Potrivit unor noi reguli europene impuse prin Directiva UE 2014/45, stațiile autorizate care pot face inspecția tehnică periodică la mașini trebuie să dețină aparatură performantă prin care pot detecta noxele sau erorile mașinilor.
Se schimbă modul în care se realiza ITP-ul
Directiva a intrat în vigoare în luna mai 2018 și de atunci operatorii au avut la dispoziție 5 ani pentru a pune la punct aceste aspecte și pentru a se dota cu aparatura necesară.
„Începând de luni 22.05.2023, vor fi puse în aplicare noi prevederi legislative, impuse la nivel european, care obligă stațiile ITP să fie dotate suplimentar cu anumite echipamente și dispozitive specifice activităților de inspecție tehnică.
Mai exact este vorba despre: dispozitive de suspendare a vehiculului pe una dintre punți, instalate la canalul de vizitare pentru stațiile de clasa a 3-a, dispozitive de conectare la interfața electronică a vehiculului (instrument de scanare – n.red) inclusiv OBFCM (preluarea și transmiterea consumului real de energie – n.red) pentru stațiile de clasa 2-a, platforme culisante cu anumite caracteristici tehnice îmbunătățite pentru stațiile de clasa a 3-a, decelerometru cu anumite caracteristici tehnice îmbunătățite pentru stațiile de clasele a 2-a și a 3-a (un dispozitiv care este utilizat pentru a verifica eficienţa frânării vehiculelor – n.red), dispozitive de detectare a pierderilor GPL/GNC/GNL, după caz”, a declarat Roxana Dima, purtător de cuvânt al Registrului Auto Român.
De asemenea, prin noua directivă se modifică modul de transmitere a datelor din stațiile ITP către serverul Registrului Auto Român.
Operatorii au un link pe care au obligația de a-l descărca, pentru a intra în server și pentru a introduce datele testării autovehiculului.Doar în acest mod vor putea valida ITP-ul.
Operatorii care nu au cumpărat echipamentele impuse nu mai pot efectua inspecții tehnice perioade și își vor pierde autorizația. Toți operatorii au fost informați de RAR cu privire la noile reglementări.
Proprietarii nu au reușit să cumpere toate aparatele: „Toată forfota asta este ca să scape de maşinile second-hand”
Mulți proprietari de stații autorizate susțin că nu au avut posibilitatea să achiziționeze aceste aparate, pentru că sunt foarte costisitoare.
„Făceam verificări tehnice după un flux cu care lucrăm de peste 20 de ani. Ulterior, conform normelor, ne cer să scanăm mașinile, să punem testere pe ele să scanăm erorile. Trebuie o aparatură foarte scumpă şi foarte modernă pentru aşa ceva. Aparatul ăla care poate stabili consumul costă în jur de 10.000 de euro.
Nu am avut posibilitatea să îl cumpăr, că nu am avut bani. Chiar dacă am avut 5 ani la dispoziţie, să nu uităm că au fost doi ani de pandemie, în care nu prea am lucrat. De luni vor fi stații care nu mai pot să lucreze.
Eu nu o să mai fac inspecţii ITP, rămând doar cu service-ul. Toată forfota asta este ca să scape de maşinile second-hand. Sunt maşini la mâna a doua vechi de 10 ani care nu vor trece testele.
Nu toţi oamenii au bani să cumpere maşini noi. Cei din Uniunea Europeană dau directive în funcție de interesele lor, nu de buzunarele noastre”, a declarat Anghel Popa, un patron de service auto, potrivit gandul.ro.