Sa pornesti cu dreptul intr-o afacere sau un proiect este o chestiune de abilitate manageriala si, ce-i drept, de noroc. Mai importanta insa decat acestea a devenit in ultimii ani informatia. Este vorba despre toate datele pe care intreprinzatorul trebuie sa le obtina, iar pentru aceasta, sa stie de unde.
In primul rand, trebuie intocmit planul de afaceri. Pentru aceasta, se poate apela la o firma de consultanta sau, gratuit, la prieteni mai experimentati. O varianta sigura de a invata singur poate fi si studierea unui ghid bine realizat.
Aceasta problema fiind rezolvata, se pot cauta surse de finantare. In Romania, se desfasoara numeroase programe pentru sprijinirea micilor intreprinzatori. Ele se afla prezentate in paginile publicatiilor de specialitate si, mai ales, pe site-uri specializate.
Nu in ultimul rand, conteaza alegerea partenerilor. Si in acest caz, sunt anumite „secrete”, care trebuie stiute.
Ca modalitati de informare despre finantari, in prim- plan se afla sursele care apartin Uniunii Europene. Aceasta pentru ca fondurile care vin de la UE sunt cele mai numeroase si cu acoperire mai larga. In ceea ce priveste punerea pe picioare a propriului business, s-ar putea ca „Ghidul intocmirii planului de afaceri” sa va dea o mana de ajutor.
Daca veti auzi ca in orasul dumneavoastra va poposi o „caravana” a Uniunii Europene si daca tocmai intentionati sa demarati un proiect sau o afacere, atunci inseamna ca sansa va surade. Aceasta pentru ca echipa Centrului de Informare al Comisiei Europene va pune la dispozitie toate informatiile despre oportunitati de finantare si chiar mai mult decat atat. Seful delegatiei UE, Jonathan Scheele, in vizitele prin tara este insotit de membri ai echipei Centrului de Informare, care ofera publicului diferite materiale, precum si raspunsuri referitoare la activitatea UE in Romania.
Punctul de atractie al prezentarilor despre programele europene este noul „infochiosc” electronic, unde utilizatorii pot cauta simplu si rapid ceea ce ii intereseaza. „Infochioscul contine informatii generale despre Uniunea Europeana, statele membre si candidate, precum si o sectiune de divertisment: „Eurotestul”. Acesta din urma pune la incercare cunostintele din domeniu ale utilizatorului. In functie de raspunsurile la intrebari, se acumuleaza puncte. De la un anumit numar de puncte in sus, sunteti „desemnat” a fi „un adevarat european”. Daca ratati vizita echipei Centrului de Informare in orasul in care locuiti, tot mai puteti avea acces la datele care va intereseaza. Se pot solicita materiale informative prin posta, fax sau e-mail, evident impreuna cu justificarea necesitatii acestora. Centrul de informare dispune de publicatii care prezinta, general si specific, programe de interes si noutati. Dintre cele mai importante, mentionam aparitia brosurii bilingve „Raportul anual al delegatiei Uniunii Europene, 2001”. Toate materialele sunt gratuite, iar personalul centrului poate oferi celor interesati sfaturi orientative. Si, desigur, mai exista o modalitate de a afla noutati despre programe si finantari, la care accesul nu este conditionat de distanta: site-ul www.infoeuropa.ro. Pentru a distribui si mai eficient datele in format electronic, a fost creat de curand in cadrul acestui site serviciul de abonamente.
Cei 2.200 de membrii ai romania_eu_list afla primii noutatile de la Bruxelles.
Doi oameni, 4 ore din 24, o dinamica de aproximativ zece mesaje pe zi si un subiect de interes au facut ca romania_eu_list sa devina principala lista de dezbateri privind UE, cu peste 2.200 de abonati. Aceasta cifra o face comparabila cu un cotidian. „La inceput, lista a avut aproximativ 300 de abonati. Explozia a avut loc trei luni mai tarziu, in ianuarie 2000, cand Agentia Nationala Socrates a apelat la lista pentru a trimite anuntul cu privire la proxima licitatie”, declara Lucian Branea, director executiv al Centrului Logistic TACTIC, omul cu ideea.
Proiectul a continuat prin dezvoltarea altor liste. Asro (Asistenta Sociala in Romania) a fost creata in decembrie 1999. Initial, a functionat ca lista inchisa pentru un grup de lucru preocupat de asistenta sociala. Ulterior, a devenit un canal de comunicare pentru domeniul social. Pasul firesc a fost realizarea unui e-grup european grundtvig_partners, dedicat identificarii partenerilor din statele participante la program.
jai_ro a debutat mai tarziu, in momentul in care s-a simtit nevoia existentei unei liste care sa puna in discutie problemele emigrantilor si ale refugiatilor, aspecte legate de domeniul justitiei si afacerilor interne. Toate grupurile de e-mail sunt moderate. Pentru a accesa mesajele, nu trebuie decat sa devii membru.
CUM DEVIN MEMBRU?
Pentru a va inscrie in oricare din listele amintite, puteti trimite un mesaj fara text si fara subiect la o adresa de tipul: NUMELE_LISTEI-subscribe@yahoogroups.com.
De exemplu, pentru a deveni membru al e-grupului romania_eu_list se trimite un mesaj la adresa:
romania_eu_list-subscribe@yahoogroups.com
Intocmirea planului de afaceri dupa manual
„Meseria nu se invata, ci se fura”, este o vorba care umbla prin popor. Dar nu neaparat adevarata in intregime. O parte de „meserie” poate fi foarte bine invatata de la altii cu mai multa experienta. De exemplu, de la cei trei economisti, Colin Barrow, Paul Barrow si Robert Brown, autori ai cartii numite „Ghidul intocmirii planului de afaceri” („The Business Plan Workbook”, in varianta originala), aparuta anul acesta la editura Casa Cartii de Stiinta din Cluj-Napoca. Diferita de multe alte publicatii de acest gen, cartea prezinta, riguros si pe intelesul tuturor, ce este un plan de afaceri, cum trebuie intocmit si alte informatii utile unui mic intreprinzator, ca, de exemplu, accesul la surse de finantare. Asa cum se arata in prefata cartii, ghidul sintetizeaza procesele si procedurile necesare unui (relativ) novice, pentru a face un plan de afaceri. „Sunt incluse, pe tot parcursul lucrarii, exemple din planuri de afaceri ale unor intreprinzatori care au demarat afaceri de succes”, ne explica autorii. Si tot de la acestia aflam: „In plus, am inclus critici, avertismente si experiente ale investitorilor si ale intreprinzatorilor de succes”.