111 |