Informaţii extrem de importante pentru toate persoanele care vor să-şi cumpere în acest an un autovehicul la mâna a doua. Iată ce acte sunt necesare şi ce taxe sunt obligați să plătească.
Iată ce trebuie să ştie toţi şoferii care doresc să înmatriculeze o maşină în România în 2023.
Toate actele necesare la dosar trebuie depuse la sediile Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (DRPCIV) din fiecare judeţ. Aceste instituţii sunt subordonate Prefecturilor.
Ce taxe trebuie să plătească şoferii care îşi înmatriculează o maşină în România?
Legea îi obligă pe proprietarii unui autovehicul să depună dosarul de înmatriculare auto în termen de 30 de zile de la cumpărarea maşinii, iar asta se aplică şi pentru maşinile noi şi pentru cele second-hand.
Trebuie completate o serie de documente şi plătite anumite taxe. Este important de notat că documentele diferă în cazul maşinilor noi, ale celor cumpărate la mâna a doua din România sau ale celor second-hand aduse din străinătate.
În primul rând, trebuie plătite aceste taxe la Trezorerie:
- certificatul de înmatriculare – 49 de lei;
- plăcuţe de înmatriculare – 40 de lei;
- număr preferenţial – 90 de lei;
- asigurare RCA – cel puţin 300 de lei (suma diferă în funcţie de perioadă, şofer, capacitate cilindrică, etc.), relatează Antena 3.
Actele necesare pentru a înmatricula o maşină second-hand cumpărată din România
- Cererea solicitantului;
- Certificat de atestare fiscală emis de organul fiscal competent teritorial, în cazul schimbării: a) domiciliului; b) sediului; c) reședinței în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate.
- Certificatul de înmatriculare în original;
- Plăcuțele cu numărul de înmatriculare și dovada de plată a contravalorii celor noi și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare;
- Copia contractului de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie (RCA), încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;
- Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare;
- Actul de identitate al solicitantului, în original. În cazul persoanelor juridice vor fi depuse documentele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului), precum și împuternicirea reprezentatului legal al acestora; Delegaţie;
- Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât titularul.
Actele necesare dacă maşina second-hand a fost cumpărată dintr-o ţară membră a Uniunii Europene
- Cererea solicitantului;
- Dovada înregistrării în evidențele organului fiscal al autorității publice locale în a cărui rază de competență proprietarul (sau utilizatorul în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing financiar) își are domiciliul, sediul ori reședința în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate; Aceasta constă în înscrierea numărului de înregistrare în Registrul de evidenţă a mijloacelor de transport supuse înmatriculării/înregistrării, pe actul de înstrăinare-dobândire; În cazul înmatriculării temporare a vehiculelor ce urmează a fi înmatriculate în alt stat nu este necesară depunerea dovezii înregistrării în evidențele organului fiscal al autorității publice locale;
- Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare – 49 lei;
- Actul de identitate al solicitantului, în original; În cazul persoanelor juridice vor fi depuse documentele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului), precum și împuternicirea reprezentatului legal al acestora;
- Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul vehiculului;
- Asigurare RCA încheiată pe numele proprietarului;
- Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului în forma prevăzută de lege la data dobândirii dreptului de proprietate, în original şi în copie înregistrat în Registrul de evidență a mijloacelor de transport supuse înmatriculării/înregistrării în România, instituit la nivelul organului fiscal local;
- Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport”, emis de ANAF
- Cartea de identitate a vehiculului, în original şi copie;
- Certificatul de autenticitate al vehiculului eliberat de Registrul Auto Român;
- Documentele de înmatriculare eliberate de autorităţile străine, în original, precum şi plăcuţele străine cu numărul de înmatriculare;
- Plăcuţele cu numărul de înmatriculare a cărui combinație a fost păstrată anterior de către solicitant, în măsura în care acesta intenționează atribuirea combinației păstrate, cu ocazia înmatriculării.
- Dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice (ITP), în termenul de valabilitate a acesteia;
- Dovada plăţii contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare (cu excepţia cazului în care acesta solicită atribuirea unei combinații a numărului de înmatriculare păstrate anterior).