Costurile tot mai mari ale bunurilor și serviciilor au anulat ușoara creștere a veniturilor unora dintre români. Se apropie Paștele, iar oamenii își fac calculele de două ori înainte de a pleca la cumpărături, fiind în continuare afectați de creșterea inflației.

Inflația scade puterea de cumpărare a românilor

Din banii munciți, se pierd aproximativ 5,5%. Inflația anulează 170 de lei dintr-o pensie minimă şi 347 de lei dintr-o pensie medie.  Nici salariații nu sunt feriți de creșterea prețurilor. Puterea de cumpărare a unui angajat plătit cu salariul minim pe economie scade cu 290 de lei, iar din salariul mediu, inflaţia topește 660 de lei.

Un studiu recent arată că anul acesta, salariile ar putea creste cu doar 6%, adică jumătate din inflaţie.

  • pensia minimă 1.100 de lei, inflaţia topeşte 170 de lei
  • pensia medie 2.242 de lei, inflaţia topeşte 347 de lei
  • salariul minim aprox. 1.880 de lei, inflaţia topeşte 290 de lei
  • salariul mediu 4.254 de lei, inflaţia topeşte 660 de lei.

Prețul produselor va deveni mai important decât marca anul acesta

Potrivit unui studiu Deloitte, consumatorii vor acorda mai multă importanță prețului produselor decât mărcii în 2023. De asemenea, comerțul online pare să devină din ce în ce mai răspândit.

Consumatorii vor acorda o importanță mai mare prețului produselor decât mărcii în acest an, estimează două treimi dintre comercianți, aspect care le va crea dificultăți, în condițiile în care acționarii pun o presiune tot mai mare pe majorarea prețurilor pentru a compensa creșterea costurilor, potrivit studiului Deloitte Retail industry outlook 2023.

Totodată, șapte din zece participanți spun că gestionarea forței de muncă este principala provocare a acestui an și aproape toți sunt de părere că inflația le va afecta profitabilitatea, iar schimbarea comportamentului cumpărătorilor va avea consecințe asupra activității lor pe termen mediu.

Conform studiului, 70% dintre comercianți consideră că persistența deficiențelor pe lanțurile de aprovizionare va afecta creșterea companiilor din domeniu în 2023.

Pentru a face față provocărilor legate de schimbarea comportamentului consumatorilor, comercianții trebuie să își îmbunătățească infrastructura de comerț online, respectiv serviciile de livrare, de retur și să dezvolte vânzările prin intermediul rețelelor sociale, recomandă studiul.

Pe de altă parte, cumpărătorii online au așteptări tot mai mari cu privire la livrarea comenzilor, astfel că opt din zece comercianți anunță investiții semnificative în modernizarea lanțurilor de aprovizionare și distribuție în acest an.