Rovinieta ar urma să se scumpească cu aproape 40% din 2026

Ministerul Transporturilor intenționează să crească valoarea rovinietei. Prima scumpire, de aproape 40%, ar urma să fie aplicată în 2026, iar în 2035 taxa de drum ar urma să fie majorată cu 66%.

În prezent, oficialii români discută despre modificarea Rovinietei separat pentru autovehicule și pentru vehiculele de marfă. Practic, șoferii ar urma să plătească o Rovinietă valabilă pe o perioadă de timp (o săptămână, o lună, un an), însă ea va fi diferențiată în funcție de norma de poluare a mașinii, în timp ce mașinile care au normă de poluare Euro 6 vor avea cele mai mici tarife. În ciuda acestui fapt, chiar și români care au asemenea mașini vor trebuie să scoată mai mulți bani din portofel pentru Rovinietă în 2026.

Ministerul Transportului propune ca Rovinieta valabilă un an de zile pentru mașinile Euro 6 să crească de la 28 de euro până la 39 de euro, ceea ce ar înseamna o creștere de aproape 40%. Rovinieta ar urma să se scumpească gradual din 2026 până în 2035, astfel încât în 2035 să ajungă undeva la 46,5 de euro, adică o creștere de aproape 66% față de nivelul actual.

Șoferii care au mașini ce poluează mai puțin vor plăti Roviniete ce vor fi mai scumpe cu 10%/30%, în timp ce șoferii de TIR vor achita în funcție de cât circulă pe rețeaua de drumuri și autostrăzi a României, dar și în funcție de norma de poluare.

Va fi taxată circulația atât pe drumurile naționale, cât și pe autostrăzi, însă tariful pentru circulația pe drumurile naționale ar putea să fie cu circa 50% mai mic decât tariful aplicat pentru circulația pe autostrăzi.

Apare o nouă Rovinietă în România. Cum se va aplica noua Rovinietă?

De asemenea, Ministerul Transporturilor are în vedere și un proiect de lege pentru introducerea unui nou sistem de rovinietă în România. În scenariul preferat avut în vedere pentru implementare, actualul sistem de vinietă (rovinieta) prin care taxele rutiere se percep în funcție de timp, va fi modernizat și înlocuit cu un nou sistem de rovinietă) care respectă dispozițiile Directivei privind Eurovinieta 1999/62/CE (modificată prin Directiva UE 2022/362), astfel cum a fost adoptată în legislația română, se arată în proiectul legislativ.

Potrivit proiectului, noua rovinietă se va aplica autoturismelor, autobuzelor, vehiculelor comerciale și vehiculelor grele de marfă ≤ 3,5 t.Cu toate acestea, se pot percepe taxe rutiere (taxă de infrastructură în funcție de distanță) pentru utilizarea podurilor, a tunelurilor și a trecătorilor montane și asupra vehiculelor care fac obiectul Noii Roviniete, în baza dispozițiilor articolului 7 alineatul (4) din Directiva 1999/62/CE, cu modificările ulterioare.

În prezent, vehiculele din România sunt clasificate în functie de tipul vehiculului (de marfa/în funcție de MTMA (masa totala maximă autorizată) și numărul de axe sau de pasageri/ în funcție de numărul de locuri). Vehiculele sunt clasificate astfel: Categoria A pentru autoturisme și Categoriile B – H pentru vehicule mai mari și specializate inclusiv autobuze, vehiculele comerciale și vehicule grele.

Noua rovinietă prevede taxarea tuturor vehiculelor în conformitate cu clasa EURO în care sunt încadrate, care se bazează pe nivelul emisiilor, astfel cum este acesta menționat în cartea de identitate a vehiculului.