În noul an școlar, elevii de liceu vor studia „Managementul emoțiilor”
În anul școlar 2023-2024, elevii de liceu din România vor putea studia disciplina „Managementul emoțiilor”, potrivit programei publicate deja în Monitorul Oficial. Noua materia școlară va fi un optional integral, ce va valorifica experiența fiecărui elev, modul său particular de a simți, a interpreta și a aprecia, precum și învățarea între egali — explorarea unor cazuri/situații de viață.
Disciplina „Managementul emoțiilor” nu urmărește acumularea de cunoștințe academice, ci formarea de competențe de autocunoaștere și autocontrol, de interacțiune socială pozitivă. Materia respectivă va putea fi corelată cu disciplinele socioumane, cu cele din aria de consiliere și orientare și cu alte discipline școlare, precum biologia sau educația fizică.
Liceenii din România vor învăța să își recunoască emoțiile pornind de la imagini foto sau filme artistice, folosind storytelling, teatru de umbre sau strategia creativă Disney, scrie în textul programei.
Deja unitățile de învățământ din România au început să facă selecția opționalelor pentru anul viitor, conform cu prevederile transmise de inspectorate printr-o notă. În perioada octombrie-noiembrie 2022 se elaborează propuneri de opționale la nivel de clasă, urmând ca în ianuarie 2023, lista opționalelor să fie aprobată în consiliul profesoral și transmisă către consiliul de administrație.
Potrivit edupedu.ro, liceele pot include și disciplina „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” în oferta de opționale pentru curriculum pentru anul școlar 2023-2024, chiar dacă deja se lucrează la listele cu opționale, a explicat Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației.
Elevii navetiști vor beneficia de o sumă forfetară
Aceasta nu este singura schimbare anunțată de Ministerul Educației. În cadrul ședinței de guvern de joi, 17 noiembrie 2022, a fost adoptată Ordonanța de Urgență (OUG) pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, prin care se propune introducerea unei sume forfetare oferite elevilor navetiști. Discutăm despre o deblocare a situației de maximă urgență, mai ales în contextul asigurării dreptului la educație pentru fiecare elev și al măsurilor de combatere a abandonului școlar.
Ministerul Educației consideră că adoptarea acestei Ordonanțe de Urgență (OUG) reprezintă, în momentul de față, soluția cea mai bună pentru asigurarea transportului școlar al elevilor navetiști, dat fiindcă vorbim despre o creștere de până la patru ori a sumei acordate pentru transportul elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu. Pentru facilităţile de transport acordate elevilor, se asigură o sumă forfetară lunară de 60 de lei/lună pentru distanţa de până la trei km, iar pentru distanţele ce depăşesc trei km, suma de 60 lei/lună se suplimentează cu șase lei/lună pentru fiecare kilometru). Elevii vor beneficia de plata în avans a sumei forfetare.
În cazul în care costul transportului este mai mare decât suma forfetară, aceasta poate fi majorată cu până la 100%, dar nu mai mult decât contravaloarea documentelor de transport prezentate de către elevii care solicită suplimentarea sumei forfetare. În acest caz, sumele se decontează pe baza documentelor de transport emise de operatorii de transport.
În situația în care suma forfetară lunară, majorată cu 100%, nu acoperă cheltuielile lunare de transport pe bază de abonament/pachet de bilete (din cauza pacticării unor tarife excesive, ajungând până la 30 lei/km/lună, față de alte situații în care tariful este de 3 lei/km/lună), diferența poate fi decontată din bugetele județelor/ sectoarelor municipiului București.