Informatia va ajunge mai usor la sate

Inceput in data de 18 septembrie 2002, proiectul de dezvoltare comunitara "Participare Cetateneasca - Baza Dezvoltarii Comunitare" este finantat de Uniunea Europeana prin programul PHARE ACCESS RO 0008 si are o durata de 12 luni. Suma pe care CREST a obtinut-o de la Uniunea Europeana este de 60.000 de euro, care s-au impartit pe doua programe : primul, un centru de instruire in Satu Mare, celalalt, infiintarea a cinci "telecentre", adica centre de informare pentru mediul rural. Prin acest proiec

Inceput in data de 18 septembrie 2002, proiectul de dezvoltare comunitara „Participare Cetateneasca – Baza Dezvoltarii Comunitare” este finantat de Uniunea Europeana prin programul PHARE ACCESS RO 0008 si are o durata de 12 luni. Suma pe care CREST a obtinut-o de la Uniunea Europeana este de 60.000 de euro, care s-au impartit pe doua programe : primul, un centru de instruire in Satu Mare, celalalt, infiintarea a cinci „telecentre”, adica centre de informare pentru mediul rural.
Prin acest proiect, in cinci Regiuni de Dezvoltare a Romaniei (Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest-Oltenia, Centru) va fi infiintat cate un centru pilot de dezvoltare rurala numit „TeleCentru”, dupa modelul TeleCentrelor deja functionale in regiunea de Nord-Vest a tarii. In vederea selectiei comunitatilor beneficiare se astepta aplicatii din partea Consiliilor Locale sau organizatiilor neguvernamentale ale comunelor din cele cinci Regiuni de Dezvoltare.
„TeleCentrul reprezinta un spatiu confortabil, primitor, cu un personal propriu care il informeaza si il ajuta pe vizitator in problemele sale din viata de zi cu zi. In functie de nevoile locale, TeleCentrele pot oferi servicii in urmatoarele domenii: infrastructura, resurse umane, economie, turism, dezvoltare comunitara, cooperare transfrontaliera, cultura, sector civil, ecologic”, explica Andrea Kazamer, sociolog si coordonator al programelor de instruire la CREST.
„Dezvoltarea comunitara se bazeaza pe atitudinea cetatenilor fata de problemele cu care se confrunta si fata de modul in care se implica in luarea deciziilor privind gestionarea resurselor proprii. Ideea de baza este aceea ca progresul economico-social este conditionat de aparitia si punerea in practica a initiativelor locale. TeleCentrele pot sprijini aceste initiative prin intermedierea accesului comunitatii la informatie si la diferite oportunitati”, mai spune Andrea Kazamer.
Principiile de functionare ce stau la baza unei structuri de tip TeleCentru sunt urmatoarele: are utilitate publica, oferta de servicii se adreseaza tuturor membrilor comunitatii, fara discriminari; profilul sau este multifunctional, cu servicii de calitate, permanent adaptate necesitatilor comunitatii, asigura promovarea unor tehnologii moderne de comunicare si instruire.
Caracteristicile tehnice minimale ale unei structuri de tip TeleCentru sunt urmatoarele: existenta unei persoane responsabile de activitatea TeleCentrului; un spatiu separat de functionare, cel putin cinci tipuri de servicii oferite in mod permanent comunitatii, cel putin o resursa informationala permanenta, dotare tehnica de cel putin doua calculatoare si o imprimanta; un orar de functionare de cel putin doua ore pe zi; organizatia care gazduieste TeleCentrul trebuie sa aiba personalitate juridica.     

Obiectivele telecentrelor
Prin proiect, CREST va contribui la infiintarea TeleCentrelor prin:
· asistenta in elaborarea unui plan de actiune;

· instruirea personalului TeleCentrului in domeniile: management organizational, elaborarea propunerilor de finantare, managementul proiectelor, managementul parteneriatelor si dezvoltare comunitara;

· informarea TeleCentrului cu privire la oportunitati existente de dezvoltare economico-sociala si culturala;

· asistenta tehnica si consultanta manageriala;

· echipamente de birou: trei calculatoare, o imprimanta. In viitor echipamentele pot fi suplimentate
in functie de necesitati;

· realizarea unei pagini web de prezentare a TeleCentrului si a localitatii, respectiv gazduirea acestora pe site-ul www.telecentru.ro.

Dosarele vor cuprinde urmatoarele documente:
· cerere tipizata;
· scrisoare de intentie cu specificarea problemelor si resurselor comunitatii, a aportului propus pentru dezvoltarea TeleCentrului;
· scurta descriere a institutiei aplicante;
· autobiografii : o persoana care va coordona activitatea TeleCentrului si doua persoane care vor colabora in activitatile TeleCentrului;
· anexe justificative.

Data limita de primire a dosarelor complete la sediul CREST este
20 ianuarie 2003.

Centrul de Resurse CREST
Adresa postala : 3900 Satu Mare, str. Gavril Lazar nr. 25/4
Adresa biroului: 3900 Satu Mare, str. Unirii nr. 49

Informatii suplimentare : D CSENGERI Zsolt, tel. 0261-71.45.80 (+fax) si 0722-91.55.29, e-mail office@crest.ro sau de pe pagina web a Centrului de Resurse CREST www.crest.ro.