Vești importante pentru români. Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în respectivele zone va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă.
Este informația momentului pentru toți șoferii. În București și în municipiile mari vor trebui să stabilească zone cu emisii reduse, în care se pot aplica taxe pentru accesul cu mașina.
Conform Legii 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, “în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisii, denumite în continuare ZNSE”.
Zone cu emisii scăzute în București și anumite municipii
Mai exact, pentru creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării, în respectiva lege prin care se stabilesc condițiile necesare pentru dezvoltarea în România a unui sistem durabil de mobilitate urbană.
Potrivit legii, Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în respectivele zone va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă.
Zona cu nivel scăzut de emisii reprezintă zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricţii și/ sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului.
Zonele cu nivel scăzut de emisii până în 2025
În primă fază, zonele cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite, în termen de cel mult doi ani de acum, adică până în vara lui 2025, în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.
Aceste zone vor trebui marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale și vor putea fi de două tipuri:
- ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea administraţiei publice locale care instituie aceste zone trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor;
- ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone (de exemplu, bariere de acces), dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliţiei locale.
Condițiile care vor trebui respectate
Pentru a putea intra în zonele cu emisii scăzute, mașinile vor trebui să îndeplinească cel puțin una dintre următoarele condiții:
- să respecte standardele de emisii ale zonei;
- să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul;
- să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi excepţiile aferente ZNSE vor trebui stabilite, în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a măsurilor, respectiv până spre sfârșitul anului, prin hotărâre de Guvern.
Benzi dedicate transportului în comun
Municipiile reşedinţă de judeţ vor avea obligaţia să stabilească, până în 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Municipiile vor trebui să dezvolte și să implementeze un plan de mobilitate urbană durabilă, ce “are ca ţintă principală îmbunătăţirea accesibilităţii localităţilor şi a conectivităţii între acestea, dezvoltarea şi diversificarea unei oferte de transport (aerian, fluvial şi maritim, feroviar, rutier, pe cablu, nemotorizat, pietonal) bine integrată intermodal şi sustenabilă din punct de vedere social, economic şi de mediu”.