Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a lansat în dezbatere un proiect de lege care propune un nou sistem de calcul și de stabilire a taxelor auto pe drumurile publice.

Mai exact, șoferii de mașini vor plăti pentru gradul de poluare, iar șoferii de camioanele vor plăti „la kilometru”. Proiectul de lege are la bază principiul „poluatorul plătește” și este o consecință a obligațiilor asumate de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), la capitolul „transport sustenabil”.

Numai românii cu mașini până în 3,5 tone vor plăti Rovinieta

În prezent, toți șoferii care circulă pe drumurile publice din România sunt obligați să plătească Rovinieta, diferența de preț fiind determinată exclusiv de categoria vehiculului, însă, conform noii reglementări propuse de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în curând, Rovinieta se va aplica numai vehiculelor cu masă totală până în 3,5 tone, iar valoarea ei va fi stabilită pe noi criterii.

De exemplu, au fost introduse drept criterii de diferențiere a prețului Rovinietei – clasa de emisii poluante în care este încadrată o mașină și durata de parcurs, care include perioada de deplasare și perioada de staționare. Pe scurt, prețul Rovinietei va fi direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului dumneavoastră.

Rovinieta va putea fi achiziționată pentru zece zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni, iar nivelul ei  va fi stabilit prin ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii. În prezent, Rovinieta poate fi plătită pentru o zi, șapte zile, 30 de zile, 90 de zile sau pentru un an întreg și se aplică tuturor vehiculelor, indiferent de specificul lor sau de caracteristicile lor tehnice.

Românii care au mașini mai grele de 3,5 tone vor plăti o nouă taxă

De altfel, șoferii care au mașini cu o masă totală mai mare de 3,5 tone vor fi supuși unui sistem de taxare diferit, denumit „TollRo”, care este interoperabil cu sistemele similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene (UE).

TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. La fel ca în cazul Rovinietei, valoarea tarifului unitar ar urma să fie stabilită prin ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii.

Ce amenzi riscă românii care circulă fără Rovinietă/TollRo?

Românii care vor circula fără Rovinietă riscă amenzi cuprinse între 56 de euro (dublul valorii anuale a Rovinietei – 28 de euro x 2) și 112 euro (de petru ori valoarea anuală a Rovinietei – 28 de euro x 4), iar șoferii care vor circula fără TollRo vor fi sancționați cu amenzi cuprinse între 100 de ori și 2.000 lei.

Atenție! Propunerea legislativă nu a intrat în vigoare. Proiectul de lege trebuie să fie aprobat de Guvernul României, trimis în Parlament pentru dezbatere și vot, promulgat de președintele României și publicat în Monitorul Oficial.