Specialiștii de la Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) au lansat o întrebare utilă în mediul online: Ce poate face o persoană care a căzut în capcana escrocilor de pe internet?

„Ce faci dacă ai furnizat date de card sau date de autentificare la conturi de internet banking, pe site-uri controlate de infractori cibernetici? Oricine poate cădea în capcană, din neatenție, dar toți trebuie să știm ce pași trebuie să urmăm după ce ne-am dat seama despre problemă!”, a scris Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) într-o postare realizată pe Facebook.

Cumpărătorii trebuie să fie însă prudenţi în permanenţă

DNSC a explicat că numărul consumatorilor care profită de posibilităţile oferite de cumpărăturile online creşte de la o zi la alta. În acest context, spune specialiștii, cumpărătorii trebuie să fie însă prudenţi în permanenţă.

„Numărul consumatorilor care profită de posibilităţile oferite de cumpărăturile online creşte pe zi ce trece. Cumpărătorii trebuie să fie însă prudenţi în permanenţă, deoarece escrocii online încearcă să găsească noi şi noi modalităţi de a fura date de card sau date bancare!

Autorii practicilor de scam utilizează site-uri false, se prezintă ca vânzători pe site-uri de licitaţii sau trimit e-mailuri frauduloase (phishing) în care susţin că desfăşoară activităţi pe site-uri de plată sau de vânzare cu amănuntul bine cunoscute”, a informat DNSC.

Specialiștii au oferit mai multe recomandări persoanelor care pică în capcana escrocilor din mediul online

De asemenea, specialiștii au oferit și mai multe recomandări, în cazul în care o persoană pică în capcana escrocilor din mediul online.

1. Luaţi imediat legătura cu instituţia dumneavoastră financiară pentru a obţine blocarea cărţii de credit sau a cardului bancar. Puteţi să vă recuperaţi banii şi să împiedicaţi noi furturi.

2. Schimbaţi parolele. Este posibil ca persoana care se află în spatele acestei practici de scam să dispună de parola dumneavoastră. Înlocuiţi-o cu o parolă puternică, compusă din cel puţin 15 caractere, care trebuie să cuprindă majuscule şi litere mici, numere şi simboluri. O frază-parolă poate fi mai uşor de reţinut. Poate fi vorba de o frază care include cuvinte neobişnuite sau cuvinte din limbi diferite. De asemenea, este indicat să modificaţi datele de conectare ale tuturor celorlalte conturi care utilizează un nume de utilizator şi parole identice sau similare. Utilizaţi o parolă unică pentru fiecare cont

4. Semnalaţi frauda. Informaţiile pe care le transmiteţi pot contribui la capturarea autorului fraudei şi la preîntâmpinarea unor noi incidente. Pentru a afla unde să obţineţi consiliere şi să semnalaţi infracţiunea în ţara dumneavoastră, vizitaţi cybersecuritymonth.eu

5. Asiguraţi-vă că păstraţi orice posibilă dovadă a furtului, de exemplu, e-mailuri, facturi, chitanţe, copii ale reclamei etc.

6. Vorbiţi cu familia şi prietenii dumneavoastră despre acest incident, ajutându-i astfel să fie pregătiţi pentru această metodă de atac.