Ordinele de ministru au fost în dezbatere până pe data de 8 martie, astfel că poate intra în procedura de publicare în Monitorul Oficial.
În 2020, programul Rabla a fost modificat pentru a acoperi o grămadă de cinci ani, însă ministerul poate schimba Ghidul de Finanțe de câte ori consideră că este necesar, așa cum s-a întâmplat și anul acesta. De asemenea, sumele cu care sunt finanțate achizițiile sunt aprobate anual, odată cu bugetul ministerului și cel al Administrației Fondului de Mediu.
Modificările aduse programului Rabla Clasic
În cazul Rabla Clasic, modificările cuprind mai multe elemente din Ghid:
- reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 155 g CO2/km.
- stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minim 300.000 lei
- Eliminarea condiției de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, pentru instituții publice
- eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere odată emise
- reducerea perioadei de valabilitate a notelor de înscriere, la 90 de zile, timp în care trebuie îndeplinite toate formalitățile necesare achiziționări autovehiculelor noi, iar, în cazul în care acest termen nu este respectat, suma alocată respectivelor note se deblochează și poate fi utilizată pentru înscrierea altor persoane.
Totodată, se modifică sumele acordate pentru casarea de autoturisme vechi în vederea cumpărării unui nou automobil, prin Rabla clasic.
- 7.000 lei pentru achiziționarea unei motociclete în schimbul casării unui autovehicul uzat;
- 7.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat;
- 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate.
La prima de casare se pot adăuga diferite ecobonusuri:
- 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO_2/km în sistem WLTP;
- 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, echipat cu motorizare GPL/GNC;
- 3.000 lei, se acordă pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, echipat cu sistem de propulsie hibrid;
- 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară;
- 1.500 lei, pentru autovehiculul nou motocicletă al cărui sistem de propulsie generează maximum 90 g CO2/km în sistem WMTC.
Aceste ecobonusuri se pot cumula, dacă se îndeplinesc condițiile.
Plafonările introduse în program
Conform modificărilor introduse la Rabla Plus, prin ordinul semnat de ministrul Taczos Barna, se introduce un plafon al valorii solicitate de minim 1.000.000 lei în cadrul Programului Rabla Plus.
Totodată, se elimină condiția de a casa o rablă în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, pentru instituții publice, se elimină posibilitatea de a anula notele de înscriere odată emise și se reduce perioada de valabilitate a notelor de înscriere, la 90 de zile, timp în care trebuie îndeplinite toate formalitățile necesare achiziționări autovehiculelor noi. În cazul în care acest termen nu este respectat, suma alocată respectivelor note se deblochează și poate fi utilizată pentru înscrierea altor persoane.
O măsură controversată, care a creat nemulțumiri în rândul companiilor auto, este plafonarea prețului de achiziție la echivalentul în lei a 75.000 de euro, inclusiv TVA, pentru fiecare autovehicul comercializat în Programul Rabla Plus. Măsura elimină din program mai multe modele de lux, pe baterii, disponibile pe piața din România.
De asemenea, pentru a stimula achiziționarea și utilizarea autovehiculelor electrice și electric hibride în rândul autorităților și instituțiilor publice, ecotichetele acordate acestora vor fi majorate la 120.000 lei.
În cazul Rabla Plus, rămân aceleași sume pentru prima de casare din anul anterior: 26.000 de lei pentru un PHEV, la casarea unui automobil vechi și 29.000 de lei la casare a două automobile vechi, 51.000 de lei la achiziția unui vehicul 100% electric, cu o mașină casată, și 54.000 de lei la casarea a două mașini vechi. Suma nu trebuie să depășească 50% din prețul mașinii. Pentru fiecare automobil mai vechi de 15 ani și cel mult Euro 3, se acordă un ecobonus de 1500 lei.