de probleme – inregistrarea la Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca, constituirea dosarului de ajutor de somaj, alt dosar pentru venitul minim garantat, ajutorul de incalzire, bursele locurilor de munca, cursuri de recalificare etc”, a spus Marian Daragiu, managerul Biroului de Consiliere pentru Cetateni din Oradea.Biroul din Oradea face parte dintr-o retea nationala care cuprinde in prezent 36 de birouri de consiliere pentru cetateni (BCC), infiintate in cadrul programului „Dezvoltarea Societatii Civile”, printr-o finantare PHARE. BCC-urile ofera informare si consiliere gratuita pentru fiecare cetatean care are nevoie de ajutor. „Cetatenii nu trebuie sa sufere din cauza lipsei de informatii despre drepturile si responsabilitatile lor, sau despre serviciile sociale care le stau la dispozitie”, a spus Coralia Catana de la Asociatia Nationala a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni (ANBCC), care coordoneaza activitatea birourilor.Doar 15.000 de solicitari in primul anBCC-urile nu rezolva problemele oamenilor, ci le ofera numai informatiile necesare. Ele se bazeaza pe anumite principii, cum ar fi gratuitatea serviciilor sau confidentialitatea datelor. De asemenea, ele sunt independente.Serviciul de informare exista si in alte tari din regiune (Polonia, Cehia, Slovacia, Letonia sau Lituania etc.). Potrivit statisticilor ANBCC, peste 70% din cererile de informare provin din mediul urban. Media de varsta a solicitantilor este inaintata, insa „informatiile sunt diferite si privesc si populatia mai tanara, spune Dorian Filote, director ANBCC. Sigur, vorbim de asistenta sociala, dar vorbim si de ce acte iti trebuie ca sa iti faci pasaport sau ca sa obtii un credit bancar”.Primele 12 BCC-uri functioneaza inca de anul trecut, iar intreaga retea a inregistrat, pana in prezent, peste 15.000 de cereri de informare si consiliere. Dintre acestea, 1.340 au fost primite de BCC Iasi. „Aproximativ 300 de ieseni, refugiati sau urmasi ai refugiatilor din Basarabia, Bucovina si tinutul Herta, s-au aratat interesati sa afle amanunte despre acordarea de despagubiri cetatenilor romani pentru bunurile sau proprietatile lor”, a spus Emilia Chiscop, asistent relatii publice la BCC Iasi.Domeniile in care se solicita indrumare difera de la o regiune la alta, in functie de problemele locale. De exemplu, in Bucuresti sunt foarte multe cereri legate de asociatiile de locatari. Cetatenii pot solicita informatii prin e-mail, telefon sau direct la sediul biroului.BCC-urile ofera informatii din 12 domenii, printre care asistenta sociala, regimul proprietatii, impozite si taxe sau invatamant. Domeniile au fost alese in urma unui sondaj de opinie, realizat la nivel national de Centrul de Sociologie Urbana si Regionala, CURS.Consilierii dispun de Info BCC, o baza de date ce contine legislatia nationala actualizata, proceduri de consiliere juridica si administrativa, inregistrarea cazurilor de consiliere si formularele necesare obtinerii unor acte. In plus, fiecare birou colecteaza informatii locale, ca hotarari ale Consiliului local, adrese utile sau date de contact ale organizatiilor nonguvernamentale ce se ocupa de asistenta sociala.”In Romania, comunicarea intre cetateni si institutii se bazeaza aproape exclusiv pe contactul direct al oamenilor cu autoritatile, explicand astfel cozile la ghiseu si relatiile tensionate cu functionarii, a spus Dorian Filote. Scopul BCC-urilor este de a facilita comunicarea intre cetateni si institutii”, a adaugat el.BCC-urile se infiinteaza printr-un parteneriat intre o organizatie nonguvernamentala cu experienta in asistenta sociala si o institutie publica. In cele mai multe cazuri, acesta din urma este primaria, dar exista BCC-uri care au stabilit parteneriate si cu alte institutii, ca Directiile Judetene de Protectie a Copilului, agentiile judetene de ocupare a fortei de munca, consilii judetene sau Serviciul Public de Asistenta Sociala.
Ce ofera birourile de consiliere
· Informare: reglementari legislative, unde trebuie sa se adreseze solicitantul, informatii utile despre programul de lucru al diverselor institutii si formularele specifice;· Consiliere: solicitantul este ajutat sa ia o decizie in rezolvarea problemei sale, fiindu-i prezentate posibilitatile de actiune si consecintele acestora.
Domeniile de informare si consiliere: sanatate publica, asistenta sociala, asigurari sociale, raporturi de munca, protectia consumatorului, drepturi si obligatii civile, regimul proprietatii, impozite si taxe, invatamant, procedura notariala, protectia copilului, servicii publice.