Odată cu apariția ChatGPT și a altor forme de IA generativă, vom asista la o schimbare fundamentală a modului în care oamenii vor lucra și vor accesa informații. Apar și întrebări legate de modul în care aceste schimbări vor înlocui anumite sectoare în forța de muncă. Conform site-ului Fortune, IA generativă poate fi privită deja ca o superputere – un multiplicator al capacității umane – care va aduce noi niveluri de productivitate, creativitate și abilități în munca de fiecare zi.
Companiile vor trebui să privească complet diferit anumite sectoare. Unii angajați vor învăța lucruri noi pentru a fi eficienți, în timp ce alții vor trebui să se adapteze și să colaboreze cu acest „copilot” IA, tot timpul. Pe măsură ce devin normă, aceste modele vor fi folosite pentru a reinventa modul în care se face munca, amplificând ceea ce oamenii pot realiza.
Schimbarea sarcinilor
Fiecare rol din fiecare întreprindere are potențialul de a fi reinventat. Pentru a calcula impactul IA, Accenture a identificat manual 200 de sarcini legate de limbaj și a evaluat care dintre acestea aveau un potențial mai mare de a fi automatizate.
IA generativă va afecta 40% din orele de lucru
În prezent se estimează că IA generativă va afecta 40% din orele de lucru ale oamenilor. Asta nu înseamnă că 40% din locurile de muncă vor fi eliminate. În orice job, unele sarcini vor fi automatizate, altele vor fi asistate, în timp ce unele nu vor fi afectate de tehnologie. Va exista, de asemenea, un număr mare de sarcini noi, pe care oamenii le vor îndeplini, cum ar fi asigurarea utilizării precise și responsabile a noilor sisteme alimentate de IA.
Un exemplu excelent este serviciul pentru clienți. Capacitatea IA de a înțelege intenția unui client și a pune cantități masive de informații la îndemâna agentului crește considerabil capacitatea acestuia de a rezolva problema clientului, mai rapid și mai eficient. Un studiu recent MIT/Stanford a sugerat chiar o creștere cu 14% a productivității, dincolo de ceea ce poate face un chatbot sau un om singur.
Modalități de colaborare cu IA
Potențialul este enorm. Se conturează de pe-acum cinci moduri prin care IA generativă va lucra cu oamenii:
1. În calitate de consilier permanent, punând noi tipuri de inteligență la îndemâna omului – de la facilitarea vânzărilor și resursele umane, până la cercetarea medicală și științifică și strategia corporativă.
2. În calitate de partener creativ, oferind noi modalități de a atrage publicul, aducând viteză și inovație fără precedent în designul producției, cercetarea designului, identitatea vizuală, generarea și testarea și în marketingul personalizat, în timp real, a relațiilor cu clienții.
3. În calitate de dezvoltator de software, creșterea productivității în domenii, de la automatizarea scrierii codului până la predicția și prevenirea problemelor. De exemplu, Accenture pilotează utilizarea modelelor de limbaj mari OpenAI care pot genera automat documentație SAP printr-un chat Microsoft Teams pe măsură ce dezvoltatorii lucrează.
4. Ca expert în automatizare, în special în acele sarcini care oferă context istoric, prezintă următoarele acțiuni sau fac predicții inteligente.
5. În calitate de „gardian” al întreprinderii, companiile învață să folosească IA generativă în guvernanță și în securitatea informațiilor. Unele dintre cele mai mari companii de petrol și gaze din lume folosesc IA pentru a-și face datele mai ușor accesibile în cadrul activității, reducând riscul de accidente. Companiile trebuie să evalueze o serie de opțiuni, de la utilizarea unor aplicații precum ChatGPT și DALL-E, până la personalizarea sau reglajul fin al modelelor cu propriile date pentru a crește acuratețea și utilitatea acestora.