Ministerul Mediului pune la bătaie 1,5 miliarde de lei pentru Programul "Rabla", în încercarea de a elimina din circulație cel puțin 100.000 de mașini vechi. Ministrul Tanczos Barna a anunțat că programele "Rabla Plus" și "Rabla" clasic vor fi lansate vineri. Peste o lună va fi lansat un al treilea program, "Rabla Local", derulat în parteneriat cu autoritățile locale - a adăugat ministrul.
Programele „Rabla Plus” și „Rabla” clasic vor fi lansate vineri, iar peste o lună va fi lansat un al treilea program, „Rabla Local”, derulat în parteneriat cu autoritățile locale, a anunțat ministrul Mediului Tanczos Barna.
„ Pe 21 aprilie pornește Programul „Rabla Local”. Înainte de această dată se va derula sesiunea de înscriere a autorităților publice locale în program. Fac un apel către toate UAT-urile, toate primăriile care vor să se înscrie în program, să se grăbească cu adoptarea hotărârilor de Consiliul Local de înscriere în program, imediat după publicarea ghidului în „Monitorul Oficial”, astfel încât înscrierea să se facă în timp util și pe 21 aprilie să putem lansa programul” a spus Barna.
Rabla Local are finanțare 20% din bugetul local
Bugetul Programului „Rabla Local” este de 240 de milioane de lei, la care se adaugă încă 20% din partea autorităților locale.
Ministrul Mediului, Tanczos Barna a anunțat când vor fi lansate programale Rabla clasic și Rabla plus 2023. Poprietarii de automobile mai vechi de 15 ani, înscrise în programul Rabla local, vor primi 3.000 de lei.
O parte din acești bani vin de la bugetul AFM însă și autoritățile locale vor contribui cu o parte din sumă mai ales că sunt direct interesate să scoată rablele de pe șosele.
“În 24 martie 2023 lansăm Rabla clasic și Rabla plus. Ieri am semnat ordinul de ministru, care se va publica în Monitorul Oficial, iar vineri directorul Administrației Fondului de Mediu va da drumul la proiect”, a declarat, marți, Tanczos Barna, la Cluj.
În ceea ce privește programul Rabla local, finanțarea vine 80% de la bugetul național și 20% de la local.
Cei interesați să caseze mașinile vechi vor trebui să se adreseze primăriei din localitatea de domiciliu, primăriile urmând să-și recupereze o parte din sumele plătite celor ce au casat mașina de la autoritățile de mediu, prin depunerea unor cereri de finanțare.
După lansarea programului, AFM recomandă persoanelor fizice interesate să se înscrie în Rabla Local să: verifice dacă primăria pe raza căreia își au domiciliul participă în cadrul acestui program; caseze și să radieze autovehiculul uzat numai după ce se asigură că primăria localității pe raza căreia își au domiciliul participă în program.
Condiții pentru stimulentul de casare
Să aibă domiciliul sau reședința în România, pe raza primăriei la care face solicitarea;
să dețină un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin cinci ani și să fie în evidențele fiscale ale primăriei respective;
să nu aibă restanțe la plata taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat și cel local;
să nu folosească aceeași mașină pentru a obține diverse alte finanțări, inclusiv prin Rabla Clasic sau Rabla Plus;
să nu aibă condamnări definitive pentru infracţiuni împotriva mediului.
E de subliniat faptul că la acest program de casare a mașinilor vechi nu vor putea participa și firmele, așa cum e cazul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus.
Condițiile pentru programul Rabla Local
Să fie înregistrată în evidențele primăriei la care se face solicitarea;
să aibă, la data solicitării, o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației;
să aibă o normă de poluare Euro 3 și/ sau inferioară;
conține componente esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, precum și echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului și dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricație).
Totuși, cei care vor cere cei 3.000 lei nu vor putea cumpăra, timp de trei ani de la obținerea banilor, o mașină cu normă de poluare Euro 4 sau mai mică.